کد خبر: 145096
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یک عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین راهکارهای جلوگیری از تجمع طلبکاران شهرداری را ارائه داد:

مردم برای استفاده از تونل‌ها و بزرگراه‌ها عوارض بپردازند/ می‌توان از کنار خیابان برای پارک کردن خودرو درآمدزایی کرد

طرح دریافت عوارض جداگانه برای برخی تونل‌ها و بزرگراه‌های تهران در شورای شهر پنجم هم کلید خورده است، طرحی که شهرداری و شورای شهر بی‌پولی را دلیل اجرای آن اعلام می‌کنند.

مردم برای استفاده از تونل‌ها و بزرگراه‌ها عوارض بپردازند/ می‌توان از کنار خیابان برای پارک کردن خودرو درآمدزایی کرد
کد خبر: 145096
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | موضوع تعیین عوارض برای استفاده از تونل‌ها و بزرگراه‌های تهران جدید نیست. اعضای شورای شهر چهارم بارها آن را مطرح کردند و با دیدن واکنش‌های متعدد موضوع را مسکوت گذاشتند حتی بعضی از اعضا که در ابتدا موافق گرفتن هزینه از خودروهایی بودند که از برخی امکانات شهری استفاده می‌کنند، بعدا از نظر خود برگشتند. با روی کار آمدن شورای شهر پنجم کسی فکر نمی‌کرد که باز هم چنین طرحی اجرا شود چون مخالفان آن بیشتر از موافقانش به نظر می‌رسیدند اما گویا بی‌پولی و بدهکاری شهرداری تهران کاری کرده که دوباره اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری به سراغ این ایده برای به دست آوردن اعتبار بروند.

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در جواب اینکه چرا مردم در حالی که یک بار مالیات و عوارض شهری داده‌اند باز هم باید برای استفاده از امکانات شهری عوارض جداگانه بپردازند، به اعتمادآنلاین می‌گوید: «چاره‌ای نیست. شهرداری 30 هزار میلیارد تومان بدهی و 20 هزار میلیارد تومان پروژه بر زمین مانده دارد و باید برای تامین اعتبار آنها کاری کرد.»

او ادامه می‌دهد: «ما برای رسیدگی به وضع موجود دو راه داریم یکی اینکه مثل دوران گذشته به تراکم‌فروشی و در واقع شهرفروشی بپردازیم و با این کار به از بین بردن شهر و تبدیل آن به جایی که زندگی در آن امکان ندارد ادامه بدهیم و یا اینکه به فکر تامین اعتبار از راه‌های تازه باشیم. اگر اقدامی نکنیم تا مدتی دیگر طلبکاران شهرداری که بخش زیادی از آنها پیمانکاران هستند مقابل شهرداری تجمع می‌کنند و یک بحران اقتصادی تازه در شهر به وجود می‌آید.»

علیخانی مانند دیگر موافقان تعیین عوارض برای بخشی از امکانات شهری این طرح را منطقی و در نهایت به نفع مردم می‌داند و می‌گوید: «شهرها باید اعتبارات پایدار داشته باشند. اعتباری که از دل شهر به دست بیاید. از طرفی در حال حاضر بسیاری از افراد از خودروهای شخصی استفاده نمی‌کنند و سیستم حمل و نقل عمومی را انتخاب می‌کنند. باید بین این دسته از مردم با کسانی که ترجیح می‌دهند حتی در روزهای آلوده و پرترافیک خودروشان را بیرون بیاورند فرقی باشد. با این کار مردم بیشتر به استفاده از وسایل عمومی تشویق می‌شوند.»

این عضو شورای شهر درباره اینکه چقدر سامانه حمل و نقل عمومی در تهران آماده و کافی است که مردم آن را ترجیح بدهند، می‌گوید: «برای تکمیل و مناسب سازی حمل و نقل عمومی هم به پول نیاز است و پولی که از محل این عوارض گرفته می‌شود قرار است در همین راستا هزینه شود.»

به گفته او طرح‌های مشابه دیگری هم در دست بررسی هستند مانند دریافت هزینه پارک خودروها در کنار خیابان. علیخانی می‌گوید: «در تهران چندین میلیون جای پارک وجود دارد. تا به حال بسیاری از بخش‌های شهر به طور مجانی در اختیار صاحبان خودروها بوده و بخشی از آن به دست پارکبان‌ها، که معلوم نبود طی چه حساب و کتابی از مردم پول می‌گرفتند و این پول‌ها کجا می‌رفت اما وقتی سیاستی اندیشیده شود می‌توان از این طریق هم برای شهرداری اعتبار به دست آورد تا به کارهایی مانند تکمیل مترو بپردازد و هم فکری برای فرهنگ استفاده از خودروی شخصی می‌شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها