کد خبر: 145161
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رابرت فیسک:

عربستان می‌خواهد ترکیب دولت جدید لبنان را دیکته کند

"اینکه مقام‌های عربستان سعودی اکنون تلاش می‌کنند آرایش دولت دیگری در لبنان را دیکته کنند نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند نقشی مشابه نقشی که سوریه برای چندین دهه پیش از جنگ داخلی خود برای لبنان ایفا کرده، پیدا کنند."

عربستان می‌خواهد ترکیب دولت جدید لبنان را دیکته کند
کد خبر: 145161
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| رابرت فیسک، تحلیلگر ایندیپندنت می‌نویسد: ممکن است عربستانی‌ها نخست وزیر لبنان را به گروگان گرفته باشند اما طرح آنها برای سرنگون کردن دولت بیروت شدیدا نتیجه عکس داد. ملت لبنان اکنون بدون اینکه شاهد فروپاشی کابینه دولت‌شان و بیرون افتادن وزرای وابسته به حزب‌الله از این کابینه باشند به یکباره بیدار شده و علیه سعودی‌ها متحد شده‌اند. دولت لبنان اعلام کرده که بیانیه استعفایی که سعد حریری مجبور به قرائتش از شهر ریاض شد را نمی‌پذیرد و به یکباره بیلبوردهایی به طور شبانه در چند خیابان بیروت سربرآوردند با هشتگ "کلنا سعد" (ما همه سعد هستیم)، حتی مسلمانان سنی لبنان از همتایان سنی خود در عربستان خشمگین شده‌اند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حالی که در مسیرش به دوبی قرار داشت به یکباره فرمانش را به سمت ریاض کج کرد تا از محمد بن سلمان، ولیعهد 32 ساله عربستان سوال کند که دقیقا چه کار دارد می‌کند. تقریبا کل نشست دو ساعته آنها صرف این شد که چرا و به چه خاطر سعد حریری دستگیر یا محدود یا ربوده یا به گروگان گرفته شده یا به عنوان مهمان افتخاری عربستان با او رفتار می‌شود. (خودتان لفظ مناسب را انتخاب کنید). برای دولت لبنان و ده‌ها هزار لبنانی این تصمیم عربستان برای نشان دادن حریری با یک استعفانامه قرائت شده از تلویزیون عربستان یک توهین ملی به حساب می‌آید. اکنون بزرگترین نگرانی در کشور کوچک لبنان این است که عربستانی‌ها که از شهروندانشان خواسته‌اند لبنان را ترک کنند (درحقیقت تعداد کمی از آنها در آنجا هستند) خواهان آن شوند که بیش از 200 هزار شهروند لبنانی عربستان را ترک کنند. این شهروندان عمدتا مدیران رده متوسطی هستند که در بانک‌ها و دولت مشغول به کار هستند و عربستان بدون آنها کارش دشوار می‌شود اما یک چنین دستوری تاثیر اقتصادی وخیم در لبنان خواهد گذاشت.

این "اسارت" نخست وزیر لبنان هرچند که خیلی لوکس است و همسر و فرزندانش نیز در خانه او کنارش هستند اما مشتریان را وادار کرده تا صدها هزار دلار از بانک او در بیروت به نام Bankmed بیرون بکشند.

دیپلمات‌های آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و فرانسه اجازه ملاقات با حریری را پیدا کردند اما نیکولاس سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه اجازه این ملاقات را هنگامی که به شهر ریاض رفته بود به این بهانه که این یک "مساله صرفا داخلی عربستان است" پیدا نکرد. هرچند که مشخص است این مساله داخلی نیست. اینکه مقام‌های عربستان اکنون تلاش می‌کنند آرایش دولت جدید در لبنان را دیکته کنند نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند نقشی را که چندین دهه سوریه قبل از جنگ داخلی در داخل خود در قبال لبنان ایفا می‌کرد، پیدا کنند و عربستان شاید فکر می‌کند به اندازه قدرتی که حافظ اسد، رئیس‌جمهور فقید سوریه داشت قدرت دارد اما لبنانی‌ها دیگر نمی‌خواهند کسی سرپرست آنها شود.

بازدید کننده بعدی سعد حریری احتمالا بشاره الراعی، اسقف مسیحیان مارونی لبنان است که قرار است روز دوشنبه در سفری رسمی به عربستان برود. الراعی یک روحانی بلندپرواز و نفوذ ناپذیر است که ظاهرا به او گفته شده می‌تواند با سعد حریری ملاقات کند اما مشخص نیست که چرا عربستانی‌ها حق تصمیم‌گیری دارند که بگذارند یک اسقف لبنانی با نخست وزیر کشور خودش ملاقات کند.

ماکرون ظاهرا زمانی که دونالد ترامپ در چین بود با او تماس گرفت و از او خواست قبل از رسیدنش به ریاض با ولیعهد عربستان تماس تلفنی داشته باشد. ما نمی‌دانیم ترامپ چه چیزی گفت. البته او با تنبلی معمول خودش به سراغ توئیتر رفت تا حمایتش را از ولیعهد عربستان اعلام کند و نوشت که برخی از این مقام‌ها و شاهزادگانی که در عربستان بازداشت شده‌اند سال‌ها مشغول دوشیدن کشورشان بوده‌اند اما ترامپ شاید نمی‌دانست یا اهمیتی نمی‌داده که یکی از این شاهزاده‌های بازداشت شده یعنی ولید بن طلال، شهروند آمریکا نیز است.

به این ترتیب رئیس‌جمهور آمریکا عملا یکی از شهروندان کشورش را به فساد محکوم کرد و این صحبت‌ها می‌تواند به زندانی کردن او کمک کند.

سعد حریری به عنوان نخست وزیر لبنان (از نظر ما چون او صرفا استعفایی که به او داده‌اند را قرائت کرده هنوز نخست وزیر است) معمولا یک ساعت مچی هوشمند گران قیمت به مچ دست راستش می‌بندد اما هنگامی که بیانیه استعفا را قرائت می‌کرد این ساعت ناپدید شده بود. همین طور هنگامی که هواپیمای او چند روز پیش وارد ریاض شد تلفن همراه او و محافظانش نیز توقیف شد. حریری می‌تواند از این ساعت خود برای ضبط کردن و یا حتی تماس تلفنی استفاده کند البته کمی بعد از قرائت استعفایش در فیلم دیدار او با ملک سلمان ساعت مچی او دوباره برگشته بود. اکنون دیگر مشکلی نداشته چون تا آن زمان او استعفا کرده بود.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها