در گفت‌و‌گوی «اعتمادآنلاین» با دو نماینده مجلس بررسی شد:

تکلیف رجل سیاسی در لایحه جامع انتخابات روشن می‌شود/ کاندیداتوری زنان برای ریاست جمهوری در انتظار تصمیم شورای نگهبان

مفهوم رجل سیاسی همچنان مشخص نیست و شورای نگهبان اگرچه قرار بود 17 آبان ماه به مصداق رجل سیاسی برسد اما گویا هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

تکلیف رجل سیاسی در لایحه جامع انتخابات روشن می‌شود/ کاندیداتوری زنان برای ریاست جمهوری در انتظار تصمیم شورای نگهبان
کد خبر: 145602
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- منظور از رجل سیاسی در شرایط رئیس جمهوری چیست؟ این سوالی است که همواره در پاسخ به آن، ابهامات زیادی وجود دارد و به نوعی هرگز پاسخ شفافی به آن داده نشد. مطابق اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی واجد شرایط انتخاب شود. تعیین رجل سیاسی در انحصار شورای نگهبان است؛ پیش از این کدخدایی از بررسی تعریف رجل سیاسی در شورای نگهبان خبر داده بود اما هنوز بررسی مفهوم رجل سیاسی در شورای نگهبان به نتیجه نرسیده است.

در همین خصوص امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در گفت و گو با خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: در لایحه جامع انتخابات رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن قطعا دیده می شود. ما می خواهیم قانونی وضع کنیم که مشخص شود رجل سیاسی کیست.

وی تصریح کرد: باید یک هماهنگی میان مجلس و شورای نگهبان ایجاد شود و در لایحه جامع انتخابات قطعا در این خصوص بحث می کنیم. البته بخشی از تعریف رجل سیاسی به شورای نگهبان و بخشی نیز به مجلس مربوط می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس در خصوص تعریف رجل سیاسی ورود می کند و قوانینی را وضع خواهد کرد.

اصغر سلیمی نماینده سمیرم و دیگر عضو کمیسیون شوراها نیز در این باره به خبرنگار اعتمادآنلاین ، گفت: لایحه جامع انتخابات به زودی به کمیسیون شوراها ارجاع می‌شود و تا یک ماه آینده مفهوم رجل سیاسی مذهبی مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشخص کردن رجل سیاسی مذهبی در اختیار مجلس نیست بلکه در اختیار شورای نگهبان است. بنابراین باید منتظر باشیم تا از همان کانال اطلاع‌رسانی شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که دولت لایحه جامع انتخابات را ارائه کرد در آن موقع شاخصه های رجل سیاسی که طبق قانون در اختیار شورای نگهبان است، مشخص خواهد شد. اینگونه نیست که کمیسیون شوراها بتواند کاری در این زمینه انجام دهد و شورای نگهبان باید شاخصه های رجل سیاسی را مشخص کند و ما در قانون بیاوریم.

سلیمی در خصوص چرایی طولانی شدن اعلام شاخصه های رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان، گفت: با مطرح شدن لایحه جامع انتخابات شاخص‌های رجل سیاسی هم مشخص می شود.

وی درباره احتمال برگزاری جلساتی میان کمیسیون شوراها و شورای نگهبان، تصریح کرد: احتمال دارد جلساتی برگزار شود. اما ابتدا باید لایحه را بررسی کنیم.

این عضو کمیسیون شوراها یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام های زیادی داشتیم و به نظر می رسد شورای نگهبان و فضای جامعه به سمتی پیش رفته که یک حداقل هایی در خصوص شاخص‌های رجل سیاسی مشخص شود و امیدوار هستیم که این کار عملیاتی شود.

سلمی افزود: ما به عنوان نمایندگان مجلس نمی توانیم در خصوص رجل سیاسی مذهبی اظهارنظر کنیم و این موضوع در اختیار ما نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها