کد خبر: 145575
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

طبق اولویت‌بندی در حال توزیع اقلام به زلزله‌زدگان هستیم/ بیش از هر چیز به همکاری مردم نیاز داریم/ توزیع متوازن اقلام کمکی در شرایط فعلی غیرممکن است

مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور توزیع کاملاً متوازن اقلام کمکی را در شرایط فعلی تقریباً غیرممکن می‌داند و می‌گوید: برنامه ما این بود که در سه منطقه قصر شیرین، سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی اردوگاه بزنیم و شهرداری و دهداری در کنار اردوگاه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی احداث کنند اما خود مردم مخالفت کردند و اصرار دارند که با گرفتن چادر هر خانواده در گوشه‌ای اسکان داده شود. در این میان عده‌ای وسایل بیشتری دریافت می‌کنند و احتمالاً به عده‌ای دیگر وسایل کمتری می‌رسد. بنابراین ما بیش از هر چیز به همکاری خود مردم نیاز داریم.

طبق اولویت‌بندی در حال توزیع اقلام به زلزله‌زدگان هستیم/ بیش از هر چیز به همکاری مردم نیاز داریم/ توزیع متوازن اقلام کمکی در شرایط فعلی غیرممکن است
کد خبر: 145575
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | فاطمه رجبی: از روز گذشته اخبار و ویدئوهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان‌دهنده توزیع نامتوازن اقلام کمکی به مردم مناطق زلزله‌زده غرب کشور هستند. حتی دیشب عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه از این موضوع گلایه کرد و گفت: «60 درصد مردم در کرمانشاه پتو ندارند.» اما مسئولان هلال احمر می‌گویند طبق اولویت‌بندی در حال رساندن کمک‌ها هستند.

خبرنگار اعتماد که در شهرهای زلزله‌زده حضور دارد توزیع نامتعادل اقلام را تائید می‌کند و می‌گوید مردم با حمله به خودروهای حاوی کمک‌ها هرچقدر که بتوانند برمی‌دارند و اینکه زور چه کسی بیشتر است نقش تعیین‌کننده‌ای در رسیدنش به وسایل موردنیاز دارد.

حسین درخشان مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور در توضیح این وضعیت به اعتمادآنلاین می‌گوید: اول از همه من از رسانه‌ها می‌خواهم به آرامش اوضاع کمک کنند. دیروز یکی از خبرنگاران به من زنگ زد و گفت من در فلان روستا هستم و اینجا هیچ نیروی امدادی نیست. درحالی‌که خود این فرد با بالگرد هلال‌احمر به آن روستا رفته بود. دومین خواهش من این است که شرایط بحرانی را درک کنیم و توقع نداشته باشیم در این شرایط همه‌چیز خیلی روی نظم و قاعده پیش برود. ما نمی‌توانیم مردم را به‌زور وادار به حفظ نظم بکنیم. این اصلاً در اختیارات ما نیست.

او در جواب اینکه مگر وظیفه نیروهای هلال‌احمر و سایر نیروهای امدادی مدیریت بحران و کنترل اوضاع نیست، می‌گوید: ما تجربه زیادی در زمینه اقدامات امداد و نجات داریم آن‌هم در شرایطی مانند زلزله داریم اما هیچ حادثه‌ای شبیه به دیگری نیست و نمی‌توان از الگوهای تکراری برای همه حوادث استفاده کرد.

او ادامه می‌دهد: عده‌ای می‌گویند فلان روستاها صد در صد تخریب‌شده اما تعداد افراد حاضر برای امداد و نجات در آنجا کمتر از مناطق دیگر است. دلیل این موضوع این است که ما در همان ساعت‌های اولیه اوضاع را رصد کرده‌ایم و بنابر نیاز هر منطقه به امداد وارد عمل شده‌ایم. بسیاری از روستاها باوجود اینکه به‌شدت تخریب‌شده‌اند اما چون اهالی آنها با پیش‌لرزه چهار ریشتری از خانه‌ها بیرون آمده‌اند و ساختمان بلندی هم در آنجا وجود نداشته کسی آسیب‌ندیده است اما در منطقه‌ای دیگر باوجود اینکه تخریب صددرصدی نیست تعداد زخمی‌ها و افرادی که نیاز به کمک دارند بیشتر است.

درخشان از آسیب‌دیدگی مجموعاً 526 روستا و تخریب صددرصدی 12 هزار خانه خبر می‌دهد و می‌گوید: ما همه اینها را می‌دانیم و درد مردم را درک می‌کنیم اما مشکلاتی مانند کوهستانی و پلکانی بودن روستاها، بسته شدن مسیرهای زمینی و... باعث می‌شود که نتوانیم در همان ساعت‌های اول اوضاع را کاملاً کنترل کنیم بااین‌وجود از همان ابتدا تاکنون ده فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در حال گشت زنی و کمک به تمام روستاها و شهرها هستند و این‌طور نیست که روستایی تخریب‌شده باشد و نیرویی آنجا نباشد.

او توزیع کاملاً متوازن اقلام کمکی را در شرایط فعلی تقریباً غیرممکن می‌داند و می‌گوید: برنامه ما این بود که در سه منطقه قصر شیرین، سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی اردوگاه بزنیم و شهرداری و دهداری در کنار اردوگاه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی احداث کنند اما خود مردم مخالفت کردند و اصرار دارند که با گرفتن چادر هر خانواده در گوشه‌ای اسکان داده شود. در این میان عده‌ای وسایل بیشتری دریافت می‌کنند و احتمالاً به عده‌ای دیگر وسایل کمتری می‌رسد. بنابراین ما بیش از هر چیز به همکاری خود مردم نیاز داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها