اروپا توانایی مجبور کردن آمریکا به پایبندی به برجام را ندارد

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که آمریکا با بازی‌های رسانه‌ای به دنبال زمینه سازی برای خروج عملی از برجام است. قطعا در چنین شرایطی ما براساس اصل عزت،‌ حکمت و مصلحت چاره‌ای جز برگرداندن شرایط به قبل از برجام را نداریم.

اروپا توانایی مجبور کردن آمریکا به پایبندی به برجام را ندارد
کد خبر: 142795
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | محمدجواد جمالی اظهار کرد: ماندن یا نماندن طرفین در برجام دو حالت شکلی و عملیاتی دارد که در حال حاضر آمریکایی‌ها در ظاهر یکی از طرف‌های برجام محسوب می‌شوند اما عملا پایبند به برجام نیست.

وی توضیح داد: در حال حاضر ترامپ با جوسازی به دنبال خروج واقعی از برجام است تا ضمن رسیدن به هدفش ما را متهم به نقض برجام کند. این استراتژی با این هدف انجام می‌شود که هزینه بر هم زدن برجام به دوش ایران بیفتد، اما به قول آقای ظریف جمهوری اسلامی تا حدی می‌تواند خویشتن‌داری و صبر کند تا آمریکا به تعهداتش عمل کند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با طرح این پرسش که آیا اروپا توانایی مجبور کردن آمریکا برای پایبندی به برجام را دارد، گفت: متاسفانه اروپایی‌ها هم در موضوع فعالیت‌های موشکی ما کاملا با آمریکا همسو هستند. نمونه آن را می‌توان در موضع‌گیری فرانسه دید. لذا تصورم این نیست که اروپا توان برگرداندن و فشار به آمریکا را داشته باشد که اگر این توانایی وجود داشت، توافقات قبل از برجام بر هم زده نمی شد.

جمالی افزود: باید بپذیریم آمریکا از نظر سیاسی و اقتصادی حاکمیت و نفوذ قابل توجهی بر اروپا دارد به همین دلیل اروپایی‌ها دائما از سوی آمریکا تحت فشار هستند. در چنین شرایطی مطمئن نیستم اگر اروپا تمایل به حفظ برجام آن هم از لحاظ شکلی را داشته باشد، بتواند آمریکا را به اجبار وادار کند که به برجام برگردد.

وی در جمع‌بندی گفت: آمریکایی‌ها با همین پشتوانه و استدلال و از طریق بازی‌های رسانه‌ای و شلوغ کاری شروع به زمینه سازی برای خروج از برجام هستند. در تبلیغات‌شان ما را کنار کره شمالی قرار می‌دهند و اخیرا بحث کمک مالی را به این کشور مطرح می‌نمایند تا افکار عمومی دنیا ما را در کنار کره شمالی قرار دهد.

جمالی در پایان گفت: آمریکا عملا از برجام خارج شده و می‌خواهد با خروج شکلی از برجام هزینه را به گردن ما بیندازد که طبیعتا در چنین شرایطی ما هم چاره ای نداریم جز اینکه به شرایط قبل از برجام برگردیم چون رویکردی غیر از این با اصل عزت،‌ حکمت و مصلحت منافات دارد.

منبع : ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها