عبدالله ناصری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

لایحه سازمان نظام رسانه‌ای برای خبرنگاران محدودیت ایجاد می‌کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره لایحه سازمان نظام رسانه‌ای تأکید کرد: این لایحه بعد از چهار دهه بحث مطلوب نیست.

لایحه سازمان نظام رسانه‌ای برای خبرنگاران محدودیت ایجاد می‌کند
کد خبر: 144852
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| عبدالله ناصر فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با اعتمادآنلاین درباره لایحه سازمان نظام رسانه‌ای اظهار کرد: هرچند تدوین این لایحه بعد از چهار دهه یک گام رو به جلو محسوب می‌شود اما وجه سنگین دولتی در آن تا حدودی ممکن است نگاه امنیتی که در آن وجود دارد را تقویت بکند و به نظر من این وجه آن به نظر من خیلی پر رنگ است.

وی ادامه داد: من معتقدم با مشورت گرفتن از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه حوزه ارتباطات و رسانه و هم چنین صاحب نظران مطبوعات خیلی بهتر از این می‌توانستند، این لایحه را تدوین و تنظیم کنند. هرچند گویا تعدادی از صاحب نظران در روند تدوین این لایحه حضور داشته‌اند اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که طیف گسترده‌ای هستند که می‌توانند در این باره نظر بدهند. کارشناسان در مطبوعات و رسانه‌های سنتی، فعالان عرصه فضای مجازی، و همچنین کنشگران سیاسی و رسانه‌ای و دست‌اندرکاران رسانه و اساتید دانشگاه از جمله این طیف هستند که به هرحال حضورشان در تدوین این لایحه خیلی کمرنگ است.

این فعال سیاسی تأکید کرد: من نمی‌خواهم نگاه بدبینانه‌ای نسبت به این لایحه داشته باشم و بگویم که تمام آن به ضرر جامعه رسانه‌ای کشور است اما بعد از چهل سال به عنوان یک کارشناس انتظار داشتم که اتفاق بزرگی به نفع اهالی رسانه باشد که متأسفانه این گونه نیست.

ناصری اضافه کرد: واقعیت این است که همه مواد این لایحه به نوعی کار شورای نگهبان را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر این مواد شرایط صدور کارت خبرنگاری، برای جمعی که اصولا خودش را به بازخوانی عرف جامعه مدنی مقید نمی‌داند، اجازه تفسیر می‌دهد. بر این اساس می‌‌توان پیش‌بینی کرد که دست اهالی با تجربه رسانه و روزنامه‌نگاری بسته شود.

ناصری یادآور شد: باید توجه کرد که این لایحه مانند سازمان‌های نظام پزشکی و مهندسی چارچوبی را تعریف می‌کند که براساس آن باید به یک مهندس و یا پزشک مجوز فعالیت داد این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته و یا حتی در حال توسعه چنین روندی برای تعریف حرفه روزنامه‌نگاری در نظر گرفته نشده است که قرار باشد این مبنای کار صدور مجوز و ارزیابی باشد. در حالی که راه تفسیر هم در این خصوص باز در نظر گرفته شده است و بنابراین احتمالا محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

او گفت: تدوین این لایحه یک گام رو به جلو است اما روند تدوین آن مطلوب نبوده است و امیدوارم که تجدید نظری در دولت و مجلس نسبت به آن بشود و یک خروجی به دست بیاید که بعد از این همه حرف و حدیث یک نظام نامه قانونی مطلوب شکل بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها