غلامرضا ظریفیان :

برجام مسئله نظام است؛ نه دولت / نباید انتقام بدعهدی آمریکا را از روحانی بگیریم

مشاور وزیر علوم در دولت اصلاحات بیان این که روحانی نباید پاسخ کارهای ترامپ را بدهد، گفت: نباید انتقام بدعهدی آمریکا را از روحانی گرفت و نباید هر غلطی که ترامپ می‌کند روحانی پاسخش را دهد.

برجام مسئله نظام است؛ نه دولت / نباید انتقام بدعهدی آمریکا را از روحانی بگیریم
کد خبر: 142826
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتماد انلاین | غلامرضا ظریفیان درباره این‌که آیا این درست است در شرایط فعلی و سخنانی که ترامپ بر زبان می‌آورد، عده‌ای در داخل هم حرف‌هایی علیه توافق هسته‌ای و تلاش دولت در این زمینه مطرح می‌کنند، گفت: برجام مسئله نظام است نه مسئله دولت. احضارنظرهایی که این روزها درباره برجام مطرح می‌شود تازگی ندارد، برجام مسئله روحانی نیست.

وی تاکید کرد: برجام و مذاکرات آن قبل از روی کار آمدن دولت روحانی مطرح بود، آن چه رئیس‌جمهور انجام داد با مشورت، توصیه و نظارت بزرگان و شورای عالی امنیت ملی و فاز اجرایی برجام بود.

ظریفیان خاطرنشان کرد: اندیشمندان و صاحب‌نظران عرصه دیپلماسی جهان معتقد هستند با توجه به توان ایران و شرایطی که برای کشور ما ایجاده کرده بودند، برجام یکی از موفق‌ترین کارها در حوزه دیپلماسی بعد از انقلاب بوده است.

باتوجه به شرایطی که ایران داشت برجام قابل دفاع است

مشاور وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به این مطلب که هیچ کاری بدون نقص نیست، گفت: مذاکرات دو طرفه است، طبیعتا شما و طرف مقابلتان در مذاکره انتظاراتی دارید، پس با توجه به وزن طرف مقابل و توانایی که ایران به کار برد نهایتا آنچه رخ داد و محقق شد به طور نسبی قابل دفاع است.

وی خاطرنشان کرد: برجام ایران را از شرایط بحرانی و تصویر منفی که نظام بین‌الملل و افکار عمومی ایجاد کرده بود، نجات داد.

ظریفیان با اشاره به این که چه برجام موفق شود و چه نشود عنوان کاری که در آن زمان صورت گرفت یک کار عقلایی و متکی به خرد جمعی بود، عنوان کرد: مخالفان در همان دوره که کل نظام پای این قضیه ایستاده بودند، همین اظهارنظرها را مطرح می‌کردند. آن زمان مقام معظم رهبری تأکید ‌کردند من به این هیأت مذاکره اطمینان دارم، سران سه قوه هم معتقد بودند این مسیر باید طی شود اما باز هم این بحث‌ها، گفت‌وگو، نقدها و هیاهو را مطرح می‌کنند ولی کار نظام با مدیریت روحانی و با توان گفت‌وگوی ظریف به نتیجه رسید.

ترامپ نه تنها صدای مردم آمریکا را بلکه صدای دنیا را هم درآورده است

وی خاطرنشان کرد: امروز نظام بین‌الملل با یک مساله جدید روبرو شده است، چه کسی تصور می‌کرد ترامپ در مصدر امور قرار بگیرد. او پدیده جدیدی است کارهایی که انجام می‌دهد نه تنها صدای مردم داخل آمریکا را بلکه صدای دنیا را هم در آورده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این که نباید بازخواست کارهایی که ترامپ انجام می‌دهد را را از روحانی داشته باشیم و همه آنها را به پای وی بگذاریم، گفت: عموم معاهدات بین‌المللی در مرحله تحقق دچار مشکل شده‌اند، شما همین معاهده ۵۹۸ را در نظر بگیرد، این کار علی‌رغم این که برای کشورمان بسیار تلخ بود اما بر اساس تصمیم عاقلانه و منطقی و ایستادگی امام و نظام انجام شد.

آمریکا از نقض برجام آسیب خواهد دید

ظریفیان با اشاره به سخنان روحانی در دانشگاه تهران در مورد صلح حدبیه پیامبر ادامه داد: پیامبر صلح حدیبیه را منعقد کردند و اتفاقا برخی از صحابه به آن ایراد گرفتند، آن زمان هم به پیامبر گفتند که کار اشتباهی انجام داده است و آن را نقض کردند اما تاریخ نشان می‌دهد که در زمان خودش کار درستی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: وقتی صلح نقض شد، اولین آسیب را خود مشرکین دیدند، بنابراین نقض برجام برای آمریکا پیامدهای سنگینی دارد و مفهومش به گفته اروپایی‌ها این است که دیگر نمی شود به آمریکا اعتماد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به طور نسبی هر امر بشری صد در صد مطلوب نیست و دارای نکات مثبت و منفی است، گفت: برجام یک کار مثبت از سوی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، دولت ایران در برابر پنج قدرت بزرگ پای میز مذاکره رفت و با توجه به مسائل کشور به یک نتیجه مطلوب نسبی رسید.

وی تاکید کرد: نباید انتقام بدعهدی آمریکا را از آقای روحانی گرفت و باید افکار عمومی را متوجه این مطلب کرد که این ترامپ و آمریکا است که بی‌اخلاقی می‌کند.

نباید هر غلطی که ترامپ می‌کند، روحانی پاسخش را دهد

ظریفیان با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر این برجام یک کار وحشناک است و ما ضرر کرده‌ایم، گفت: این اظهارات نشان‌دهنده آن است که آمریکا در اثر این قرارداد ضرر و زیان کرده و ما سود برده‌ایم اما جالب است که به این موضوع اصلا اشاره‌ای نمی‌شود.

مشاور وزیر علوم در دولت اصلاحات بیان کرد: اظهارات ترامپ فرصتی را در اختیار عده‌ای قرار داده است که دولت را نقد غیر مشوقانه و شالوده شکن کنند. نباید هر غلطی که ترامپ می‌کند روحانی پاسخش را بدهد.

وی افزود: این رفتارها غیرمنصافه و این برخوردها جناحی است. معتقدم افکار عمومی و جامعه متوجه آثار مثبت برجام هستند و گشایش‌هایی که انجام شد را مشاهده کرده‌اند و می‌دانند این آمریکا و اسرائیل هستند که در کار موش می‌داونند. جالب است رفتارهای غیرمنصفانه در برابر برجام، در داخل هم صورت می‌گیرد.

ظریفیان در پاسخ به این سوال که این رفتارها چقدر می‌‌تواند در فضای بین‌المللی ثاثیرگذار باشد، گفت: این رفتارها قبل از این هم بوده است. معتقدم اگر رفتارهای غیرمنصفانه انجام شود، کشور آسیب خواهد دید و می‌تواند طرف مقابل را گستاخ‌تر کند.

وی در خاتمه عنوان کرد: اگر اساس برجام بهم بخورد آثار مثبت آن از بین نخواهد رفت و سرجای خودش خواهد بود.

منبع : ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها