کد خبر: 138038
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

میرلوحی در گفت و گو با اعتمادآنلاین:

اصولگرایان فاقد مرجعیت و مرکزیت هستند/ کاندیداهای اصولگرا چون از حیث اثباتی برنامه ای ندارند، حمله به روحانی را انتخاب کردند/ لیست اصلاح طلبان برای شوراها در مرحله نهایی

میرلوحی:برخی به دلیل اینکه رقبا را از صحنه بیرون کنند، نامحدود شعارهای دهه شصت را می دهند. این شعارها شاید در آن زمانها مردم را فریب می داد اما الان همه می دانند که با این شعارها نمی شود مردم را فریب داد. جالب این است کسانی این شعارها را می دهند که خودشان جزو آن 4 درصدی ها هستند و همه زندگی،رفتار شخصی و خصوصیشان جزو 4 درصدی های مورد ادعایشان است .

اصولگرایان فاقد مرجعیت و مرکزیت هستند/ کاندیداهای اصولگرا چون از حیث اثباتی برنامه ای ندارند، حمله به روحانی را انتخاب کردند/ لیست اصلاح طلبان برای شوراها در مرحله نهایی
کد خبر: 138038
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- سید محمود میرلوحی سیاستمدار اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: سه کاندیدای اصولگرا که ظاهرا سه نفرند هدف هجوم و انکار همه عملکرد دولت را در دستور کار دارند و چون چیزی در چنته ندارند قول و قرارهای غیر عملی و غیر کارشناسی را مطرح می کنند که همه کارشناسان کشور و مجلس یک صدا اعلام می کنند که این قول و وعیدها هیچ کدام قابل دسترسی و قابل اجرا نیست.

او بر عدم وحدت اصولگرایان تاکید دارد و معتقد است که جمنا بعید است که عاقبت و جایگاهی داشته باشد که بخواهد عدم وحدت را حل کند و اختلافات جریان اصولگرایی عمیقتر از این است که کسی از شخصیت های این جریان بتواند میانجی گری کند تا کاندیداها به نفع دیگری کنار بروند.
در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر چه زمان منتشر می شود؟
این لیست در حال آماده سازی است و شورای عالی سیاست گذاری تلاش می کنند که به زودی این لیست را منتشر کنند.
آنطور که دوستان می گویند حدود 700 نفر در خواست کردند که در لیست قرار گیرند و برای اینکه این کار دقیق و درست انجام شود وقت برده است.
یعنی الان این لیست نهایی شده؟
نه هنوز در مرحله نهایی است.
سهم زنان و جوانان در این لیست چقدر است؟
طبق مصوبه و آنچه که در مجلس دهم شاهد بودیم شورای عالی معتقد به سهمیه 30 درصدی برای خانمها بود و در مجلس دهم تلاش کرد و این محقق شد. در شورای شهر نیز این موضوع جزو مصوبات است و سهم خانمها مانند انتخابات مجلس مورد توجه خواهد بود.
با توجه به اینکه شما نیز اعلام کردید 700 نفر درخواست حضور در لیست اصلاح طلبان را داشتند،اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر تنها یک لیست خواهند داشت؟
700 نفر خواستند که در لیست باشند و برای اینکه مورد بررسی قرار بگیرند همه متعهد شدند که هر چه شورای عالی انتخاب کرد سایرین به آنها کمک کنند.
قرار بر این نبود که بگویند اگر در لیست بودم نتیجه را می پذیرم و اگر در لیست نبودم نمی پذیرم و به تنهایی در انتخابات حضور پیدا می کنم.
شما فکر می کنید همه تمکین می کنند؟
متنی که امضا کردند به این معنا است.
ارزیابی شما از مناظراتی که صدا و سیما برگزار می کند چیست؟
در کشور ما به دلیل انحصار در رسانه ملی مناظره ها مدلش با دنیا متفاوت است.
در کشورهای خارجی مناظرات را در نهادهای مستقل از جمله دانشگاهها و رسانه های مستقل برگزار می کنند. اما در کشور ما صدا وسیما به صورت انحصاری این کار را انجام می دهد. مناظراتی که انجام می شود آخرین ورژن و امکانی است که برای صدا و سیما و جامعه ایجاد شده است.
به نظر شما مناظرات انتخاباتی دوره دوازدهم ریاست جمهوری با دوره های قبل چه تفاوتی پیدا کرده است؟
در انتخابات 80 که آقای خاتمی به عنوان دولت حاکم فعالیت می کردند و کاندیداهایشان وزرای خودشان بودند از جمله آقای شمخانی،آقای هاشمی طبا و ... و ما فراموش نمی کنیم با وجود اینکه اینها وزرای آقای خاتمی بودند ولی فضا کاملا خوب بود و همه این آقایان بعد از انتخابات نیز در دولت آقای خاتمی تا آخر ماندند و این نشان دهنده ظرفیت آقای خاتمی نسبت به سایرین است.
در انتخابات 88 متاسفانه دولت حاکم و آقای احمدی نژاد به آقایان هاشمی و ناطق که کاندیدا نبودند حمله کرد. امروز طرفداران پر و پا قرص او هم قبول دارند که رفتار غیر اخلاقی و ساختار شکنانه ای را او نسبت به رقبای خودش انجام داد.
این بار شرایط را ملاحظه کنید که همه علیه یک دولت هستند. سه کاندیدای اصولگرا به نظر می رسد که با توجه به نقطه ضعفی که در اردوگاه اصولگرایی از مرحله دوم انتخابات مجلس دهم اتفاق افتاد شروع به تخریب دولت کردند و از حیث اثباتی برنامه ای ندارند که بتوانند با آقای روحانی رقابت کنند و به مردم بگویند که ما در فضای بین اللملی می توانیم برجام را بهتر از آنچه که هست عمل کنیم و برای ملت ایران نتیجه قابل قبولی بگیریم، تورم را بهتر از آقای روحانی مهار کنیم و یا سایر عرصه ها و حقوق شهروندی را ... سابقه آنها نشان می دهد که حرفی برای گفتن ندارند لذا راهبرد حمله به آقای روحانی را انتخاب کردند.

شرایط شرایط متفاوتی است و در مناظرات امسال سه کاندیدای اصولگرا که ظاهرا سه نفرند با یک هدف هجوم و انکار همه عملکرد دولت را در دستور کار دارند و چون چیزی در چنته ندارند قول و قرارهای غیر عملی و غیر کارشناسی را مطرح می کنند که همه کارشناسان کشور و مجلس یک صدا اعلام می کنند که این قول و وعید ها هیچ کدام قابل دسترسی و قابل اجرا نیست. اشتغال 5 میلیونی در شرایط فعلی قابل اجرا نیست کسانیکه این وعده را می دهند ابتدا بگویند منابع آن کجاست؟ تجربه نشان داده که با آمدن اینها سرمایه های خارجی از کشور فرار خواهند کرد و از حالا قابل پیش بینی است که سرمایه گذاران خارجی نسبت به این حضرات لبخند نخواهند زد.
با توجه به قرائن و سوابق مشخص است که دولت آقای روحانی پیشرو در جذب سرمایه خارجی خواهد بود بنابراین به نظر می رسد که فضای مناظره فضای متفاوتی است و امیدواریم که دقت مردم و جامعه باعث شود که این گرد و غبارها بنشیند و فضا برای تصمیم گیری مناسبتر مردم فراهم شود.
تخریب هایی که آقای قالیباف در پیش گرفته و تقسیم جامعه به دو قسمت 4 درصدی و 96 درصدی چه تاثیری در جامعه دارد؟
شعارهای تند افراطی را در ابتدای انقلاب همه ما دادیم و آثار آن را امروز می بینیم که نتیجه آن شد که با گذشت نزدیک 40 سال عملا بخش خصوصی در کشور شکل نگرفته است. آن بایدی که در دنیا اتفاق افتاده در ایران نیفتاد. دنیای امروز پذیرفتند که اقتصاد دولتی و دستوری بی نتیجه و بی فرجام است و در این شرایط که ملت و همه عقلا و کارشناسان به این نتیجه رسیدند متاسفانه از اینگونه شعارهای غیر مسئولانه و غیر کارشناسانه داده می شود.
برخی به دلیل اینکه رقبا را از صحنه بیرون کنند، نامحدود شعارهای دهه شصت را می دهند. این شعارها شاید در آن زمانها مردم را فریب می داد اما الان همه می دانند که با این شعارها نمی شود مردم را فریب داد. جالب این است که کسانی این شعارها را می دهند که خودشان جزو آن 4 درصدی ها هستند و همه زندگی،رفتار شخصی و خصوصیشان جزو 4 درصدی های مورد ادعایشان است .
ما که فکر می کنیم ملت واحد است همه ایرانی هستند و اقوام مختلف سیاست ها و جناح های مختلف وجود دارند اما جامعه را اینطور تقسیم بندی کردن در مواقع مختلف برای این است که بخواهند رقبای خود را برای چند روز از صحنه بیرون کنند. اینها مرز کشی بین اقوام، بین بخش ها، جنس ها و دیوار کشین بین زن و مرد را مطرح می کنند. همین ها هستند که ملاحظه کردید اگر به آنها اجازه می دادند می خواستند پیاده رو ها را نیز دیوار بکشند و خانمها و آقایان را جدا کنند.
در بخش های اقتصادی نیز سعی می کنند دیوار بلندی بین بخش های جامعه بین شمال شهر و جنوب شهر ایجاد کنند و به دنبال چنین دسته بندی و مرز بندی های مضر و خطرناکی هستند که برای کشور و آینده بسیار مضر است و باید به آنها هشدار داد که این کارها را نکنید و این اقدامات نفعی ندارد و اگر موفق شوید نیز شکست خوردید ضمن اینکه از همین حالا شکست این نظریات روشن است.
در جریان اصولگرا شاهد هستیم دو کاندیدای اصلی آنها یعنی آقایان قالیباف و رئیسی رقابتشان به سطح تخریب رسیده است، این موضوع را چظور ارزیابی می کنید؟ آیا با توجه به تخریب ها احتمال کناره گیری یکی از کاندیداها به نفع دیگری وجود دارد؟
خیر، بنده از ابتدا هم اعلام کردم که مرز ها و اختلافات این دو نامزد واقعی است و اینها فاقد یک سیستم فرماندهی و مدیریت و مرکزیت هستند که بتوانند این ها را فرماندهی کنند. در انتخابات 92 هم شاهد بودیم که آقایان حداد، قالیباف و ولایتی که خودشان صورت جلسه ای را امضا کرده بودند بعدا ناکام ماندند.
جمنا بعید است که عاقبت و جایگاهی داشته باشد که بخواهد این مسائل را حل کند و اختلافات جریان اصولگرایی عمیقتر از این است که کسی از میان شخصیت هایی که می شناسیم بتواند میانجی گری کند تا کاندیدا ها به نفع یکدیگر کنار بروند.
از شخصیت های اصولگرا مرحوم آقای مهدوی کنی و عسگر اولادی را دیدیم که برای وحدت چه اقداماتی کردند اما تاثیر نداشت.
آقای لاریجانی هم که اردوگاه اعتدالیون است و عملا با اصلاح طلبان همراه هستند بنابراین اصولگرایان فاقد یک مرکزیت و مرجعیت هسند که بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حل کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها