کد خبر: 143841
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

جهانگیری در در آیین گشایش نمایشگاه مطبوعات:

نباید از رسانه ترسید حتی اگر زبانش تند باشد/ ریشه‌کن شدن فساد با رسانه‌های آزاد امکان‌ دارد/ رسانه‌ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نباید از رسانه ترسید؛ باید کار کرد حتی اگر زبان رسانه تند باشد، گفت:‌ برای مقابله جدی با فساد نیازمند هستیم که شما به صحنه بیاید، فساد نهادینه شده است و زمانی فساد نهادینه می‌شود که عدم پاسخگویی و عدم شفافیت باشد، رانت وجود داشته باشد و مطبوعات و رسانه ها از صحنه کنار باشند. فساد باید از کشور ریشه کن شود و این موضوع با حضور رسانه های آزاد شدنی است، رسانه ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

نباید از رسانه ترسید حتی اگر زبانش تند باشد/ ریشه‌کن شدن فساد با رسانه‌های آزاد امکان‌ دارد/ رسانه‌ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند
کد خبر: 143841
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین اسحاق جهانگیری در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات میدان گفتگو به ویژه در ارتباط با حوزه عمومی کشور است، گفت : نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که در آن رسانه های مکتوب برای ارتقای ظرفیت خود تلاش می کنند.

وی ادامه داد: نمایشگاه مطبوعات مکانی است که همه دور هم جمع می شوند کنار هم می نشینند و با هم گفتگو می کنند.

جهانگیری افزود: به عنوان مسئول بخش اجرایی کشور باید بگویم رییس جمهور با علاقه همه ساله در نمایشگاه حضور می یابند امسال هم برنامه ریزی کرده بودیم اما کثرت کار و برنامه های واجب تری پیش آمد و از من خواستند بیایم لازم است مراتب سپاس رییس جمهور و دولت را به اصحاب رسانه برسانم، خسته نباشید و خدا قوت بگوییم ما صمیمانه از شما متشکریم.

وی گفت : از رسانه نباید ترسید باید کار کرد حتی اگر زبان رسانه تند باشد.

ما مکلف هستیم امنیت جامعه رسانه را فراهم کنیم
معاون اول رئیس جمهور گفت: ما مکلف هستیم امنیت جامعه رسانه را فراهم کنیم.

جهانگیری در این مراسم با بیان اینکه سعی نکنند با استفاده از قانون، متن را به حاشیه ببرند افزود: روزنامه نگار متخصص حرفه‌ای و با اخلاق نیاز جامعه ماست.

وی اضافه کرد: موضوع تاسیس نظام رسانه‌ای از چهارشنبه به جلسه اصلی دولت آمده است و در مجلس هم بحث می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: از وزیر ارشاد می‌خواهم آخرین وضعیت این موضوع را اطلاع رسانی کند.
وی با بیان اینکه توسعه نیافتگی مطبوعات در همه جوانب توسعه‌ای کشور اثر می‌گذارد افزود: رسانه و رشد مطبوعات یکی از اهرم‌های رشد کشور است.

مطبوعات هم عامل و هم محصول توسعه هستند
معاون اول رئیس جمهور گفت: جوانمرگی مطبوعات به دلایل اقتصادی، سیاسی یا قضایی نشان از توسعه نیافتگی کشور است.

جهانگیری تاکید کرد : مطبوعات هم عامل توسعه یافتگی هستند و هم محصول توسعه کشور ، و توسعه نیافتگی آن بر توسعه همه بخشها اثرگذار است .

وی افزود : مسئولان باید از بیکاری خبرنگاران و اداره غیر اقتصادی مطبوعات نگران باشند و باید برای این معضل چاره اندیشی جدی شود.

جهانگیری دوام مطبوعات را نشان توسعه یافتگی کشور دانست و تاکید کرد : کشور امروز در شرایط تعیین کننده ای قرار دارد هم فرصتها و هم تهدیدهایی پیش روی ماست که لازمه مقابله با انها درک صحیح و واقعی از منافع و سرمایه های ملی و استفاده از فرصتهای تاریخی پیش روست و مطبوعات به عنوان واسط مهم بین جامعه و حکومت نقشی تاثیرگذار در این فرایند دارند.

باید برای حل مشکلات مردم به تفاهم برسیم
معاون اول رئیس جمهور غالب مطالبات مردم را جدی دانست و گفت: باید برای حل مطالبات مردم و راهکارهای مناسب برای حل آنها به تفاهم و توافق برسیم.

جهانگیری در ادامه سخنان خود در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با اشاره به موقعیت حال و پیشین کشورمان در فضای بین المللی تصریح کرد: چقدر تلاش کردیم تا بتوانیم در مقابل صداهایی که علیه ایران بلند می شد، صداهایی به نفع ایران در دنیا بلند شود.

وی افزود: امروز حتی وقتی امریکا علیه ملت ایران فریاد می زند تعدادی انگشت شمار از کشورها با او همصدا می شوند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز تلاطم اقتصادی به ثبات اقتصادی، رشد منفی به رشد مثبت و عدم اشتغال زایی به اشتغال زایی 600 تا 700 هزار نفری در سال تبدیل شده است.

جهانگیری یادآور شد: البته این اعداد را نباید با هم جمع بزنید چرا که منظور من 600 یا 700 هزار نفر است؛ بعضی مواقع ما اعدادی را اعلام می کنیم برخی دوستان از روی خوش جنسی و یا بدجنسی این اعداد را جمع می زنند و می گویند فلانی این رقم را اعلام کرده و سپس بر مبنای آن جمع ناصحیح، تحلیل می کنند که این کار اشتباهی است.

وی افزود: اگر این اقدامات همین طوری اتفاق افتاده است که اشکال ندارد و باید تصحیح کنند اما اگر عمدی در کار بوده است، این خوب و اخلاقی نیست.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت دستاوردهای بزرگی داشته است، گفت: باید از این دستاوردها در جهت افزایش امید و اعتماد ملت استفاده کرد چرا که اگر کسی به کشور خود علاقه مند است باید در جهت افزایش اعتماد مردم تلاش کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت تنگناها و محدودیت هایی برای پاسخگویی به خواسته های مردم دارد لذا برای باز شدن دست دولت در این مسیر از همه رسانه ها، شبکه های اجتماعی، نهادهای مدنی، احزاب و جریان های سیاسی، انتظار کمک داریم و از آنها می خواهیم برای مشارکت جدی در جهت منافع ملی کشور که لازمه رفاه، بهبود زندگی مردم، رونق بازار تولید و اشتغال و پیشبرد اقتصاد مقاومتی است دست به دست هم دهیم.

وی ادامه داد: ما موضوعات زیادی برای تفاهم داریم، در کشور ما اسلام، ایران، قانون اساسی، امام و رهبری مورد توافق مان است که ذیل اینها ما می توانیم با یکدیگر درباره همه مسائل گفتگو و به حل آنها کمک کنیم.

معاون اول رئیس جمهور غالب مطالبات مردم را جدی، عمیق و برحق دانست و تصریح کرد: ما باید برای حل مطالبات مردم و راهکارهای آن به تفاهم و توافق برسیم چرا که می توانیم با راهکارهای مناسب مطالبات مردم را مرتفع کنیم.

جهانگیری تأکید کرد: کشور ایران استعداد مقابله با این چالش ها و مشکلات را دارد و فرصت های بی نظیری در کشورمان وجود دارد و استعدادهای موجود می تواند همه این مشکلاتی را که بعضاً بزرگ جلوه می کنند حل کند.

فساد باید از کشور ریشه کن شود
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت: چالشهای بزرگی که پیش روی ما در منطقه و جهان است، سیاستی پیش بگیریم که مورد اتفاق همه باشد.

جهانگیری در مراسم گشایش بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: منطقه ما نیازمند سیاستی روشن از طرف ایران است.

وی گفت: سوال جهانی ما را به این نقطه رسانده است که ما باید سیاست روشنی در پیش داشته باشیم و آن سیاستی می تواند کارساز باشد مثل دوران برجام، رهبری، قوای سه گانه و جریانهای سیاسی حمایت کنند و ما قادر هستیم که پیش ببریم.

جهانگیری افزود: توان دولت ایران، توان بالایی است و ما نیاز داریم که چرخ های اقتصادی مان سریعتر بچرخد.

وی گفت: اقتصاد ایران راه افتاده است، رشد بالای 12 درصد در سال گذشته و رشد بالای 5 یا 6 درصد برای در منطقه و جهان جزء رتبه های بالایی است ولی ما به بیش از این رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال­­نیاز داریم.

جهانگیری افزود: کارهایی که می کنیم نمی توانیم با زبان مردم به گونه ای حرف بزنیم که مردم احساس کنند، گاهی اوقات عده ای به ما می گویند شما تورم را پائین آوردید اما مردم احساس نمی کنند، شما شغل ایجاد کردید اما مردم احساس نمی کنند و معلوم است که زبان ما الکن است و از شما استمداد می طلبیم کارهایی را که نظام انجام می دهد برای مردم ترجمه کنید تا مردم احساس کنند که کارهای جدی انجام می شود.

وی گفت: ما نیاز داریم در داخل کشورمان سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی شود همچنین نیاز داریم امنیت سرمایه گذاری حفاظت شود ما به بخش خصوصی توانمند و قوی در ایران نیاز داریم و شما در این باره باید به کشور کمک کنید.

جهانگیری افزود: برای مقابله جدی با فساد نیازمند هستیم که شما به صحنه بیاید، فساد نهادینه شده است و زمانی فساد نهادینه می شود که عدم پاسخگویی و عدم شفافیت باشد، رانت وجود داشته باشد و مطبوعات و رسانه ها­از صحنه کنار باشند.­

وی گفت: فساد باید از کشور ریشه کن شود و این موضوع با حضور رسانه های آزاد شدنی است، رسانه ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

جهانگیری با بیان اینکه ما برای چالش های مهمی مانند کمبود آب، محیط زیست، کمبود منابع دولت، نیازمند کمک رسانه ها هستیم افزود:کل بودجه عمرانی کشور که خرج امور عمرانی می شود سالی 20 -30 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: بیش از 100 هزار میلیارد تومان در بودجه های سال جاری تحت عنوان یارانه مستقیم و غیر مستقیم و کمک به صندوق های بازنشستگی باید پرداخت کنیم.

سرمایه های اجتماعی؛ نیاز اساسی برای پیشرفت
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: باید برای مقابله با چالش ها تلاش کنیم، باید گروه های اجتماعی به صحنه بیایند، رسانه ها و مطبوعات می توانند کمک خوبی بکنند، نیاز به برگشت سرمایه ها داریم، سرمایه های اجتماعی نیاز اساسی برای پیشرفت هستند و بسیار مهم.

جهانگیری افزود: سرمایه های اجتماعی در همین چهار سال نشان داد نقشش از سیاست گذاری های کارآمدترین دولت کشور برای پیشرفت کشور مهم تر است.
وی ادامه داد: اگر اعتماد مردم به آینده نبود، مگر می شد ثبات را به اقتصاد ایران برگرداند؟ با فضاسازی ای که امریکایی ها درست کردند برای ناامن کردن فضای روانی اقتصاد کشور، ولی آب از آب تکان نخورد، مردم ایران اعتنا نکردند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: سرمایه های نمادین کشور برای روزهای مبادا به کار می رود، چرا باید سرمایه های نمادین را چوب حراج بزنند؟ هر کسی به اندازه توان خود می تواند عده ای را بسیج کند، شاید به خاطر ایران، انقلاب و رهبری باید حفاظت بکنیم، نباید محدودیت ایجاد کنیم.

جهانگیری در پایان اضافه کرد: از شما می خواهم برای به کارگیری سرمایه ها و تحصیلکرده های این کشور و ظرفیت های بسیار عظیم زنان در این کشور، از اقوام و مذاهب، برای توسعه و پیشرفت این کشور و عبور از تنگناهای پیش رو، دولت را یاری کنید.

منبع: انتخاب
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها