کد خبر: 137570
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

6 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند؛ سهم مشهدی ها دو کاندیدا

میرسلیم-جهانگیری-روحانی-قالیباف- رئیسی و هاشمی طبا برای انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت می کنند.

6 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند؛ سهم مشهدی ها دو کاندیدا
کد خبر: 137570
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۱ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین-شورای نگهبان اسامی کاندیداهای احزار صلاحیت شده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

ستاد انتخابات کشور با صدور اعلامیه شماره ۸، اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده را معرفی کرد.

اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده از این قرار است:

۱ - سیدمصطفی آقامیرسلیم- عضو حزب موتلفه اسلامی حالا هم شاید اولین کاندیدای حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری در کشور باشد. سید مصطفی آقا میرسلیم سیاستمدار اصولگرا روزگاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. میرسلیم بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور را بر عهده داشت.


۲- اسحاق جهانگیری ، در حال حاضر معاون اول رئیس جمهوری است. برای اولین بار است که عنوان کاندیدای پوششی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود و جهانگیری رسما برای کمک به روحانی به عرصه آمده و قرار است در نهایت به نفع او کنار برود. او شاید اولین کاندیدای سایه انتخابات ریاست جمهوری باشد. سال ها عضو حزب کارگزاران سازندگی بوده است. او در عرصه اجرا فرد کارکشته ایست سال ها در دولت های سید محمد خاتمی بعنوان وزیر صنایع فعالیت داشته، کارنامه ای هم در مجلس دارد و در عین حال معاون رئیس جمهور هم هست.

۳- حسن روحانی ، رئیس جمهوری فعلی ، شاید قبل از آن همه او را مرد هسته ای ایران می دانستند. او نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸، و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰ است.

۴- سیدابراهیم رئیسی، شاید کمتر در میان مردم جامعه شناخته شده باشد، او با حکم رهبری چند وقتی است که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد و سال ها هم پست های مختلفی در دستگاه قضا بر عهده داشته، او کاندیدایی از مشهد است.

۵- محمدباقر قالیباف ، شهردار تهران- از دیگر کاندیداها تجربه حضورش در عرصه انتخابات ریاست جمهوری بیشتر است. تقریبا از سال 84 همه ادوار انتخابات را حضور داشته او هم یک کاندیدای مشهدی است.هم طیف ابراهیم رئیسی است عده ای معتقدند که این دو با هم رقابت نمی کنند و شاید قالیباف به نفع او در نهایت کنار برود و به نوعی سردار قدیمی کاندیدای سایه باشد.

۶- سیدمصطفی هاشمی‌طبا، او هم تجربه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. بیشتر به مرد ورزش شناخته می شود هرچند در تجربه کسوت وزارت را هم در دولت های محمد علی رجایی و رهبر معظم انقلاب در کارنامه خود دارد. هاشمی طبا یک دوره رقیب سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری شد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها