حواشی طرح تقویت بسیج مستضعفین؛

لاریجانی: در صورت ارجاع این طرح به مجمع، نظر شورای نگهبان بعد از 2 سال تایید می‌شود/ کواکبیان: یک بار هم شورای نگهبان خواسته به نفع مجلس عمل کند، آقایان نمی‌گذارند

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح تقویت بسیج مستضعفین اعاده‌شده از سوی شورای نگهبان در دستورکار قرار گرفت.

لاریجانی: در صورت ارجاع این طرح به مجمع، نظر شورای نگهبان بعد از 2 سال تایید می‌شود/ کواکبیان: یک بار هم شورای نگهبان خواسته به نفع مجلس عمل کند، آقایان نمی‌گذارند
کد خبر: 145674
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح تقویت بسیج مستضعفین اعاده‌شده از سوی شورای نگهبان در دستورکار قرار گرفت. نظر شورای نگهبان این بود که در کلیه بندهای ماده یک باید در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی امنیت ملی صورت پذیرد والا مغایر با اصل 110 و اصل 176 قانون اساسی است اما کمیسیون امنیت ملی بر مصوبه پیشین مجلس اصرار کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین ، مصطفی ذوالنور نماینده قم وعضو کمیسیون امنیت ملی در توضیح چرایی اصرار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر مصوبه پیشین مجلس گفت: اینکه اقدامات بسیج با تصویب شورای امنیت ملی و تایید رهبری باشد دستاندازی در کار ایجاد می کند و شورای امنیت ملی هر وقت خواست آن را در دستور کار قرار می دهد.

علی لاریجانی در پاسخ به او خاطرنشان کرد: به نظر بنده مجمع نظر شورای نگهبان را تایید می کند و این کار 2 سال تاخیر ایجاد می کند.

این موضوع تذکرها و اخطار نمایندگان را به دنبال داشت.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود با استناد به اصل 110 و 176 گفت: شورای نگهبان ایرادی که وارد کرده به دو اصل 110 و اصل 176 بر می گردد. بسیج تحت نظر فرماندهی کل قوا باید باشد و این موضوع شفاف است. مصوبات شورای امنیت ملی نیز پس از تایید رهبری قابل اجرا است و شورای امنیت ملی نمی‌تواند بر‌خلاف نظر رهبری عمل کند.

وی خطاب به ذوالنور تصریح کرد: ایشان می‌خواهد کاری که در 20 روز قابل حل است به 2 سال موکول کند!

مصطفی کواکبیان نماینده تهران، نیز در اخطاری تاکید کرد: طبق اصل 176 قانون اساسی کلیه سیاست‌های دفاعی و امنیتی کشور را رهبری تایید می‌کنند.

وی ادامه داد: در خصوص این طرح نیز در کمیسیون بحث کردیم و دوستان اصرار کردند و با رای ضعیفی هم ارجاع به مجمع تایید شد. من فرمایش شما را بیشتر می پسندم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: یک بار هم شورای نگهبان خواسته به نفع مجلس عمل کند، آقایان نمی‌گذارند. این اخطار را به رای بگذارید.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به او یاد آور شد: این مصوب مجلس است و نمی‌توان اخطار را به رای گذاشت.

کواکبیان گفت: فکر می کنیم پیچ و خم عجیبی پیدا می کند.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در تذکری خطاب به رییس مجلس، اظهارداشت: شما در جلسات گذشته و در جلسات غیر‌علنی اوضاع سیاسی منطقه را به خوبی تشریح کردید؛ یکی ازاقداماتی که در این راستا می‌توان انجام داد، حمایت از بسیج همیشه در صحنه است. اگر این طرح به تشخیص مصلحت نظام برود 2 سال طول می کشد. ما برای حمایت از بسیج می خواهیم این قانون قطعیت پیدا کند.

وی افرود: به پیشنهاد کمیسیون رای نمی‌دهیم؛ این قانون اصلاح شود تا از بسیج در مقابل کشورهای متخاصم حمایت کنیم.

پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی مبنی بر ارجاع طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رای نیاورد.

ذوالنور پس از آنکه ارجاع به کمیسیون امنیت ملی رای نیاورد، بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و اظهارداشت: اینجا خلط مبحث‌شده تکلیف بسیج معلوم است و زیر نظر فرماندهی کل قوا است و شما دارید شورای امنیت ملی را اضافه می کنید که این با قانون سازگاری ندارد.

لاریجانی گفت: تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تایید شورای نگهبان برسد.

در نهایت این طرح بدین شرح اصلاح و بار دیگر به شورای نگهبان ارجاع شد:

ماده یک- هدف از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین ایجاد توانایی‌های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی و سازماندهی آنان به منظور دفاع همه جانبه از کشور، نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش موثر و داوطلبانه در تمامی عرصه های حیات اجتماعی و پیشبرد اهداف و ضرورت های انقلاب اسلامی و تسریع در تحقق جامعه اسلامی در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و شورای عالی امنیت ملی از طرق زیر است:
الف- آموزش نظامی آحاد مردم برای دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی
ب- تعلیم و تربیت در زمینه‌های عقیدتی، سیاسی و تخصص های موردنیاز
پ- جذب و سازماندهی اعضای بسیج
ت- تهیه و اجرای طرح های دفاعی، امنیتی و جهادی با هماهنگی سایر دستگاه های مربوط
ث- تعمیق و ترویج ارزش ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر تفکر بسیجی در جامعه
ج- کمک به کارآمدی نظام و سازندگی کشور و پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی
چ- کمک به توسعه و رشد علمی، فناوری، ابتکارات و اختراعات بسیجیان
ح- کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه با هماهنگی مراجع ذی ربط
تبصره 2 نیز به این شرح اصلاح شد که دولت می‌تواند در اجرای اصل یکصد و پنجاه و یکم قانون اساسی و به منظور ارتقای سهم و حضور نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور در جغرافیای هر شهرستان با حفظ مالکیت، اراضی مناسبی را برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش ها در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها