کد خبر: 144684
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

دود ماجرای سپنتا نیکنام در چشم شورای نگهبان

دود اقدامی که شورای نگهبان در خصوص مخالفت با حضور سپنتا نیکنام داشته بیش از هر کسی به چشم خود این نهاد قانونی می رود. البته اصولگرایان هم از این تصمیم آسیب خواهند دید، کشور هم آسیب می‌بیند.

دود ماجرای سپنتا نیکنام در چشم شورای نگهبان
کد خبر: 144684
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتراض اصولگرایانی همچون علی لاریجانی، علی مطهری، احمد توکلی، عزت الله ضرغامی، مصطفی میرسلیم و محسن رضایی به تصمیم شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت سپنتا نیکنام نشانه عزم جدی در دفاع از حقوق شهروندی است. عضو شورای شهر یزد حتی اگر زرتشتی باشد، منتخب مردم است. در مجلس شورای اسلامی اقلیت‌های مذهبی دارای کرسی نمایندگی هستند در این شرایط چطور می‌شود که عضو زرتشتی شورای شهر یزد که توانسته رای مردم را کسب کند نمی‌تواند در این شورا حضور داشته باشد. به نظر می‌رسد که این اقدام شورای نگهبان به دور از در نظر گرفتن حقوق شهروندی وآراء مردمی است.

اعتراض صورت گرفته از سوی چهره‌های اصولگرا اعتراض بجایی است و نباید اینگونه به آرای مردم بی‌توجهی شود. وظیفه شورای نگهبان حفظ و حراست از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است و باید به آن دستاوردها از جمله حفظ حقوق شهروندی احترام بگذارد.

امیدوارم شورای نگهبان با یک بازخوانی مجدد نسبت به احقاق حق مردمی که فردی را صاحب صلاحیت دانستند تا به عنوان یک متخصص در جایگاه نمایندگی شواری شهر قرار بگیرد، اقدام کند. شورای نگهبان باید بیش از گذشته دقت کند امروز اصلا خوشایند نیست نهادی مانند شورای نگهبان تضعیف شود و باید این نهادهای قانونی تقویت شوند. منتها برخی اوقات تصمیماتی گرفته می‌شود که خودشان موجب تضعیف خودشان می‌شوند. امیدواریم که این مشکل به دست خود شورای نگهبان هرچه زودتر حل شود.

هیچ جا نمی‌شود رای مردم را نادیده گرفت. در گذشته نیز مواردی پیش آمده و اعتراضاتی صورت گرفته است. در ارتباط با سپنتا نیکنام شاهد بودیم که اعتراضات به شکل گسترده‌تری در دفاع از حقوق شهروندی و احترام به رای مردم صورت گرفت. باید دقت کرد که رای مردم امانت است و این امانت باید حفظ شود.

مردم به فردی که می دانستند زرتشتی است و خود را به عنوان مسلمان جا نزده رای دادند. بنابراین باید به رای مردم احترام گذاشت. با توجه به اختلافاتی که پدید آمده و اعتراضات صورت گرفته در مورد نظر شورای نگهبان در خصوص سپنتا نیکنام، این شورا باید نسبت به نگاه خودش در خصوص دفاع از حقوق شهروندی و حرمت به آرا مردم تجدید نظر کنند و دلیلی ندارد که با اعتراض‌ها مخالفت شود، اعتراضات بجا بوده است. به نظر می رسد که باید از هر اقدامی که منجر به ایجاد شکاف و اختلاف می شود جلوگیری کرد.
«حق» و «هوا» دو پدیده معنوی هستند و در برابر هم قرار دارند؛ حق این است که از سپنتا نیکنام حمایت و به نتیجه آراء مردمی احترام گذاشته شود، مقابل آن هر اقدام دیگری که صورت بگیرد ازمصادیق هوای نفس است و ما مکلف به دفاع از حق هستیم.

با شناختی که از اصولگرایان معترض به نظر شورای نگهبان دارم دفاع این افراد را دفاع از حق و حقوق شهروندی می‌دانم و این اقدام آنان را سیاسی نمی‌دانم این افراد حقوق شهرو ندی، مصلحت کشور و منافع ملی را در نظر گرفته‌اند.

دود اقدامی که شورای نگهبان در خصوص مخالفت با حضور سپنتا نیکنام داشته بیش از هر کسی به چشم خود این نهاد قانونی می رود. البته اصولگرایان هم از این تصمیم آسیب خواهند دید، کشور هم آسیب می‌بیند. در این مورد اصلا بحث جناح مطرح نیست و بیش از هر چیزی خود شورای نگهبان آسیب خواهید دید. نباید کاری کردکه نهاد قانونی شورای نگهبان آسیب ببیند و بیش از هر کسی اعضای شورای نگهبان هستند که نباید با این قبیل تصمیمات، این نهاد را در معرض آسیب قرار دهند.

شورای نگهبان نباید ناخواسته کاری کند که خودشان به خودشان آسیب بزنند. این نوع اقدامات و رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که در انتخابات مجلس دهم شاهد آن بودیم موجب آسیب‌های جدی به این شورا شد. به نظر می‌رسد نتیجه رد صلاحیت‌های گسترده وارد آمدن آسیب به شورای نگهبان، نظام ومردم است. شورای نگهبان باید در راستای تقویت نظام حرکت کند و با توجه به منافع و مصالح کشور تصمیم بگیرد.

اصلاح‌طلبان که منصف هستند از اقدام درست اصولگرایان حمایت می کنند و این را یک فرصت تلقی می کنند و آنهایی که تندرو هستند برخورد خطی می کنند. اصلاح‌طلبان تندرو به کشور آسیب زده‌اند و با تفکر رادیکالیزم نمی‌توانند غیر از این تصمیم بگیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها