کد خبر: 137558
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

اتمام بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری /ارسال نتایج به وزارت کشور

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت کاندیداهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری امروز به اتمام رسید.

اتمام بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری /ارسال نتایج به وزارت کشور
کد خبر: 137558
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- ‎ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی سخنانی اظهارداشت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در این جلسه به جمع بندی رسیدیم و اکنون مشغول کارهای کارشناسی و مقدمات اداری هستیم و تلاش می‌کنیم نتایج را تا پایان ساعت امروز به وزارت کشور تقدیم کنیم.

پیشنهاد شورای نگهبان به نامزدهایی که شرایطشان احراز نمی‌شود: بروید انصراف بدهید
سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا فراتر از وظایف خود، در صورت احراز نشدن شرایط قانونی داوطلبان، این مسأله را به آنها اعلام می‌کند تا اگر کاندیداهایى که صلاحیتشان احراز نمى‌شود صلاح دیدند، انصراف دهند یا به شکل‌های دیگر از داوطلبی کناره‌گیری کنند.
عباسعلى کدخدایى درباره جلسه امروز شوراى نگهبان و امر بررسى صلاحیت‌ها، گفت: در جلسه امروز شورا مستندات درباره وضعیت داوطلبان بررسی و اعضا نظر دادند اما کار بررسی حساس است بنابراین مقرر شد فردا جلسه فوق‌العاده داشته باشیم و اگر به نتیجه برسیم آن را اعلام خواهیم کرد. ‎عباسعلی کدخدایی افزود: از آنجا که تعداد داوطلبان زیاد بود لازم است بررسی‌ها با دقت بیشتری صورت گیرد و این مسأله باعث شد تا فردا هم جلسه ادامه یابد. اگر فردا به جمع‌بندی برسیم اعلام می‌کنیم اما اگر غیر از این بود پنج روز دیگر فرصت داریم. البته مهلت پنج روز دوم به این معنا نیست که حتما پنج روز طول می‌کشد بلکه اگر در یک یا دو روز اول هم بررسی به اتمام برسد نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: شورا فراتر از وظایف خود در صورت احراز نشدن شرایط قانونی در داوطلبان، به آنها اعلام می‌کند تا اگر صلاح دیدند انصراف دهند یا به شکل‌های دیگر از داوطلبی کناره‌گیری کنند. ‎کدخدایی افزود: شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی باید در داوطلبان احراز شود بنابراین عدم تأیید یا رد صلاحیت مطرح نیست. ‎سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره خبر صلاحیت برخی نامزدها را که در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود کذب دانست و گفت: هیچ‌کدام از این خبرها صحت ندارد.
پیش از این سخنگوی شورای نگهبان از ادامه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوی و تشکیل جلسه این شورا در شهر قم خبر داد.عباسعلی کدخدایی روز پنج شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز نیز جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد؛ چنانچه به نتیجه برسیم اسامی افراد واجد صلاحیت اعلام خواهد شد، در غیر این صورت از فرصت پنج روز دوم به استناد تبصره ماده 57 قانون انتخابات ریاست جمهوری استفاده می شود.
کدخدایی همچنین در پیامی دیگر اظهار کرد: امروز جلسه شورای نگهبان در قم تشکیل می شود؛ تشکیل جلسات این شورای و یا جلسات فقها به دلیل حضور اغلب آنها در این شهر، امری رایج است؛ علاوه اینکه همزمانی تشکیل برخی کمیسیون های مجلس خبرگان مانع حضور فقهای معظم عضو این کمیسیون ها در جلسه تهران می شد.
به گزارش ایرنا، بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری امروز به پایان می رسد اما در صورت نیاز، شورای نگهبان می تواند این زمان را پنج روز دیگر یعنی تا پنجم اردیبهشت ماه تمدید کند.
در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری 1636 نفر به عنوان داوطلب در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت نام کردند که 35 نفر آنان افرادی شناخته شده و دارای سوابق اجرایی یا سیاسی هستند.
اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان ششم تا هفتم اردیبهشت ماه از سوی وزارت کشور منتشر می شود.
تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز از هشتم اردیبهشت ماه آغاز و به مدت 20 روز ادامه خواهد داشت و در نهایت در 28 اردیبهشت ماه ممنوعیت تبلیغاتی وجود دارد.
29 اردیبهشت ماه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور برگزار می شود.
همچنین در این روز قرار است نخستین میان دوره ای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه فاقد نماینده برگزار شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها