اسحاق جهانگیری:

۷۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشور چگونه هزینه شد، انسان از این غصه‌ اگر بمیرد جای سرزنش ندارد/فرزندان انقلاب روی در روی هم قرار گرفتند

جهانگیری: وقتی پلاسکو سوخت، قالیباف خارج از تهران بود / مردم ایران مواظب باشید تاریخ دوباره تکرار نشود/ دلار ۸۰۰ تومان تحویل دادیم، ۴۰۰۰ تحویل گرفتیم/ خاطره از سفر آیت‎الله منتظری به نجف‎آباد/ ایران متعلق به همه ایرانیان است/برنامه سوم بهترین برنامه تاریخ ایران بود که در دولت سید محمد خاتمی نوشته شد/کل درآمد کشور در دوران جنگ تحمیلی گاهی به ۷ میلیارد دلار می رسید ولی کشور خوب اداره می شد/

۷۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشور چگونه هزینه شد، انسان از این غصه‌ اگر بمیرد جای سرزنش ندارد/فرزندان انقلاب روی در روی هم قرار گرفتند
کد خبر: 137886
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کل درآمد کشور در دوران جنگ تحمیلی گاهی به ۷ میلیارد دلار می رسید ولی کشور خوب اداره می شد.

اسحاق جهانگیری در برنامه تبلیغاتی خود در شبکه اول سیما با بیان اینکه در دوره اصلاحات گام‌های بسیار بزرگی در کشور برداشته شد، گفت: برنامه سوم بهترین برنامه تاریخ ایران از نظر تدوین و اجرا بود. این برنامه در دولت اصلاح‌طلب سید محمد خاتمی نوشته شد و مجلس اصولگرای ناطق‌نوری آن را تصویب کرد.

وی همچنین تاکید کرد که تدوین سند چشم‌انداز بیست ساله در دوران اصلاحات به این دلیل بود که افق روشن‌تری برای کشور در این دوران دیده می‌شد.

جهانگیری گفت: متاسفانه بعد از اصلاحات دوران جدیدی شروع شد که در آن مسیر توسعه کشور منحرف و سرمایه‌های انسانی و مادی کشور نابود شد. هفتصد میلیارد دلار منابع این کشوررا از بین بردند.

وی با دفاع از برجام، گفت: با برجام ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شد. به بهانه‌ تحریم چه فسادهایی که اتفاق نیفتاد.

مشروح سخنان جهانگیری:

اسحاق جهانگیری در ابتدای این برنامه که به صورت ضبط شده از شبکه یک سیما پخش می‌شد، با تبریک سالروز معلم و روز کارگر اظهار کرد: پدر من کارگر معدن بود و من با کار معدن آشنا هستم. کار معدن به انسان یاد می‌دهد که راهکار رسیدن به روزهای خوب گذشتن از کارهای سخت است. کار معدن این فرهنگ را به وجود می‌آورد که انسان باید با سختی‌ها کنار بیاید و برای مشکلات راهکار داشته باشد تا به موفقیت برسد.

وی افزود: در سیرجان با شهید نصیری که معلم من بود آشنا شدم. او مرا به سمتی هدایت کرد که با امام، انقلاب و اسلام رحمانی آشنا شدم. شهید نصیری در انفجار هفتم تیر به شهادت رسید. سپس در دانشگاه با دانشجویانی همراه شدم که برخی از آنها شهید شدند، برخی مسیر دیگری برگزیدند و برخی هم همراه هستند. مقابل مسجد ملک کرمان هدف گلوله قرار گرفتم اما به فضل الهی سلامتی به من بازگشت تا برای کشور کارهای مهمی انجام دهم.

جهانگیری با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب با دانشجویان به روستاهای محروم رفته و به روستاییان کمک می‌کردیم، خاطرنشان کرد: در سال ۵۹ اولین مسوولیت خود را گرفتم و مسوول جهاد سازندگی جیرفت شدم. سپس مسوول جهاد استان کرمان شدم و از سال ۶۳ هم دو دوره نماینده مردم جیرفت بودم. من با همان روحیه به کمیسیون برنامه و بودجه رفتم و در آن زمان کشور به خاطر جنگ مشکلات زیادی داشت. کل درآمد ارزی کشور ۷ میلیارد دلار بود که ۴ میلیارد دلار صرف هزینه جنگی می‌شد، با ۲ میلیارد دلار کالاهای اساسی مردم تامین می‌شد و تنها با یک میلیارد دلار کشور اداره می‌شد. این رقم را با عدد ۱۲۰ میلیارد دلار مقایسه کنید. واقعا باید به کسانی که در آن مقطع کشور را اداره می‌کردند دست‌مریزاد گفت.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در آن مقطع بخشی از اعتباراتی که در اختیار فرماندهی جنگ بود با جلساتی که با نیروهای مسلح می‌گذاشتیم به آنها اختصاص می‌دادیم. آن روزها واقعا روزهای سخت و دشواری برای اداره کشور بود ولی کشور خوب اداره شد. پس از آن دوران سازندگی فرا رسیدن و مهمترین مساله این بود که منابع اداری کشور برای سازندگی ویرانه‌های جنگ کجاست و از کجا این منابع را باید تامین کرد. زیرا کشور در اثر جنگ تخریب شده بود و بخشی از مردم جنگ‌زده هم در استان‌های دیگر مستقر بودند. همه این مشکلات باید حل می‌شد.

وی با بیان اینکه امام (ره) به سران سه قوه برای حل مشکلات کشور ماموریتی دادند، گفت: آن موقع رهبری رئیس‌جمهور بودند. در آن مقطع اصولی برای توسعه کشور تدوین شد. ما به عنوان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس محور اصلی تدوین برنامه توسعه اول کشور بودیم و اولین بار بود که در برنامه توسعه بحث استفاده از منابع خارجی مطرح شد اما خیلی‌ها این مساله برایشان باورکردنی نبود فکر می‌کردند استفاده از منابع خارجی ضدانقلاب و عبور از انقلاب است. من بحثی داشتم درباره مناطق آزاد در مجلس داشتم که بعضی از دوستان انقلابی چپ آن موقع که ما هم در آن طیف دسته‌بندی می‌شدیم مواضعی گرفتند که این اقدامات بازگشت از خیلی مسائل است.

جهانگیری ادامه داد: پس از اینکه آقای هاشمی رئیس‌جمهور شد استفاده از منابع خارجی برای ساخت کارخانه‌ها کمک کرد. در یک مقطعی گفتند سرمایه خارجی برای نیروگاه خوب است چون شب‌ها برق می‌رفت. ما به آنها می‌گفتیم جاهای دیگر هم خاموش شده که شما نمی‌بینید. کارخانه لاستیک، سیمان و فولاد هم خاموش شده. ما معتقد بودیم هیچ کشوری با منابع خودش نمی‌تواند این صنایع را ایجاد کند و باید از منابع خارجی استفاده کند و برای اولین بار بود که اجازه داده شد در قانون بودجه از فاینانس خارجی برای استقرار صنایع در کشور استفاده شود. به این ترتیب بود که زیربناهای کشور از جمله اتوبان‌ها به راه افتاد و رسیدگی به بنادر آغاز شد و ما پس از آن وارد دوره اصلاحات شدیم. من در دوره سازندگی و بعد از مجلس سوم استاندار اصفهان بودم و در اصفهان یاد گرفتم که چگونه می‌شود با گروه‌های مختلف سیاسی کار کرد و کار را به پیش برد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: در اصفهان که بودیم خبردار شدیم که آیت‌الله منتظری می‌خواهند به نجف‌آباد بیایند. ما فکر می‌کردیم حضور آیت‌الله منتظری در نجف‌آباد می‌تواند مشکل‌ساز شود. من به عنوان رئیس شورای تأمین استان چند جلسه گذاشتم تا برای این سفر تصمیم‌گیری کنیم. نهایتا هم به جمع‌بندی رسیدیم که هیچ مشکلی درست نکنیم. آیت‌الله منتظری علاقه‌مند زیادی در نجف‌آباد داشت. ما از وی استقبال کردیم. این سفر سه روز به طول انجامید و حتی مقدمات سخنرانی وی را فراهم کردیم و آن سخنان کمترین حاشیه را برای جمهوری اسلامی نداشت. آیت‌الله منتظری مردم را به دین تشویق کرد و بعد از نجف‌آباد رفت. من در آن مقطع گفتم همه مسائل کشور را می‌توان اینگونه حل کرد. در حالی که خودمان مسائل را به بحران تبدیل می‌کنیم و بعد می‌گوییم که حل شدنی نیست.

جهانگیری ادامه داد: در دوره اصلاحات کشور وارد مراحل تازه‌ای از توسعه شد. برنامه سوم توسعه بهترین برنامه از لحاظ تدوین و اجرا بود. دولت سیدمحمد خاتمی این برنامه را تهیه و در مجلسی که ناطق نوری رئیس آن بود، این برنامه تصویب شد. فضای سیاسی کشور امیدوارکننده بود، هنرمندان احساس امنیت و آرامش می‌کردند، مردم و جوانان در مباحث مشارکت می‌کردند، دانشگاه‌ها سرزنده بودند و شکوفاترین بخش صنعت کشور در آن مقطع بود. پنج سال رشد صنعت دو رقمی بود. ارتباط خوبی با بخش خصوصی برقرار شده بود. حساب ذخیره ارزی ایجاد شد. ارز تک‌نرخی شد. رانت از بین رفت. گلوگاه‌های اقتصاد شناسایی و برطرف و واردات براساس تعرفه انجام شد.

وی با بیان اینکه رهبری در آن مقطع افق ۲۰ ساله را مشخص کردند، گفت: در این افق اهدافی تبیین شده بود که برای هر ایرانی غرورآفرین بود اما متاسفانه دوره جدیدی آغاز شد که من در آن هیچ مسوولیت دولتی نداشتم هرچند تلاش کردم با راه‌اندازی یک ماهنامه تجربه خود را منتقل کنم. اما دوران بدی شروع شد. مسیر توسعه کشور منحرف شد. سرمایه‌های انسانی و مادی کشور نابود شد. معلوم نشد چگونه ۷۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشور هزینه شد. انسان از این غصه‌ اگر بمیرد جای سرزنش ندارد. مردم مگر چه بدی‌ کرده بودند که با آنها اینگونه رفتار شد؟

جهانگیری ادامه داد: ما در سال ۸۴ از میدان گازی مشترک با قطر به صورت مساوی برداشت می‌کردیم. در سال ۹۲ آنها دو برابر ما برداشت می‌کردند. اینگونه حق ملت را غارت می‌کردند. وقتی ارز بالا رفت ۲۲ میلیارد دلار در بازار دوبی و استانبول فروختند تا قیمت ارز در تهران پایین بیاید و آواری بر اقتصاد کشور آمد. کسی فکر می‌کرد فرزندان انقلاب و رهبری رو در روی هم قرار بگیرند؟ اتفاقات عجیبی رخ داد که گفتنش خیلی دردآور است. اگر از آن سال‌ها نگوییم عده‌ای با خود می‌گویند مردم آن اتفاقات را فراموش کرده‌اند پس دوباره رنگ عوض می‌کنند و به میدان می‌آیند، اما مردم ایران باید به هوش و مراقب باشند تا تاریخ اینگونه تکرار نشود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه خالص ایجاد اشتغال در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۱ صفر بود، افزود: از آن ادعای ایجاد اشتغال هم دارند اما عملکردشان در آن سال‌ها مشخص است. در سال ۹۲ ارز و سکه لحظه‌ای بالا می‌رفت البته اینها همه درس عبرت می‌شود که این حجم از منابع خرج شد ولی اشتغال ایجاد نشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه ما باید ابتدا از اقتصاد ایران آواربرداری می‌کردیم، گفت: در این زمینه یک مثال می‌زنم. پلاسکو در ۲ ساعت آتش گرفت، در چند ثانیه فرو ریخت، چند روز آواربرداری آن به طول انجامید اما در عرض چند سال باید ساخته شود؟ در روزی که پلاسکو سوخت اولین نفری بودم که به شهردار زنگ زدم و از حادثه از او پرسیدم ولی او خارج از تهران بود.

وی ادامه داد: با اقداماتی که دولت انجام داد ماشین اقتصاد کشور از دره بیرون آمد و دوباره در مسیر توسعه قرار گرفت. ما موفق شدیم تورم را از ۴۰ درصد به ۶.۸ درصد کاهش دهیم. این باورکردنی نبود اما کاری شد کارستان. رونق شروع شده است. رشد اقتصادی بالا رفته و فضای بین‌المللی هم مثبت شده است. فکر می‌کردم امکان ندارد به توافق برسیم اما ما به همه اهداف خود در برجام رسیدیم و ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ریسک‌ها را از کشور دور کردیم. به بهانه تحریم چه فسادهایی که رخ نداد و چه منابعی به هدر نرفت.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه اکنون دنیا و حتی آمریکا پیگیر کار با ایران هستند، گفت: منابع خارجی دارد می‌آید، صادرات غیرنفتی در سال ۹۴ و ۹۵ از میزان واردات افزایش یافته است. مردم هم قدر مدیران توانمند خود را بدانند و نگذارند با اتهام‌های دروغ، مدیران کارآمد را از میدان به در کنند. در فضای مجازی خانه‌ای نمایش داده شده و ادعا شده که خانه من است در حالی که اینگونه نیست. من با شفافیت کامل مالی همه مسوولان سه قوه و نیروهای مسلح موافقم و اشکالی ندارد که همه خانه‌های خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: ما باید رشد اقتصادی کشور را تداوم دهیم و اشتغال ایجاد کنیم. برنامه‌های بسیار دقیقی هم برای ایجاد اشتغال تدوین شده است. در دو سال اخیر سالی ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شده است. ما با این کارنامه می‌توانیم باز هم شغل درست کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه مهمترین سرمایه کشور امید است، تصریح کرد: ما باید به همه اقوام و مذاهب در کشور احترام بگذاریم و کسی را به خاطر مذهب و قومیتش از حقوقش محروم نکنیم. اقوام باید احساس همبستگی و انسجام ملی داشته باشند. زنان هم باید در نیمی از مدیریت و اقتصاد کشور سهیم باشند. در این دولت ما سفیر، فرماندار و مدیران زن داریم. ما باید جوانان را به رسمیت بشناسیم و آینده خوبی برای آنها بسازیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: برای کارهای سخت باید انسان‌های بزرگ تصمیم‌گیری کنند. روزی که تصمیم گرفته شد جنگ تمام شود انسان‌های بزرگ این کار را انجام دادند.

وی توسعه فناوری‌های نوین، توسعه صادرات برای حمایت از تولید داخلی، توسعه گردشگری، هدفگذاری بر صنایع دانش‌بنیان، توسعه حمل‌ونقل، توسعه کشاورزی و توسعه فعالیت‌های حوزه نفت و گاز، حفظ محیط زیست و توسعه سواحل مکران را از اولویت‌های دولت خود که دولت امید و آینده است را ذکر کرد.

جهانگیری در پایان با بیان اینکه باید حرمت، امنیت و استقلال دانشگاه رعایت شود، زیرا دانشگاه‌ها گره‌گشای مشکلات کشور هستند، گفت: ما برای صادرات کالاهای تولید خودمان به دیپلماسی فعال با دنیا نیازمندیم زیرا کشورهای دیگر به راحتی بازار خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها