کد خبر: 143786
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یادداشتی از عباسعلی منصوری آرانی؛

خنثی‌سازی استراتژی امریکا با توجه به اقتدار ملی

هدف ترامپ از اینکه نام سپاه را بیان کرد این است که تلاش می‌کند تا آن را از دیگر اجزای نیروهای مسلح ما جدا کند. در حالی که پیوستگی، همبستگی و شرح وظایفی که در نیروهای مسلح وجود دارد جزیی است که به عنوان یک مجموعه مرتبط با هم شناخته می‌شود. یعنی توهین به هر یک از اجزای نیروهای مسلح توهین به سایر نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

خنثی‌سازی استراتژی امریکا با توجه به اقتدار ملی
کد خبر: 143786
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰
سخنرانی ترامپ را باید از زاویه‌های مختلف مورد توجه قرار داد. به نظر من ترامپ در این سخنرانی تلاش کرد تا به مولفه‌های قدرت ملی ما حمله کند. همان‌‌طور که می‌دانید اقتدار چهار مولفه اساسی دارد؛ سیاسی، اقتصادی، دفاعی ـ امنیتی و فرهنگی ـ اجتماعی. این چهار مولفه قدرت ملی را ساماندهی می‌کنند. بنابراین با بیان مطالبی که قبل از سخنرانی مطرح کرد و گفت که راجع به یک ملت تروریست صحبت می‌کنم و بر همین اساس هم سعی کرد تا بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی اشاره کند. همچنین موضوع خلیج فارس را مطرح و سعی کرد تا به بحث تمدن وارد شود و از بعد جغرافیایی به مولفه فرهنگی و اجتماعی و تمدنی ما حمله کرد.
علاوه براین در بحث اقتصادی و تحریم‌ها سعی کرد تا به مولفه اقتصادی هجمه ببرد. همچنین در بحث سپاه و موشکی وضعیت دفاعی و امنیتی ما را مورد حمله قرار داد و بحث‌های سیاسی که در برجام مقرر شده بود. بیان کرد که برجام را قبول ندارد چون برجام حاصل مذاکرات سیاسی بود بنابراین این مولفه هم مورد حمله قرار گرفت؛ اگرچه در خود آن هم موضوعات مختلفی نهفته است. بنابراین مسلما بیان و تئوری ترامپ توسط مشاورین راهبردی امریکا و رژیم صهیونیستی و به نوعی با حمایت کشورهایی مانند عربستان تبیین شده است.
ترامپ سعی کرد تا همان سیاست‌هایی را که بعد از انقلاب با جمهوری اسلامی ایران وجود داشت و در واقع تقابلی که دو دکترین جمهوری اسلامی ایران و امریکا با هم داشته‌اند را با ادبیات خاصی که متعلق به خود اوست بیان کند. بنابراین آنچه که ما در سخنرانی ترامپ دیدیم بیان همان استراتژی بود اما با ادبیات دیگر.

برای خنثی‌سازی استراتژی امریکا چه کنیم؟
برای اینکه بتوانیم صحبت‌های ترامپ را خنثی کنیم در حقیقت استراتژی امریکا را خنثی کنیم، باید سعی شود به اقتدار ملی خود توجه خاص داشته باشیم؛ یعنی در بعد اقتصادی باید روی همان اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی، رسیدگی به تولیدکنندگان و مباحثی از این دست تمرکز کنیم که کارشناسان اقتصادی بهتر می‌توانند این موضوع را بیان کنند. در بحث سیاسی به گسترش ارتباطات با دنیا و تعامل هرچه بیشتر با اولویت‌های تعیین شده در سیاست خارجی توجه شود. اما در بحث فرهنگی و اجتماعی هم ما باید تلاش شود که مشکلات داخلی همچون رفع بیکاری، اعتیاد، فساد اداری و ... و توجه به فرهنگ و تمدن خود صورت پذیرد.

سپاه جزیی از نیروهای مسلح
اما موضوع اساسی بحثی است که پیرامون سپاه پاسداران به عنوان ارگانی که جزیی از نیروهای مسلح ما است، بیان شد و ترامپ تلاش کرد تا در این اظهارنظرها نوک حمله خود را روی سپاه بگذارد. سپاه یک نهاد از مجموعه نهادهای نیروهای مسلح است که در قانون اساسی شرح وظایفی کاملا مشخص دارد. به نظر می‌آید هدف ترامپ از اینکه نام سپاه را بیان کرد این است که تلاش می‌کند تا آن را از دیگر اجزای نیروهای مسلح ما جدا کند. در حالی که پیوستگی، همبستگی و شرح وظایفی که در نیروهای مسلح وجود دارد جزیی است که به عنوان یک مجموعه مرتبط با هم شناخته می‌شود. یعنی توهین به هر یک از اجزای نیروهای مسلح توهین به سایر نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

طالبان، القاعده، داعش به عنوان سه گروه تروریستی ادعای حاکمیت داشتند و هدف اولشان جمهوری اسلامی ایران و مقابله با جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. لذا در کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و با اسنادی که امریکایی‌ها هم به آن اذعان کرده‌اند هر یک از این گروه‌ها به‌وسیله سرویس‌های اطلاعاتی امریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شدند و توسط کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس پشتیبانی مالی و از لحاظ نیروی انسانی تامین گردیدند.

هدف هجمه وارد کردن به اقتدار دفاعی است
با تسلط طالبان و القاعده بر افغانستان، نیروهای مسلح ما چه سپاه، چه ارتش، چه نیروی انتظامی به صورت مستقیم وارد درگیری با این گروه‌ها شدند و با داعش هم که هنوز درگیری نیروهای ما تا ریشه‌کنی کامل ادامه دارد. بنابراین بیان این مطلب و اینکه ترامپ از سپاه پاسداران نام می‌برد و ادعا می‌کند، مورد قبول هیچ کشوری در دنیا نیست، نوعی جنگ روانی است چون همه مردم دنیا به این مهم توجه دارند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مشخصا سپاه پاسداران در خط مقدم مبارزه با طالبان القاعده و داعش است و در همه این موارد پشتیبان این گروه‌های تروریستی امریکا و حامیانش در منطقه بوده‌اند. این بیان ترامپ به‌گونه‌ای فرار به جلو و ایجاد جنگ روانی است تا انگشت اتهام و جرمی که متوجه امریکا و هم‌پیمانانش در منطقه است به سمت دیگری نشانه رود.

اظهارات ترامپ همبستگی و همسویی را در پی خواهد داشت
به هر حال آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که این رویکرد در کشورهای پیرامونی و حتی اروپا مورد قبول واقع نمی‌شود. و در کشور نیز موجب همبستگی، پیوستگی و همسویی بیشتر خواهد شد. در حقیقت ما بعد از چهار دهه متوجه این موضوع هستیم، زمانی که دشمن ما سعی می‌کند نوک پیکان خود را به سمتی نشانه بگیرد ما باید آن قسمت را مستحکم‌تر مورد توجه قرار دهیم که خدشه‌ای به آن وارد نشود.

شرایط فعلی امریکا و متحدان منطقه‌ای او در عراق و سوریه به‌گونه‌ای است که در نزد مردم منطقه و غرب به شدت شکننده و غیرقابل اعتماد است. شکست‌های داعش و گروه‌های تروریستی این نوید را ایجاد کرده که سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و پشتیبانی‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی آنها کارایی خود را در منطقه از دست داده است. امریکا مسبب این شکست‌های تحقیرآمیز را جمهوری‌اسلامی ایران می‌داند. لذا سعی می‌کند با ایجاد جنگ روانی حواس‌ها را از موضوع اصلی که پایان عمر گروه تروریستی داعش است به موضوعات دیگر منحرف تا این پیروزی به نام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و مشخصا سپاه پاسداران نوشته نشود.

موشک یکی از محوری‌ترین سلاح‌ها در دکترین بازدارندگی است
به هر حال یکی از ستون‌های تسلیحاتی ما در دکترین بازدارندگی موشک است و ما بر مبنای این دکترین برد تهدیدها را فراتر از مرزهای پیرامونی قلمداد کرده و بدیهی است که به هر میزان که برد رصد تهدیدات افزون شود امنیت ما شرایط بهتری را در پی خواهد داشت. بازدارندگی را در دستورکار نیروهای مسلح خود قرار داده‌ایم. بازدارندگی به این معنا که تهدیدات را رصد می‌کنیم و قبل از عملیاتی شدن تهدید آن را در نطفه خفه می‌کنیم. با توجه به شرایط کنونی منطقه و دنیا سلاحی که می‌تواند برای خفه کردن تهدیدات کمک بسیاری به ما کند همین موشک‌ها هستند. موشک‌ها قابلیت این را دارد تا تهدید را در دورترین نقطه از بین ببرد قبل از اینکه تهدید بخواهد در خاک ما به مرحله عملیاتی برسد. بنابراین یکی از محوری‌ترین سلاح‌ها در از بین بردن تهدیدات موشک است (البته ما بر مبنای نوع تهدیدات سعی کردیم سلاح‌ها و تجهیزات متناسب را در نیروهای مسلح مورد استفاده قرار دهیم تا هر کدام از نیروهای مسلح بر مبنای شرح وظایفشان از سلاح مختص به خود برای انهدام تهدید استفاده کند.) البته این موضوع در استراتژی و دکترین ما نهادینه شده که همه سلاح‌ها دفاعی است و مادامی که دشمن اقدام عملی انجام ندهد ما نیز از سلاح خود استفاده نخواهیم کرد به عبارتی اقدام ما پس از اقدام دشمن ولی با حجمی گسترده‌تر است تا تهدید قبل از رسیدن به مرزها در نطفه خفه شود.

هجمه‌ها شیطنت آمریکایی‌ها است
اقتدار دفاعی ما مشمول همه نیروهای مسلح ما می‌شود و اینها جزءهای جدانشدنی از نیروهای مسلح ما هستند. بنابراین مشابه این است که در بدن ما قلب وظیفه‌ای دارد و مغز هم وظیفه خود را دارد و ... ؛ هر کدام از اینها دچار مشکل شود تاثیرات آن بر دیگر اجزا هم دیده خواهد شد. یعنی به این شکل نخواهد بود که قلب یا سر نشانه گرفته شود و دیگر قسمت‌ها بتوانند کار کنند. بنابراین این شیطنت آمریکایی‌ها است چون نیروهای مسلح را نمی‌توانند به صورت عام مطرح کنند بنابراین سعی می‌کنند با مطرح کردن سپاه پاسداران به عنوان یکی از ستون‌های نیروهای مسلح در حقیقت امنیت ملی ما را نشانه روند. اگرچه نوع ماموریت سپاه پاسداران که هم در قانون اساسی به آن اشاره شده و هم عملکردش به عنوان یک نهاد پیشرو در مبارزه با تروریسم اعم از داخلی و خارجی از ابتدای انقلاب تاکنون می‌تواند علت اصلی این تهاجم باشد. ولیکن نیروهای مسلح و مردم ما در فراز و نشیب‌های چهار دهه گذشته به این بلوغ عقلی و عملی رسیده‌اند که در اینگونه شرایط پیوستگی، همدلی و وحدتشان را بیش از پیش نموده و پشتیبان نیروهای مسلح خود باشند. ترامپ چنانچه عملکرد نیروهای امریکایی را در ابوغریب، گوانتانامو، افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و ... مطالعه کند در خواهد یافت که تروریست چه کسی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها