کد خبر: 144827
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

در نشست استانداری تهران میزبان با نمایندگان استان در مجلس مطرح شد؛

آلودگی تهران از وضعیت عادی خارج شده است

نشست استاندار تهران با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و با حضور معاونان سیاسی و امنیتی استانداری تهران برگزار شد.

آلودگی تهران از وضعیت عادی خارج شده است
کد خبر: 144827
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | در ابتدای نشست استاندار تهران با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در سخنانی با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی استان تهران در خیلی از شاخص ها از جمله استان های غیربرخوردار به حساب می آید، گفت: در بخش آسیب های اجتماعی و موضوع آب با چالش های زیادی در تهران مواجه هستیم.

وی افزود: ۳۵ نماینده در مسائل استان تهران به وحدت نظر خوبی دست یافته ایم و پذیرفتیم که در کنار مسئولیت ملی به مسائل استانی نیز بپردازیم و ایجاد چهار دفتر در چهار شهرستان استان تهران گویای این نگاه ویژه است.

تهران در کنار سایر شهرستان های استان باید دیده شود

در ادامه جلسه محمدحسین مقیمی گزارشی از وضعیت استان تهران و برنامه های پیش رو ارائه داد. وی گفت: شهر تهران باید در کنار همه شهرستان های استان مورد توجه قرار بگیرد و نباید نگاهی اختصاصی فقط به شهر تهران داشت.

استاندار تهران با اشاره به کمبود فضای درمانی در استان تهران افزود: سرانه تخت بیمارستانی در استان ۴۰ درصد شاخص کشور است و کمبود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در استان وجود دارد.

محرومیت استان تهران در سرانه فضای سبز

مقیمی تصریح کرد: براساس برآوردها جمعیت فعلی استان تهران نیازمند ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی در سال است که طی ۷ سال با اعتبار سالانه یکهزار میلیارد تومان قابل جبران است.

استاندار تهران گفت: در جلسه ای با روسای دانشگاه های علوم پزشکی مشخص شد اگر ۳۰ درصد اعتبارات ساخت بیمارستان ها با کمک خیرین و ۷۰ درصد از بودجه دولتی تامین شود مشکلات این بخش مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان بهارستان با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت فقط یک بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی وجود دارد، عنوان کرد: فضای ورزشی در این شهرستان دو سانتی متر مربع برای هر نفر است درحالیکه این میزان در استان ۴۳ سانتی متر مربع است و در کشور یک متر مربع است و این بخشی از محرومیت استان تهران را نشان می دهد.

مقیمی به نیاز استان نسبت به تامین کلاس های درس اشاره کرد و افزود: حدود هفت هزار و ۴۰ کلاس درس در استان تهران نیاز است و مدارس فعلی نیز اکثرا در مقابل وقوع زلزله مقاوم نیستند و میانگین حضور دانش آموزان در کلاس های درس در استان تهران ۳۸ نفر است درحالیکه در کشور ۲۸ نفر است.

گرد و غبار کویر جنوب غرب تهران از عوامل ریزگردها

استاندار تهران به موضوع آلودگی و وجود ریز گردها در استان اشاره کرد و گفت: جنوب غرب استان تهران کویری است و گرد و غبار این منطقه وارد شهر تهران می شود و بخشی از آلودگی نیز برآمده از خود استان است که با توسعه فضای سبز می توان از این آلودگی ها جلوگیری کرد.

مقیمی بر تقویت ایجاد فضای سبز در جنوب و غرب استان تاکید کرد و افزود: شرق و شمال استان تهران از نظر فضای سبز در وضعیت بهتری قرار دارند.

وی در مورد حمل و نقل ریلی در استان گفت: وجود هفت خط ریلی در تهران به شکل ضربدری دیده شده است و هرچه از مرکز شهر فاصله می گیریم فاصله از خطوط ریلی بیشتر می شود که یا باید از خطوط تقاطعی استفاده کرد و یا از اتوبوس های تندرو.

استاندار تهران ادامه داد: روزانه حدود سه میلیون نفر عمدتا با اتومبیل شخصی از اطراف وارد تهران می شوند و آلودگی این ماشین ها در هوای تهران موثر است و پیشنهاد می شود شهرهای اقماری تهران نیز به مترو مجهز شوند.

مقیمی ادامه داد: در حمل و نقل ریلی هم در شهر تهران و هم در حومه با مشکل مواجه هستیم. برای شهر تهران اگر همان پیشنهاد شهردار که مصوبه دومیلیارد دلاری است اجرایی شود بخشی از مشکل حمل و نقل حل می‌شود.

مقیمی با بیان اینکه فضاهای ورزشی در شهرستان های استان پاسخگو نیستند افزود: ۰/۲۷درصد از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده باید به ورزش اختصاص یابد اما سهم استان در این بخش پایین است و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتباربرای این بخش دراستان تهران نیاز است درحالیکه اکنون ۲۰ میلیارد تومان است.

اتلاف ۲۰ درصد انرژی برق ناشی از فرسودگی خطوط انتقال

وی در توضیح وضعیت آب در استان گفت: لوله انتقال دهنده آب به تهران از سد کرج فقط یک لوله است و در شرایط خاص احتمال وقوع مشکل وجود دارد و باید اصلاحاتی انجام شود.

استاندار ادامه داد: هدر رفت ۲۰ درصد برق در استان تهران نیز ناشی از فرسودگی سیستم های انتقال برق است و نیاز به نوسازی خطوط انتقال داریم.

مقیمی به محدود شدن میزان آب کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: تصفیه همه فاضلاب استان تهران به ویژه در شهرستان ری ضروری است و بهره مندی شهرستان ها از حق آبه کانال محمدیه نیز از جمله موضوعات در دستور کار است.

وی اجرای طرح خط کمربندی سوم تهران را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: اجرای این طرح موجب عبور وسایل نقلیه از مسیر قزوین، سمنان و قم می شود و از بار ترافیکی داخل تهران می کاهد.

استاندار تهران در سخنانش به پیشنهاد ساخت یک مجموعه ورزشی بزرگ دیگر همچون ورزشگاه آزادی در تهران اشاره کرد.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به جز بودجه، اعتباراتی در دست رییس جمهور، وزرا و معاون اول رییس جمهور است که استان تهران از این وجوه حداقل استفاده را دارد درحالیکه شهرستان ها در این بخش فعال تر هستند و اگر نمایندگان تهران نیز بتوانند هرکدام دو پروژه استانی را از طریق این اعتبارات پیگیری کنند ۷۰ پروژه استان اجرایی می شود.

وی در مورد تشکیل جلسات و پیگیری های استانداری در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران عنوان کرد: هر هفته جلساتی به منظور پیگیری مصوبات دولت در این بخش و اجرای قانون هوای پاک در استانداری برگزار می شود. همه تصمیمات و مصوبات دولت‌های مختلف را آورده ایم و در حال بررسی هستیم. آلودگی تهران از وضعیت عادی خارج شده است.

استاندار تهران در پایان سخنانش به برنامه های استان در خصوص پیگیری وضعیت صنایع و تولید کنندگان و همچنین رفع موانع تولید استان اشاره کرد.

در این جلسه نمایندگان مردم تهران و شهرستان های استان در مجلس به طرح موضوعاتی از وضعیت استان پرداختند.

رسیدگی به وضعیت تولید کارخانه ها، توسعه روستایی در استان، پرداخت سرانه آموزشی مدارس و کمبود فضای آموزشی در مسکن مهر پردیس، اشتغال اتباع خارجی در تهران، آلودگی هوای تهران، لکه های صنعتی شهرستان پردیس، حاشیه نشینی در استان، ساماندهی آبهای سطحی جنوب تهران و وضعیت کشاورزی و گردشگری در استان تهران از جمله موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان بود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها