تسهیل شرایط تابعیت برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از مصوبه این کمیسیون برای بهبود وضعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد.

تسهیل شرایط تابعیت برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی
کد خبر: 145619
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| پروانه مافی اظهار کرد: موضوع تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در جلسه امروز (سه‌شنبه) کمیسیون شوراها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موادی به تصویب رسید که مشکلات زیادی را حل خواهد کرد.

وی افزود: پیش از این گفته شده بود برای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی باید پس از ۱۸ سالگی تا یک سال اقدام شود اما اطلاع رسانی خوبی نشده بود و بسیاری معتقد بودند که این کار باعث تضییع حقوق افراد می شود بنابراین در مصوبه امروز کمیسیون شوراها مقرر شد مشمولین این حکم که به ۱۸ سالگی رسیده‌اند تا سال ۱۴۰۴ می توانند برای تقاضای تابعیت ایرانی اقدام کنند.

رییس فراکسیون خانواده مجلس ادامه داد: مصوبه دیگر کمیسیون شوراها این بود که از تاریخ تصویب این قانون فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد می شوند و ازدواج والدینشان با رعایت ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی و ثبت شده باشد بعد از رسیدن به ۱۸ سالگی تا ۲۵ سالگی می توانند بدون رعایت شرط سکونت در ایران تابعیت ایرانی بگیرند.

مافی همچنین گفت: طبق مصوبه دیگر کمیسیون شوراها که براساس پیشنهاد کمیسیون به تصویب رسید، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده‌اند تا سن ۱۸ سالگی از حقوق شهروندی مثل آموزش، بهداشت و غیره بهره مند می شوند و کارت اقامت آنها در این مدت به منزله شناسنامه خواهد بود. با این مصوبه بسیاری از مشکلات مربوط به این افراد که به دلیل مشکلات تابعیت و عدم صدور شناسنامه با آن مواجه بودند مثل موضوع بهداشت و سلامت تقریبا حل خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که مصوبات کمیسیون شوراها درباره تسهیل تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پایان گفت که طبق سرشماری وزارت رفاه ۶۰ درصد مشمولین این احکام پدران افغان، ۱۲ درصد پدران عراقی و ۲۸ درصد از سایر کشورها هستند.


منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها