کد خبر: 138113
|
۱۳۹۶/۰۲/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

خباز در گفت وگو با اعتمادآنلاین:

برخی مباحث مناظره ها را شخصی می کنند؛ آنها بدنبال انتقام 4 سال پیش هستند/ اصولگرایان از یک جناح با یکدیگر رقابت و به هم تهمت و افترا می زنند/ مایلیم رقیب مقتدارانه و بدون دوپینگ بیاید و مبارزه جوانمردانه کند

خباز: برخی مناظره های این دوره را شخصی کرده اند. در سال 92 طرفین بحث ها و موضوعات کلان را مطرح می کردند اما الان جنبه شخصی و کینه توزی پیدا کرده است. برخی با این دید که چون من در گذشته موفق نشدم حالا باید انتقام بگیرم به صحنه آمده اند. / در رفتار اصولگرایان نشانی از تعامل نمی بینیم. بنابراین اگر معجزه ای اتفاق بیفتد به وحدت می رسند و یکی به نفع دیگری کنار می رود. آنها خودشان از یک جناح با یکدیگر رقابت می کنند و برعلیه یکدیگر تهمت و افترا می زنند.

برخی مباحث مناظره ها را شخصی می کنند؛ آنها بدنبال انتقام 4 سال پیش هستند/ اصولگرایان از یک جناح با یکدیگر رقابت و به هم تهمت و افترا می زنند/  مایلیم رقیب مقتدارانه و بدون دوپینگ بیاید و مبارزه جوانمردانه کند
کد خبر: 138113
|
۱۳۹۶/۰۲/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - محمدرضا خباز استاندار سمنان در گفت و گو با خبرنگار اعتماد آنلاین گفت: روحیه تعامل در میان کاندیداهای اصولگرا دیده نمی شود. کنار رفتن کاندیداهای اصولگرا به نفع دیگری امکان ندارد مگر اینکه معجزه ای اتفاق بیفتد.

در ادامه مشروح گفت و گو خبرنگار اعتمادآنلاین با محمدرضا خباز را می خوانید:

فضای رقابت انتخاباتی را چطور ارزیابی می کنید؟
انتخابات از آنجایی که مظهر مردم سالاری دینی است مورد توجه همگان باید باشد و همه ما در هر سطحی باید تمام تلاش کنیم تا انتخابات حداکثری برقرار شود چرا که انتخابات حداکثری پادزهر همه کینه توزی ها است. چه کینه توزی های داخلی و چه کینه توزی های خارجی.
به این معنی که هم مخالفین دولت و نظام در داخل که البته تعدادشان زیاد نیست و هم مخالفین ملت و نظام در خارج تلاش می کنند که انتخاباتی کم رونق داشته باشیم. چون می دانند زمانیکه انتخابات کم رونق باشد آثار آن علیه نظام خواهد بود و می توانند در داخل و خارج به اهداف شوم خود برسند.
بنابراین به نظر من کسانیکه دل در گرو سر بلندی کشور دارند بیشترین خدمت را از طریق صندوق های رای می توانند انجام دهند. به عنوان یک ایرانی باید تلاش کنیم که مردم با امید، نشاط و علاقه و امید بیشتر به دنیا و آخرتشان در انتخابات شرکت کنند.
انتخابات را به عنوان یک تکلیف می دانیم و به نوعی یک عبادت به حساب می آید و در آن قصد قربت ضروری است. این قصد قربت هم برای کاندیداها هم برای طرفداران و ستادهایشان امری ضروری است . در غیر اینصورت ما را از کشور های غیر مسلمان جدا نخواهد کرد.
اگر ما انتخابات و رای آوردن را یک هدف بدانیم با کشورهایی که ما فرهنگ آنها را قبول نداریم چه تفاوتی داریم. ما باید کارمان و روشمان به طریقی باشد که از آن قصد قربت بیرون بیاید چون می خواهند عبادت انجام دهند.
کاندیدای محترمی که برای رضای خدا کاندیدا شده است باید از ابزار الهی و معنوی استفاده کند در غیر اینصورت نمی توان با هدف غیر الهی به نتیجه الهی رسید.

در مقایسه با دیگر کشورها ، در این دوره کاندیداهایی داریم که وعده های بی حساب و کتاب تنها برای جمع آوری رای می دهند به نظر شما این مهم چه لطمه ای به انتخابات می زند؟
آقای ترامپ و خانم کلینتون بر علیه هم حرف می زدند اگر قرار باشد ما با آنها یک جور عمل کنیم چه تفاوتی با آنها داریم. مهمتر از همه ما یک مجموعه مخالف نظام داریم و سال 61 از همین روش استفاده می کردند، آنها عقیده داشتند که هدف وسیله را توجیه می کند و برای رسیدن به ریاست جمهوری از هر ابزار مشروع و غیر مشروعی می توان استفاده کرد و برای اینکه رای بیاورند از هر روش غیر مشروع استفاده می کردند.
ما به آنها می گفتیم منافقین و همه نیروهای انقلاب مخالف آنها بودند و با خفت و خواری از کشور خارج شدند و امروز نیز در دامن بیگانگان علیه نظام اسلامی قدم بر می دارند. اگر قرار باشد که برای رسیدن به رای همان عقیده را داشته باشیم که هدف وسیله را توجیه می کند برای رای آوردن از ابزرا دروغ می توان استفاده کرد.
اگر هدفشان این باشد که از ابزار دروغ، تهمت و افترا استفاده کنند چه فرقی می کنند با کسانیکه ما علیه آنهامبارزه کردیم و همه ی 6 کاندیدای محترم علیه منافقینی که معتقد بودند هدف وسیله را توجیه می کند مبارزه می کردند.اگر امروز ما کار آنها را انجام بدهیم با آنها چه فرقی می کنیم؟ کار باید الهی باشد که معنوی باشد نیت باید خدمت باشد.
برخی وعده ها داده می شود که خود کاندیدا می داند که اصلا عملیاتی نیست و اصلا در هیچ بودجه ای نمی گنجد و اگر بگوییم خدایی ناکرده دروغ می گویند بعید است. باید بگوییم که نمی دانند که این حرفها را می زنند. چون دروغ که نمی گویند که اگر اینطور باشد از عدالت ساقط می شوند. بنابراین باید بگوییم محاسبه نمی دانند. بودجه کشور مشخص است و با این بودجه برنامه ها را می توان اجرا کرد.
فردی که یاوه سخن می گوید هم دنیایش هم آخرتش به خطر می افتد و مهمتر از همه مردم 38 سال است که این حرفها را شنیده اند و اعتماد نمی کنند و نوعی بد آموزی هم بوجود می آید.
کسی که برای رای آوری حاضر است از هر دروغ و تهمت و افترایی استفاده کند عملا به مردم جامعه پالس می دهد که شما هم می توانید از دروغ، غیبت، تهمت و ابزار ناروا استفاده کنید.
خوشا بحال افرادی که با نیت خدمت و با ابزار درست به صحنه آمدند. آنها چه رای بیاورند و چه رای نیاورند پیروز هستند، چرا که کار در راه خدمت شکست نیست.
شکست را ما با روش خودمان ایجاد می کنیم و شکست خورده واقعی کسی است که از ابزار ناروا و دادن آمارهای غلط و ادعاهای بی مورد و وعده های تو خالی بخواهد استفاده کند. چنین فردی پیشاپیش شکست خورده است و نمی ارزد که برای رسیدن به دنیا از روش ها نامطلوبی استفاده کرد. به چنین فردی باید گفت " هم دنیای خودش را به غفران انداخت و هم آخرتش را"

در مناظره ها شاهد هستیم که برخی از کاندیداها سعی می کنند که رای طبقه حاشیه نشین و محروم را با نوعی سیاست های پوپولیستی بدست بیاورند، این روش، روشی بود که آقای احمدی نژاد استفاده کرده است، استفاده از این روش را در شرایط کنونی چطور ارزیابی می کنید؟
این روش تا حدودی موثر است و نمی توان گفت که اثر ندارد. این عوام فریبی ها اگر اثر طولانی نداشته باشد اثر مقطعی و کوتاه مدت خواهد داشت. یا باید کسانیکه از این روش پوپولیستی استفاده می کنند از روششان دست بردارند و به خود برگردنند و به آینده فکر کنند. یا باید خود را در آینه ی بزرگانی که رییس جمهور بودند و 8 سال خدمت کردند ببینند آنوقت خودشان از رفتار ناپسندشان پشیمان می شوند.
همه نیروهای آگاه و کسانیکه می دانند این روش ها غلط است باید به صحنه بیایند و بی توجه نباشند. دانشگاهیان، نخبگان و آنهایی که قلم به دست دارند و تریبون در اختیار، همه باید به صحنه بیایند و علیه این مرام ناجونمردانه اقدام کنند و اجازه ندهند این روش در کشور رایج شود چون اگر این اتفاق بیفتد همه ضرر خواهند کرد.
ما یک ملت 80 میلیونی هستیم که داخل یک کشتی نشسته ایم اگر کسی می خواهد زیر صندلی خودش را سوراخ کند همه باید جلوی آن را بگیریم چراکه اگر سوراخ کنند همه لطمه می بینند.
برای حفظ اخلاق و عفت اسلامی، آرمانهای اسلامی و آرمانهای امام همه باید به صحنه بیایند و در مقابل این روش های نامناسب گارد بگیرند. البته باید گارد گرفتن منطقی باشد و روشنگری کنند و به مردم بگویند نمی توان معجزه کرد. مگر آنکه یک آقایی به زبان بی زبانی بگوید من می خواهم اسکناس چاپ کنم و پول پرقدرت را در میان مردم توزیع کنم که دود این کار به چشم خود مردم می رود. بنابراین باید در مقابل این روش های ناروا ایستادگی و روشنگری کرد.

به نظر شما مناظره های این دوره با مناظره های سال 92 چه تفاوتی پیدا کرده است؟
به نظر می رسد برخی، مناظره های این دوره را شخصی کرده اند. در سال 92 طرفین بحث ها، موضوعات کلان را مطرح می کردند اما الان جنبه شخصی و کینه توزی پیدا کرده است. برخی با این دید که چون من در گذشته موفق نشدم حالا باید انتقام بگیرم به صحنه آمده اند، که به نظرم پسندیده نیست و هم به جایگاه ریاست جمهوری و هم به گوینده لطمه می زند. ما در اینجا بحث شخصی نداریم. "برخی آقایان با این دید که یک نفر روزی حرفی به او زده ، حالا فرصتی بدست آورده و 100 حرف نا مناسب آماده کرده تا عقده چهارسال پیش خود را خالی کند... این روش خوبی نیست و نباید کار را شخصی کرد.
اصلا ما نباید بحث شخصیمان را به انتخابات بکشیم. نباید عقده های شخصیمان را در انتخابات بگشاییم بلکه باید بحث های کلان ملت را مطرح کنیم.
رهبری فرمودند ببینید که برنامه های کاندیداها چیست. سوال می کنند که برنامه ات چیست و یک کاندیدایی شروع می کند به تهمت زدن از پشت کانال تلویزیونى که این اقدامات جنبه شخصی دارد و اصلا پسندیده نیست.

در جریان اصولگرا، شاهد هستیم که دو کاندیدای اصلی یعنی آقایا قالیباف و رئیسی رقابتشان در میان خودشان به سطح تخریب رسیده است، آیا با توجه به افزایش این اختلافات احتمال کناره گیری یکی از این کاندیداها به نفع دیگری وجود دارد؟
بنده خودم یک آرزو دارم که اصولگرایان به وحدت برسند چرا که از اختلاف کسی به جایی نمی رسد و ما اصلا آرزوی اختلاف بین رقیب خودمان را نداریم و مایلیم رقیب مقتدارانه البته بدون دوپینگ بیاید و مبارزه صحیح و جوانمردانه کند.
ما خشنود نیستیم که در میان اصولگراها اختلاف و تشتت باشد. برخلاف آنها که آرزو می کنند و می گویند اصلاحات مرد، ما چنین آرزویی برای آنها نداریم و اگر دو جریان سیاسی کشور را به دو تیم قدرتمند فوتبال کشور، قرمزها و آبی ها تشبیه کنیم، رونق قرمزها در نشاط آبی ها است و رونق آبی ها در نشاط قرمزها. بنابراین بنده به عنوان یک فرد سیاسی تابلو دار علاقه مندم که اصولگرایان به وحدت برسند.
اگر به یاد بیاورید در سال 92 کاندیداهای اصولگرا صورت جلسه کردند و یک عالم و مجتهد را ناظر بر خودشان قرار دادند که هر کس در نظر سنجی ها رای بیشتری دارد بماند و آن دو نفر دیگر و قبل از ثبت نام کنار بروند.
اما خلاف قول و امضای خود عمل و ثبت نام کردند و گفتند که بعد از ثبت نام کنار می رویم که نرفتند و بعد از مناظرات یک نفر کنار رفت اما دو نفر دیگر ماندند و آنچه شد که دیدیم.
در حال حاضر نیز رفتارشان نشان دهنده این است که روحیه تعامل در بینشان به حداقل رسیده است و وجود ندارد. لذا چون آن روحیه در میانشان نیست الان هم مگر معجزه ای اتفاق بیفتد و به وحدت برسند و یکی به نفع دیگری کنار برود. آنها خودشان از یک جناح با یکدیگر رقابت می کنند و البته ای کاش رقابت کنند و رقابت خوب است اما آنچه بد است اینکه برعلیه یکدیگر تهمت و افترا می زنند. در شرایط فعلی استفاده از روش های نامطلوب را می شود دوپینگ نامید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها