مهدی فخیم‌زاده در برنامه «چهل‌چراغ»:

ساخت آثار تاریخی- دینی مبصر زیاد دارد/ بعد از «ولایت عشق» پیشنهادات زیادی شد اما قبول نکردم/ برای نمایش چهره معصوم چراغ خاموش جلو رفتیم

مهدی فخیم‌زاده، میهمان دوشنبه‌شب «چهل چراغ» بود تا در این برنامه از خاطراتش در روزهای ساخت و پخش سریال‌های تاریخی «ولایت عشق» و «تنهاترین سردار» بگوید.

ساخت آثار تاریخی- دینی مبصر زیاد دارد/ بعد از «ولایت عشق» پیشنهادات زیادی شد اما قبول نکردم/ برای نمایش چهره معصوم چراغ خاموش جلو رفتیم
کد خبر: 145579
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مهدی فخیم‌زاده، نویسنده و کارگردان ضمن اشاره به دشوار بودن ساخت فیلم های مذهبی درباره نحوه ساخت سریال «تنها ترین سردار» گفت: آن زمان بنده از طرف آقای حیدریان که رئیس سیمافیلم بودند، مامور ساخت «تنهاترین سردار» شدم. قبلا این سریال پیش تولید شده بود و حتی 7 ماه فیلمبرداری کرده بودند و نشد که ادامه پیدا کند و از من خواستند تا پیگیر ساختنش شوم. من در ابتدا قبول نکردم چون آن زمان درگیر فیلم پُردردسر «تاواریش» شده بودم و در ابتدا فکر کردم که تنها قرار است مشاور سریال «تنهاترین سردار» باشم چون بیشتر مشکلات اجرایی داشت اما آقای حیدریان تاکید داشت که خودم آن را بسازم و چون ایشان برای من و بچه‌های سینما خیلی قابل احترام هستند، قبول کردم.

خاطره ساخت «تنهاترین سردار» که برای نخستین بار در برنامه «چهل چراغ» از زبان کارگردانش نقل می‌شد، نشان از فضای محدود تولید آثار دینی در کشورمان دارد. فخیم‌زاده با اشاره به این موضوع در برنامه «چهل چراغ»، گفت: قرار شد که همه چیز تعطیل شود و کمک برای ساخت این سریال کنند چون اولین سریال سیمافیلم درباره شخصیتی مذهبی بود و سریال «امام علی(ع) در خود شبکه تولید شده بود. من گفتم استعداد این کار را ندارم و آقای حیدریان اصرار به ساخت آن داشتند. تنها شانس من این بود که منبع این کار یک کتاب بود و آن «صلح امام حسن(ع)» نوشته آل یاسین بود که رهبر معظم انقلاب ترجمه کرده بودند. قرار شد تنها ماخذ تاریخی ما همین کتاب باشد. حقیقتش من تسلطی به تاریخ نداشتم و تنها یک مسلمان سنتی بودم. آن کتاب را ظرف یک روز خواندم و در نتیجه شروع به طرح زدن کردم و البته رضا انصاریان هم که مدیر تولید سیمافیلم و ناظر فرهنگی سریال بود کمک کرد.

فخیم‌زاده با اشاره به این که در آن زمان ارتباطی با تایپ کردن نداشته است، درباره مسیر ساخت سریال تاریخی بر مبنای زندگی امام رضا(ع)، گفت: بعد از اتمام کار اول که می‌خواستم سر کار خودم برگردم یک کتابی به من دادند درباره زندگی امام رضا (ع) تا بخوانم و گفتند که بر مبنای تجربیات قبلی‌ام سریال «ولایت عشق» را بسازم. این سریال دو سال و نیم طول کشید و صدا روی صحنه بود و اولین بار بود که معصوم را به شکلی نمایش دادیم و این دفعه کتاب‌های زیادی خواندم که روایت های متفاوتی از زندگی امام داشتند. شورای تاریخ اسلام هم در تلویزیون درست شد که می‌گفت از کجا شروع کنیم و در کجا تمام شود. برخی مباحثات را این شورا که آقای حیدریان هم عضوش بود گفتند که باید حتما در سریال باشد، مثل نماز عید فطر و نماز عید باران باید باشد. من یک سناریو بر اساس اطلاعات تاریخی نوشتم که به این شورا دادم و آن‌ها تایید کردند و بعد یک سناریوی دراماتیک نوشتم و شخصیت‌هایی اضافه شدند تا به لحاظ درام مناسب باشد. مثلا شخصیتی که خودم در این سریال بازی کردم و یا دانیال حکیمی بازی کرد تاریخی نبودند و من درست‌شان کرده بودم تا فواصل میان روابط را پُر کنند.

میهمان برنامه تلویزیونی «چهل‌چراغ» در پاسخ به پرسش شهیدی‌فرد، مجری این برنامه مبنی بر چرایی تلفیق شخصیت‌های واقعی با شخصیت های خیالی در آثار تاریخی، عنوان کرد: نمی‌توان بر اساس تاریخ قصه را تعریف کرد. چون تاریخ یکسری وقایع است اما کار درام براساس خطا و آزمون پیش می‌رود. ما با یک شخصیت و یا یک حادثه شروع می‌کنیم و به تدریج که جلو می‌رویم می‌بینیم که آن‌ها کار نمی‌کنند، پس کنارشان می‌گذاریم و شخصیت دیگری می‌آوریم. اصول دراماتیکی یک اثر این گونه جذاب می‌شود. اما وقتی پای تاریخ وسط می‌آید با یکسری آدم‌های مشخص و حوادث ثابت سر و کار داریم و باید وسط این‌ها به سلامت رد شویم. مثلا زن فضل بن سهل که خانم بیتا فرهی بازی کرد ساخته من است و به این دلیل آوردم که به آتش‌پرست بودن فضل بن سهل و این که می‌خواست به پادشاهی ایران برگردد، اشاره کنم.

مهدی فخیم زاده با اشاره به این که بعد از ساخت 2 اثر تاریخی- دینی پیشنهادات مشابهی به او برای کارگردانی شد، عنوان داشت: بعد از ساخت «ولایت عشق» به من پیشنهادات زیادی شد به خصوص ساخت مجموعه‌ای درباره امام حسین(ع) و زندگی ابوطالب(ع) که خیلی درباره‌اش صحبت شد. اما من دیگر به سراغ این کار نرفتم و 2 دلیل اساسی دارد که یکی این است که روایت‌های تاریخی و دینی مختلف است و اظهارنظرهای مختلفی توسط آدم‌ها انجام شود و خیلی خودمانی بگویم که این کار مبصر زیاد دارد که صاحب نفوذ هم هستند. حالا در زمینه تاریخی آدم سعی می‌کند چیزی خلاف را نیاورد اما درباره شریعت و اعتقادات سخت است.

وی ادامه داد: مساله دیگر این بود که همان زمان ساخت سریال «ولایت عشق» تردید برای این کار داشتم و آقای حیدریان به من گفت که بروم و با خود امام رضا(ع) مشورت کنم و سیما فیلم برای رفتن به مشهد برایم بلیت گرفت. من با آقای دیگری رفتم و در مسجد گوهرشاد از هم جدا شدیم و قرار یک ساعت بعد در آن مکان را گذاشتیم. آن جا مردم من را شناختند و سلام و علیک می کردند. من ضبطی به همراهم بردم و از مردم سوال می‌کردم که چرا امام رضا(ع) در این جا دفن است؟ خیلی‌ها نمی دانستند که حتی امام عرب است و فکر می‌کردند ایشان رگ و ریشه ایرانی دارد. من دیدم که مردم به دیدن امام خود در مشهد می‌روند و خواسته‌هایی دارند و امام رضا(ع) در وجود مردم زنده است و اگر دست به این کار بزنیم حتی ممکن است باعث سست کردن اعتقاد مردم شویم! خیلی گذشت و ماجرا برایم حل شد.

کارگردان مجموعه «ولایت عشق» تفاوت این مجموعه را با «تنهاترین سردار» این گونه بر شمرد: حقیقتش این است که «ولایت عشق» نمایشی تر شد. چون من دورخیز کردم و یک سال تحقیق کردم و یک سال فیلمنامه را نوشتم و 2 تا ابتکار تازه به خرج دادم یکی این که معصوم حضور فیزیکی در این سریال داشت و صدایش هم شنیده شد. من این مساله را در شورای سیمافیلم مطرح کردم و گفتم من نمی‌توانم راجع به کسی فیلم بسازم که شخصیت محوری ماجرا باشد و در تمام مدت او را نبینیم و از زبان آدم‌های دیگری درباره اش بشنویم. این درام نمی‌شود و وجه نمایشی‌اش ناقص است. سنت این بود که تا قبل از «ولایت عشق» چیزی از معصومان نشان داده نشود. آن‌ها فرصتی برای جواب دادن به من خواستند. البته در این زمینه نظرات مراجع متفاوت است و آقای حیدریان به من گفتند صلاح نیست که چهره را نشان دهیم و از من پرسید که خودت جراتش را می‌کنی؟ و من گفتم نه! آقای رضاداد که خیلی باهوش و متخصص بود ما را به مرکز صبا راهنمایی کرد و گفت دستگاهی در آن جا است و می‌شود کاری کرد. آنجا تست نورانی کردن شخصیت را انجام دادیم.

فخیم زاده با اشاره به موضوع پُرمناقشه تصویری کردن چهره معصومان، گفت: در آن زمان چهره معصومان را به یاد آوردم که زمان کودکی‌ام عکس‌شان در خانه مادربزرگم بود و صورتشان هاله نور داشت. در نهایت با آقای فرخ نعمتی صحبت کردیم که نقش امام معصوم را بازی کند و ایشان هم با میل و رغبت بازی کرد به این شرط که بعد صورتش را نورانی کنیم و به کسی هم نگوییم بازیگر این نقش کیست! برای نمایش چهره معصوم چراغ خاموش جلو رفتیم و به جز من و آقای حیدریان و رضاداد و آقای لاریجانی کسی از این موضوع خبر نداشت. هر کسی هم می پرسید می‌گفتیم همان سنت قبلی است! وقتی زمان پخش رسید من خیلی آشفته بودم که چه اتفاقی قرار است بیفتد و خوشبختانه اتفاقی نیفتاد و دیگر در قسمت هفتم و هشتم آقای مکارم شیرازی نامه تائیدیه را نوشت و آقای لاریجانی عنوان کرد که آن نامه در ابتدای سریال آورده شود و مشکلات هم حل شد اما من دیدم که این یک بار حل شد و بعدها باید چه کنم؟!

کارگردان آثار دینی- تاریخی با اشاره به این که خود علاقه‌ای برای نمایش چهره معصومان ندارد، عنوان کرد: به خاطر این که هر کسی اعتقاداتی دارد نمی‌توان این کار را کرد. همان زمان فکر کردم کدام بازیگر را باید جای امام رضا(ع) بگذارم؟! چون این امام برای هر کدام از ما یک تصویر زیبا دارد و این زیباترین چهره وقتی به شکل عینی دربیاید، حتما می‌شکند. در نتیجه من صلاح نمی دانم که معصوم را نشان دهم و از طرفی همان زمان به شک افتادم که گفتن جزئیات زندگی ائمه برای مردمی که ارادت بسیاری دارند اصلا لازم است؟!

مهدی فخیم زاده با اشاره به این که تصویر در عین بهره‌مندی از ابزارهایی قدرتمند، توانایی ارائه همه چیز را ندارد، گفت: مدیوم تصویر این قدرت را ندارد که بتواند به تمامی موجب انتقال مفاهیم دینی شود.

منبع: فارس
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها