کد خبر: 140682
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین بررسی کرد

باسابقه ترین وزیران عصر جمهوری اسلامی

در نظام جمهوری اسلامی ایران و در ادوار دولت ها همواره اعضای کابینه تاثیرگذارترین ها بوده اند، آن هایی که در وزارتخانه های مختلف بر مسند می نشینند و سکاندار عرصه های تخصصی می شوند.

باسابقه ترین وزیران عصر جمهوری اسلامی
کد خبر: 140682
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- رعنا زوره: همواره پیش از تشکیل هر دولتی موضوع چینش کابینه از مهمترین مباحث است که بر سر آن رایزنی ها می شود. گروه ها وجریان ها همه به تکاپو می افتند تا بهترین شاخص ها و مصادیق را به رئیس جمهور منتخب معرفی کنند. در این میان هستند مردانی که تجربیات زیادی در عرصه حضور در دولت ها دارند. برخی وزرا سابقه فعالیت بیشتری در کابینه دارند و با روسای جمهوری مختلفی کار کرده اند. اعتمادآنلاین در بررسی دولت های مختلف باسابقه ترین و با تجربه ترین وزرای نظام جمهوری اسلامی ایران را معرفی می کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیرالوزرا

بیژن نامدار زنگنه زاده 65 ساله سیاست‌مداری با رنگ و بوی اقتصادی، او کارشناس انرژی و مدرس دانشگاه و یک مدیر ارشد اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. با سابقه 26 سال وزارت در صدر جدول وزرای با تجربه قرار دارد. زنگنه بیشتر یک مرد نفتی است. از این 26 سال چیزی حدود 12 سال را در پست وزارت نفت به دولت ها کمک کرده است. 4 سال در دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی و 8 سال در دولت سید محمد خاتمی وزیر نفت بوده است. البته زنگنه حضور در کسوت وزارت را از دولت آیت الله العظمی خامنه ای بعنوان وزیر جهاد سازندگی به مدت 6 سال آغاز کرد و بعد از آن در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برای 8 سال وزارت نیرو را بر عهده داشت. احتمال می رود در دولت دوازدهم هم همچنان سکاندار وزارت نفت برای چهارسال آینده باقی بماند تا کارنامه وزارتش به حدود ربع قرن برسد.

غلامرضا شافعی صنعتگری با رنگ و بوی نفتی

غلامرضا شافعی 66 ساله در کسوت دوم وزرای باسابقه نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، او سابقه 14 سال حضور در کسوت وزارت را دارد و همواره طی این سی و چندسال بعد از انقلاب در پست های مهمی فعالیت کرده است. شافعی از همان سال های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب در کسوت وزارت شروع به فعالیت کرد. او به مدت 5 سال در دولت آیت الله العظمی خامنه ای سکاندار وزارت صنایع بود و در دولت پنجم (آیت الله هاشمی رفسنجانی) به مدت 6 سال وزارت صنایع را در دست گرفت و پس از آن در دوران اصلاحات دوباره به وزارت صنایع بازگشت اما برای سه سال متوالی.

پیر دولتمردان

محمدرضا نعمت زاده پیرترین دولتمرد کشورمان است او 72 ساله هست و 14 سال (دوماه کم) سابقه تصدی پست های وزارتی را در کارنامه اجرایی خود دارد. او بیشتر یک مرد صنعتی است. نعمت زاده از همان ابتدای پیروزی انقلاب به سمت وزارت رسید، در دولت بنی صدر 10 ماهی وزارت کار را در دست گرفت و بعد از آن یکسالی در دولت شهید رجایی سکاندار وزارت صنایع شد و با روی کارآمدن دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی 8 سالی باز هم وزیر صنایع شد. نعمت زاده بعد از وقفه ای 16 ساله دوباره و به دعوت حسن روحانی به مدت 4 سال سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم شد.

مرد کار و عمل

حسین کمالی 64 ساله این روزها بیشتر به دبیرکلی حزب اسلامی کار معروف است. او در پست های وزارتی هم باز در کسوت کار فعالیت کرده است. سابقه وزارتش قدمتی 12 ساله دارد. حسین کمالی در سه دوره متوالی با دو رئیس جمهوری در پست وزارت کار فعالیت کرده است. او هشت سال را در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی سکاندار وزارت کار بود و در دوره بعد (دوران اصلاحات) هم به مدت چهارسال در همین پست ابقا شد.

وزیری که به آموزش پرورشی شهره است

محمدعلی نجفی 66 ساله است و مرد با تجربه ای در ادوار دولت... نجفی در میان مردم به وزیر آموزش و پرورش شهره است. البته در دولت های مختلف علاوه بر تجربه پست های وزارتی سکاندار معاونت های مختلفی هم بوده است. او سابقه فعالیت 11 ساله در کابینه دولت های مختلف را دارد. از سال 60 به مدت سه سال وزیر فرهنگ و آموزش عالی بوده و در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی هم دو دوره متوالی (هشت سال) سکاندار وزارت آموزش و پرورش...

محمد فرهادی پزشک متخصص سیاست

فرهادی 68 سال دارد و پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است اما یک سیاستمدار اصلاح طلب هم هست. کارنامه ای 11 ساله در کسوت وزارت دارد. در دولت آیت الله العظمی خامنه ای 4 سالی وزیر فرهنگ و آموزش عالی بوده و در دولت اصلاحات هم 4 سال وزیر بهداشت و درمان و اموزش پزشکی ... در دولت یازدهم نیز به مدت 4 سال سکاندار وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات شد که البته جلسه رای اعتماد او با حواشی بسیاری همراه بود.

مصطفی معین مرد علم و دانش

مصطفی معین 66 ساله هست. او سابقه 10 ساله در تصدی پست های وزارتی در ادوار دولت دارد. همواره هم وزیر علوم بوده است. با دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی فعالیت در کابینه را آغاز کرد و 4 سالی وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت بود. بعد از آن به مدت 6 سال در دولت اصلاحات بازهم سکاندار وزارت علوم بود. البته سه سال اول دولت اصلاحات نام وزارت خانه همان وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود بعد به وزارت علوم تغییر نام داد.

اسحاق جهانگیری مردی که پله های ترقی را یکی یکی طی کرد

جهانگیری 60 سال دارد و حضور در ارکان دولت را پله به پله طی کرده است. از نمایندگی مجلس و استانداری تا وزارت و معاون اولی رئیس جمهوری را در کارنامه فعالیت های اجرایی خود به ثبت رسانده است. اما در کسوت پست های وزارتی سابقه ای 8 ساله دارد. او سه سال اول دولت اصلاحات را در کسوت وزیر معادن و فلزات فعالیت کرد و در ادامه به مدت 5 سال از سال ها 79تا 84 وزیر صنایع بود. او قائل به کار تشکیلاتی است. البته اگر دوران معاون اولی او در دولت یازدهم را به این مجموعه سوابق اضافه کنیم، چیزی حدود 12 سال سابقه حضور در کسوت اجرایی دارد.



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها