کد خبر: 141117
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

تاکیدهای اقتصادی دولتمردان در اولین روز کاری؛

اولویت های کاری وزرای کابینه دوازدهم چیست؟

17 وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی و 16 نفر از صافی نمایندگان عبور کردند و راهی پاستور شدند. حالا این 16 دولتمرد سکاندار چهارسال آینده کشور در پست های مختلف هستند و دیروز از رئیس جمهوری حکم گرفتند تا رسما به سمت وزارت در آیند.

اولویت های کاری وزرای کابینه دوازدهم چیست؟
کد خبر: 141117
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - وزرای جدید و آنهایی که ابقا شدند در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم نشستند و به توصیه های رئیس جمهوری مبنی بر اینکه رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده ها است توجه کردند. رئیس جمهوری به آنان گوشزد کرد که مشروعیت ما منوط به خدمت به مردم است، دولت وظیفه ای بالاتر از تولید و اشتغال ندارد و رشد بالا و تحول اقتصادی جز با هماهنگی و جذب سرمایه و فناوری ممکن نیست. آنها در این جلسه در راستای ادای وظایف خود به نحو صحیح سوگند یاد کردند. اعضای هیات دولت در حالی که همگی ایستاده بودند، یک‌صدا تکرار کردند: «به خداوند قادر و متعال سوگند می‌خورم؛ که همواره در دوران مسئولیت خود به احکام اسلام، مبانی جمهوری اسلامی، منافع ملی، آرای مردم و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید متعهد باشم و همه توان خود را در راه ایفای وظیفه‌ام به کار گیرم.»

در این راستا وزرا و معاونین و اعضای کابینه دوازدهم بعد از حضور در جلسه هیات دولت به جمع خبرنگاران آمدند و از اولویت های کاری خود گفتند.

امیر حاتمی : به هیچ وجه تحت تاثیر فشارها قرار نخواهیم گرفت
وزیر دفاع گفت: ان‌شاءالله طبق مصوبات در حوزه موشکی پیش خواهیم رفت و به هیچ وجه تحت تاثیر فشارها قرار نخواهیم گرفت. سرتیپ امیر حاتمی گفت: احساس مسئولیت و همیت و اهتمام جدی نمایندگان به صنایع دفاعی قابل تقدیر است.
او افزود: ان‌شاء‌الله از لحظه اول بایستی برای افزایش قدرت دفاعی کشور که لازمه امنیت مردم عزیز است، تلاش کنیم که به همین ترتیب ان‌شاالله اقدام خواهد شد. در ایام متعلق به صنعت دفاعی هستیم؛ 31 مرداد روز صنعت دفاعی است، امیدوارم که بتوانیم در خدمت متخصصان و دانشمندان و کارکنان عزیز و ارجمند وزارت دفاع این کار را برای مردم تمام وتوان استمرار بدهیم و یک روز وقفه در کار وزارت دفاع نداشته باشیم .
وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که بعضی کشورهای خارجی از همین الان فشارهایشان در بحث موشکی شروع کردند شما ابتدای کار چه پیامی برای این کشورها دارید، گفت: من در مجلس عرض کردم برنامه‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران متناسب با دفاع بومی کشور است و طبق مصوبات ان‌شاءالله در حوزه موشکی پیش خواهیم رفت و به هیچ وجه تحت تاثیر فشارها قرار نخواهیم گرفت.
او در مورد دستاوردهای وزارت دفاع در سی و یک مرداد، گفت: به نظرم امسال قبل از اینکه این ایام برسد در پایان کار وزیر دفاع برادر عزیزم سردار دهقان، افتتاح‌های زیادی داشتیم. برنامه‌هایی را هم برای روز صنعت دفاعی داریم ولی عمده این کارها برای سال‌های بعد می‌ماند .

زنگنه : رای بالای نمایندگان موجب دلگرمی مجموعه وزارت نفت برای اجرای ماموریت‌ها می‌شود
وزیر نفت گفت: رای بالایی که نمایندگان به بنده دادند، رای بالا به عملکرد وزارت نفت و کارکنان صنعت نفت بود و این قطعا موجب دلگرمی بیشتر مجموعه ما برای اجرای ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که طبق قانون برعهده ماست و در برنامه آقای رییس‌جمهور نیز منعکس شده، خواهد شد. بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: اولویت ما جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی برای توسعه معادن مشترک و افزایش بازیافت نفت در میادین در حال بهره‌برداری و نوسازی و بازسازی تاسیسات نفتی است.
او درباره رای اعتماد وزیران گفت: از نمایندگان مجلس به دلیل اعتماد مجددشان به من و همچنین از هیات رییسه و کمیسیون‌های مجلس و نمایندگان مناطق نفت‌خیز تشکر می‌کنم. این اعتماد و رای بالا برای ما بسیار ارزشمند است رای بالایی که نمایندگان به بنده دادند، رای بالا به عملکرد وزارت نفت و کارکنان صنعت نفت بود و این قطعا موجب دلگرمی بیشتر مجموعه ما برای اجرای ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که طبق قانون برعهده ماست و در برنامه آقای رییس‌جمهور نیز منعکس شده، خواهد شد.

ابتکار : ستاد زن و خانواده را فعال می‌کنیم/ جلساتی را با حضور تمامی طیف‌های سیاسی برگزار خواهیم کرد
معاون رئیس‌جمهور گفت:ستاد زن و خانواده را فعال خواهیم کرد. ان‌شاالله بتوانیم جلسات این ستاد را برگزار کنیم. همچنین برای خانواده و مسائل آن برنامه‌هایی داریم. درصدد آن هستیم جلساتی را با تمامی طیف‌های سیاسی و جناح‌ها برگزار کنیم.او اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت درخصوص دولت دوازدهم و مسائل آن صحبت کردند. همچنین در این جلسه، درخصوص ادارات جلسه و آیین‌نامه‌های آن نیز مطالباتی مطرح شد.
معاون رئیس‌جمهور در خصوص برنامه‌های معاونت زنان و خانواده در دولت دوازدهم نیز تصریح کرد: هم‌اینک در حال بررسی و بازنگری ساختار معاونت زنان هستیم. در حال حاضر، معاونت زنان در حد یک دفتر است. ان‌شاالله با مشورت رئیس‌جمهور و همراهی دولت، بتوانیم در ساختار مدیریتی موجود و بکارگیری زنان اصلاحاتی را به وجود آوریم.
ابتکار با بیان اینکه ستاد زن و خانواده را فعال خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: ان‌شاالله بتوانیم جلسات این ستاد را برگزار کنیم. همچنین برای خانواده و مسائل آن برنامه‌هایی داریم. درصدد آن هستیم جلساتی را با تمامی طیف‌های سیاسی و جناح‌ها برگزار کنیم.
او با بیان اینکه رویکرد ما در معاونت زنان مبتنی بر نگاه ملی است، ابراز داشت: ما با رویکرد ملی می‌خواهیم نظرات همه کارشناسان و صاحبنظران را شنیده و از نظرات آنها استفاده کنیم.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین بنا داریم نشستی را با حضور مشاوران وزرا، استانداران و مدیران کل استانی برگزار کنیم و سیاست‌های دولت دوازدهم را در حوزه زنان مطرح و رویکردها را مورد پیگیری قرار دهیم.
ابتکار با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور در خصوص حضور زنان در مسئولیت‌های اجرایی مسائل را به صورت جدی مطرح کرده‌اند، عنوان کرد: ما این مسائل را به صورت جدی مورد پیگیری قرار می‌دهیم تا زنان در ستادها حضور جدی‌تری داشته باشند. در این راستا، استفاده از ظرفیت زنان و جوانان در معاونت‌ها جزو سیاست‌های ابلاغی است و ۳۰ درصد مسئولیت‌ها و پست‌ها باید برعهده زنان باشد.
او با اشاره به رویکرد خود در سازمان حفاظت از محیط زیست یادآور شد: در روزهای پایانی کار من در سازمان محیط زیست، تقریبا ۳۰ درصد از مسئولیت‌ها در اختیار زنان قرار گرفته بود. دو معاون و دو مشاور من از زنان بودند. رئیس پژوهشگاه و هشت تن از مدیران ستادی و استانی از زنان بودند.

نوبخت: هر ۳ ماه به مردم و رییس‌جمهور گزارش می‌دهیم
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: بودجه‌‌ها را به جای اینکه در اختیار دستگاه‌های ملی قرار دهیم در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم. محمدباقر نوبخت با بیان اینکه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی راهبری و رصد توسعه را برعهده دارد، گفت: این سازمان برای اینکه بتواند نظارت بهتری داشته باشد، بخش‌های مختلف برنامه را تفکیک کرده و برای هر کدام از اموری که در دولت یازدهم در سازمان برنامه و بودجه برای آنها برنامه تهیه شده بود، اقدام به مدیریت پروژه پایش و نظارت بر کار برنامه کرده است و سه ماه به سه ماه به مردم و رییس‌جمهور گزارش می‌دهیم.
او ادامه داد: در بودجه‌ریزی هم با توجه به اینکه برنامه‌ها در قالب بودجه‌ها یا برنامه‌های یکساله تهیه ‌شده روش‌مان را عملیاتی خواهیم کرد و دیگر به روش گذشته بودجه هر دستگاه به اضافه یک درصد در اختیارش قرار نخواهد گرفت و ما براساس قیمت تمام شده هر فعالیت بودجه دستگاه را براساس حجم فعالیت تعیین می‌کنیم.
‌رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: بودجه‌‌ها را نیز به جای اینکه در اختیار دستگاه‌های ملی قرار دهیم در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم تا مقدار استانداران می‌توانند با شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان با بهره‌وری صرفه‌جویی کنند. همه ارقام را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا بتوانند به عنوان پروژه‌های توسعه و عمرانی از آنها استفاده کنند.

آخوندی: وضعیت ریلی کشور باید بتوانند با خودرو رقابت کند
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت‌های پیش روی این وزارتخانه در دولت دوازدهم گفت: رسیدگی به چهار گروه حاشیه‌نشینان، ساکنان بافت‌های فرسوده، خانه‌اولی‌ها و گروه‌های کم‌درآمد از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن است.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از نمایندگان مجلس به دلیل دادن رای اعتماد به او اظهار کرد: نحوه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم بسیار مناسب و با دقت انجام گرفت و مباحث طرح شده در کمیسیون‌ها کارشناسانه بود و باعث شد که تعامل بسیار خوبی ایجاد شود.
او افزود: این نحوه رسیدگی به صلاحیت وزرا نه‌ تنها به کار دولت و مجلس می‌آید بلکه باعث می‌شود که مردم به تصمیماتی که دولت و مجلس اتخاذ می‌کنند، اعتماد کنند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به بیان برخی اولویت‌های خود در دولت دوازدهم پرداخت و با تاکید بر اینکه کارهای مفصلی برای دولت دوازدهم داریم، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین اولویت پیش روی وزارت راه و شهرسازی توجه به برنامه ششم توسعه است.
او اظهار کرد: در حوزه مسکن اصلی‌ترین مساله رسیدگی به چهار گروه اولویت‌دار است. نخستین گروه حاشیه‌نشینان با حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت و گروه دوم ساکنان بافت‌های فرسوده با حدوده هشت میلیون نفر جمعیت هستند. همچنین خانه‌اولی‌ها و گروه‌های کم‌درآمد از دیگر گروه‌های اولویت‌داری هستند که باید در بخش مسکن به وضعیت آنها سامان داده شود.
آخوندی در ادامه با اشاره به اولویت‌های وزارتخانه متبوعش در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل علاوه بر توجه به بخش ناوگان هوایی، زمینی و ریلی موضوع تبدیل حمل‌ونقل از خودرومحور به ریل‌پایه از جمله دیگر اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید وضعیت ریل را در شرایطی قرار دهیم که بتوانند در کشور با خودرو رقابت کنند.

سیف : تقریبا همه موسسات غیرمجاز تعیین و تکلیف شده‌اند
رئیس بانک مرکزی گفت: هم‌اینک خوشبختانه ما موسسه غیرمجاز بلاتکلیفی نداریم و تقریبا همه موسسات غیرمجاز تعیین و تکلیف شده‌اند. ولی‌الله سیف درخصوص مهمترین برنامه‌های بانک مرکزی در دولت دوازدهم گفت: ما اقداماتی که در دولت یازدهم انجام داده و آغاز کرده‌ایم را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.
او با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی در سامان دادن به بازار پولی کشور حل و فصل موسسات مالی اعتباری غیرمجاز است، اظهار داشت: هم‌اینک خوشبختانه ما موسسه غیرمجاز بلاتکلیفی نداریم و تقریبا همه موسسات غیرمجاز تعیین و تکلیف شده‌اند.
رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه اقدام بعدی بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی کشور است، تصریح کرد: انجام این کار به تنهایی از عهده بانک مرکزی برنمی‌آید و بانک مرکزی برای انجام این کار نیازمند یاری دولت است. نظام بانکی کشور ظرفیت‌های بالایی دارد که می‌تواند در حمایت از تولید، رشد اقتصادی، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال نقشی قوی‌تری را ایفا کند.
سیف ادامه داد: این کار در گرو حل مشکلات نظام بانکی است که ان‌شاالله با طرح اصلاح نظام بانکی این کار عملیاتی شود.
او در پاسخ به سوالی درخصوص ساختار معاونت اقتصادی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:‌ من اطلاعی در این باره ندارم.
رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی نیز زیر مجموعه‌ای از این معاونت می‌شود، ابراز داشت: بهتر است از آقای نهاوندیان سوال کنید چون امروز در این باره تصمیم‌گیری شده است.

وزیر اطلاعات دولت دوازدهم هم در جمع معاونان، مشاوران و برخی از مدیران وزارت اطلاعات ضمن تشکر از عنایات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و رئیس جمهوری ، از اعتماد مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رأی بالای آنها تشکر کرد.
وزیر اطلاعات درباره رای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این رای بالا نتیجه عملکرد سربازان گمنام آقا امام زمان(عج) و تمامی مدیران و کارکنان این وزارت در اقصی نقاط مختلف کشور است.
علوی ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید نیز بتوانیم با استمرار زحمات خالصانه، قدردان اعتماد مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و رئیس جمهوری محترم باشیم و در صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ امنیت مردم عزیزمان موفق تر از گذشته عمل کنیم.



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها