نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 اواخر هفته جاری برگزار می شود

یک دیپلمات عالی رتبه کشورمان اعلام کرد: نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود.

نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 اواخر هفته جاری برگزار می شود
کد خبر: 141948
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین-یک دیپلمات عالی رتبه کشورمان اعلام کرد: نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود.

پس از اجرایی شدن برجام این برای دومین بار است که نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک برگزار می شود با این تفاوت که نشست قبلی در زمان دولت باراک اوباما بود که از توافق حمایت و بر اجرای آن تاکید داشت و این نشست در دوره ترامپ که مخالف برجام و طرفدار برهم زدن آن است برگزار می شود.

آمریکا در حالی در نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 که به احتمال قوی چهارشنبه هفته جاری برگزار می شود، شرکت دارد که روز پنج شنبه برای یک دوره سه ماهه دیگر تعلیق تحریم هایش علیه ایران را در چارچوب برجام تمدید کرد.

در عین حال آمریکا در حالی به اجرای کج دار و مریض برجام ادامه می دهد که فشارهایش بر ایران از ناحیه موضوعات موشکی و مساله تروریسم و حقوق بشر ادامه دارد.

دولت ترامپ در آخرین اقدام علنی خود علیه ایران و هم زمان با تمدید دوباره تعلیق تحریم ها در چارچوب برجام، هفت فرد و دو شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرد.

این شرکت‌ها به انجام فعالیت‌های خصمانه و کمک به برنامه موشکی ایران متهم شده‌اند.

هر چند تا کنون ترامپ و دولتمردانش در عرصه سیاست خارجی و امنیت ملی مواضع آشکاری در مخالفت با برجام داشته اند اما رفتار و رویکرد آنها در اجرای این توافق و نیز موافقت با برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 که در آن فرصت دیدار و گفت وگوی وزیران خارجه ایران و آمریکا و بیان مواضع رو در رو وجود دارد، نشان می دهد که توافق هسته ای به لحاظ سیاسی و حقوقی و بین المللی آن قدر محکم است که برای آمریکا خروج یک جانبه از آن هزینه های جدی و در سطحی وسیع خواهد داشت.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ضمن تایید برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در هفته جاری به ایسنا گفت: برگزاری این جلسه در نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل وزیران امور خارجه ایران و 1+5 در وین تصمیم گیری شده است و با توجه به حضور وزیران خارجه هفت کشور به علاوه رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته جاری در نیویورک و در نهایت موافقت تمامی کشورها با برگزاری و مشارکت در آن، برگزار خواهد شد.

وی گفت که "ایران نیز با توجه به تخلفات آمریکا در ماه های اخیر در اجرای برجام بر ضرورت تشکیل چنین جلسه ای تاکید کرده بود."

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان و نیز پژمان رحیمیان معاون رییس سازمان انرژی اتمی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به همراه تعدادی دیگر از کارشناسان برای شرکت در نهمین نشست کمیسیون مشترک برجام راهی نیویورک شده اند.

کمیسیون مشترک برجام به احتمال قوی روز سه شنبه در نیویورک برگزار خواهد شد و از سوی گروه 1+5 هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده مذاکره هسته ای از سوی 1+5 است به همراه معاونان و مدیران کل وزیران خارجه کشورهای 1+5 در این نشست شرکت خواهند کرد.

*ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها