کد خبر: 143508
|
۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رییس پدافند غیر عامل در پاسخ به اعتماد آنلاین:

به حزب الله لبنان آموزش می دهیم/در حوزه تهدید سیاسی وارد نشده ایم/قرارگاه های پدافند شیمیایی استانی و ملی راطراحی کرده ایم

رییس پدافند غیر عامل گفت:در سوریه و عراق و حتی حزب الله کمک های توسط آموزش انجام دادیم اما آنها فراتر از آموزش از ما کمکی نخوسته اند اگر کمک بیشتری بخواهند حتما کمک شان خواهیم کرد.

به حزب الله لبنان آموزش می دهیم/در حوزه تهدید سیاسی وارد نشده ایم/قرارگاه های پدافند شیمیایی استانی و ملی راطراحی کرده ایم
کد خبر: 143508
|
۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتماد آنلاین | سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در آستانه پانزدهمین سالگرد تاسیس این سازمان نشستی خبری برگزار کرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام سازمان پدافند غیر عامل پرداخت. همچنین در این نشست جلالی به سوالات خبرنگار اعتماد آنلاین به شرح زیر پاسخ داد :

با توجه به اساس نامه سازمان پدافند غیر عامل که حوزه فعالیت سازمان را قابل تسری به سایر کشور ها می داند آیا تا کنون در کشور دیگری مانند کشور های منطقه از جمله سوریه و عراق فعالیتی داشته اید ؟

ما تعاملاتی با کشورهای مختلف داشته و داریم . آنها از ما درخواست آموزش داشته اند . از مسوولان این کشورها آنها برای سفر به ایران دعوت کرده ایم . آنها وآمدند و تجربیات شان را ارائه دادند . بازدید های ما از این کشورها و اقداماتشان نیز بسیار دقیق و فنی بود . به سوریه و عراق و حتی حزب الله کمک های آموزشی ارائه دادیم اما آنها فراتر از آموزش از ما کمکی نخوسته اند که اگر کمک بیشتری بخواهند حتما کمک شان خواهیم کرد.

در خصوص آنچه تهدید ، تخریب، و نفوذ در حوزه سیاسی از آن یاد می شود آیا اقداماتی داشته اید؟اگر اقداماتی صورت گرفته نوع اقدامات چه بوده و با چه نهاد هایی همکاری داشته اید؟

ما در حوزه تهد سیاسی وارد نشده ایم چون در اساس نامه ما پیش بینی نشده است

آیا در صورت وقوع حملات شیمیایی و بیولوژیکی کلیه اقدامات اجرایی توسط سازمان پدافند غیر عامل انجام می شود؟و اگر چنین است نیروی انسانی کافی برای اقدام در شهری با وسعت و جمعیت تهران دارید ؟

حوزه پدافند شیمیایی دو بخش دارد یکی تهدید جنگی است که طبیعتآ نیروهای مسلح مسئول آن هستند مانند ارتش ، سپاه و وزارت دفاع و آنها هم تجهیزات و ساختارهایی را پیش بینی و آماده کرده اند. ما هم آنها را نظارت و کنترل می کنیم.
اما بخش دیگر مربوط به دستگاه های اجرایی است در این حوزه ما احتمال حمله شیمیایی نمی دهیم و بیشترین احتمال مان نشت صنعتی است مثلا نشت کارخانه های پتروشیمی و شیمیایی است.همین الان مراکز تصویه آب از گاز کلر استفاده می کنند و حتما می دانید در جنگ جهانی آلمان از گاز کلر بعنوان سلاح شیمیایی استفاده می کرد.
اگر کمی غلظت کلر های موجود را تغییر دهید می شود همان سلاح شیمیایی که نمونه آن را در آن در شهر دزفول اتفاق افتاد ما برای این کار قرارگاه های پدافند شیمیایی استانی و ملی را سازمان دهی و طراحی کرده ایم. وزارت دفاع هم یک مرکز با تجهیزات و ابزار آلات خاص را به عنوان احتیاط برای استان ها پیش بینی کرده است در استان ها ساختار مقابله با تهدیدات شیمیایی پیش بینی شده و تکلیف در استان ها معلوم شده که کی چه کاره است و برای این موضوع هم سالی دو یا سه مرتبه رزمایش برگزار می کنیم.

مثلا ما سال گذشته در ماهشهر قطب شیمیایی کشور که پنجاه مجتمع شیمیایی کنار هم قرار دارند طراحی کردیم اشکالاتی وجود داشت که این اشکالات را به وزیرمربوطه منتقل کردیم .پس از همین اعلام اشکال یک فرماندهی در ماهشهر ایجاد کردیم .همچنین در عسولیه و خارک «فرماندهی انرژی» را درحوزه پدافند غیر عامل با همکاری وزیر نفت طراحی کرده ایم.

دیگر اظهارات رییس پدافند غیر عامل در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران به شرح زیر است:


باید مراقب تهدیدات فضای اجتماعی باشیم

*روند هوشمندی زیر ساختی اگر متوجه آن نباشیم می تواند به افزایش تهدیدات کمک کند که برای نمونه شبکه های اجتماعی که یک ضرورت تردید ناپذیر برای امروز است اگر حاکمیت جمهوری اسلامی بر آن وجود نداشته باشد، غربی ها می توانند با پالس هایی که در این فضا ارسال می کنند هویت فرهنگی و اجتماعی ما را در اختیار بگیرند، بنابراین باید مراقب تهدیدات این فضا باشیم و البته مسئولان ما هم می دانند که میان فرصت و تهدید فاصله چندانی وجود ندارد.

واکنش مردمی به ترامپ یک اقدام بزرگ در عرصه بین‌المللی بود

*نطق آقای ترامپ و استفاده او از تعابیر حساسیت برانگیزی که داشت، نشان داد که این متن توسط عده‌ای ناشی آماده شده و آنان در واقع به کاهدان زده اند و ما شاهد بودیم که مردم چگونه در شبکه های اجتماعی پاسخ سخنان ترامپ را دادند که به نظرم آن واکنش مردمی یک اقدام بزرگ در عرصه بین‌المللی بود.

احتمال می دادیم که طرح حمله داعش به مجلس وجود دارد

*ما از یک سال پیش احتمال می دادیم که طرح حمله داعش به مجلس وجود دارد به همین دلیل طرحی را فراهم کردیم که امکان حمله با خودروی حامل مواد منفجره به ساختمان مجلس وجود نداشته باشد و دوستانمان هم در مجلس اقدامات را تا حدودی اجرا کردند اما بعد از حادثه تروریستی ای که رخ داد، هول شدند و شروع به دیوار کشی دور مجلس کردند که این دیوار کشیدن جزو طرح های ما برای بالا بردن امنیت مجلس نبوده است.

اطلاعات گوشی های همراه بیرون از ایران می رود

*ما دستورالعملی درباره گوشی هوشمند تهیه کرده‌ایم و تهدیداتش را کاملا برشماری کرده ایم و آسیب پذیری های شخصی و شبکه ای دارد که اگر آن را مدیریت نشود می تواند هر کجا که می رویم و می آییم را با تاریخ و ساعت گزارش کند و این ممکن است برای آدم عادی مهم نباشد اما برای یک مسئول و مقام مهم است. اکثر گوشی های همراه ما یا برندشان اپل است یا نوکیا یا سامسونگ که هیج کدام از آنان سرور منطقه‌ای شان داخل ایران نیست و اطلاعات بیرون می رود.

بیگ دیتای تلگرام داخل ایران نیست و می تواند بگوید که تا نود و هفت درصد رای مردم ایران کیست

*الان تلگرام «بیگ دیتایش» (big data) داخل ایران نیست و وقتی داخل ایران نیست و توسط دیگران داده کاوی می شود می تواند بگوید که تا نود و هفت درصد رای مردم ایران کیست، می گوید مردم ایران به چه چیزی علاقه دارند به چه چیزی ندارند و کسانی که به آن دسترسی دارند می توانند خودشان با سیاست گذاری در شبکه اجتماعی، رای مردم را به سوی دیگری هدایت کنند.

*بیگ دیتای ما که می تواند رفتار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما را نشان دهد به درد چه کسی می خورد؟ به درد کسی جز آمریکا و اسرائیل و عربستان نمی خورد و تلگرام می تواند آن را به این کشورها بفروشد آن وقت ما می گوییم چطور بر جریانات اجتماعی ما می شود، اینگونه که پول دیتا را می دهد و از آن استفاده می کند.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها