معاون وزیر کشور:

درخواست از صنعتگران برای ارسال کانکس به مناطق زلزله‌زده/ نیاز زلزله‌زدگان به والر و پتو

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده از صنعتگران درخواست کرد در صورت امکان کانکس‌هایی برای سرویس‌بهداشتی، حمام سیار و مدارس فراهم کنند.

درخواست از صنعتگران برای ارسال کانکس به مناطق زلزله‌زده/ نیاز زلزله‌زدگان به والر و پتو
کد خبر: 146440
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| اسماعیل نجار؛ معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره فرمایشات مقام معظم رهبری برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان گفت: حضور مقام معظم رهبری در منطقه تسکین‌‌دهنده آلام بود. ایشان پس از بازدید از منطقه فرمودند؛ امکانات کم است و راضی نیستند و بیش از این باید رسیدگی شود. ما نیز با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری تلاش خواهیم کرد تا وضعیت بهتری ایجاد کنیم.

او با اشاره به اسکان موقت زلزله‌زدگان گفت: خوشبختانه به سرعت تامین اعتبار و برآورد خسارت صورت گرفته و تا شب گذشته حدود 14 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت دیده ارزیابی شده و امروز نیز با توجه به ارزیاب‌های حاضر در منطقه ارزیابی در حال انجام است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره ارزش ریالی میزان خسارت گفت: 4500 واحد شهری و 11 هزار واحد روستایی تخریب شده و باید نوسازی شود. همچنین 15 هزار واحد شهری و روستایی نیاز به بازسازی دارند. میزان تسهیلات نیز بیش از گذشته در نظر گرفته شده و براساس مصوبه هیات دولت تسهیلات برای هر خانواده شهری 35 میلیون و در روستاها 25 میلیون تومان تعیین شده است. همچنین مبلغ 6 میلیون تومان کمک بلاعوض برای خانوارهای شهری و 5 میلیون تومان برای خانوارهای روستایی در نظر گرفته شده است.

نجار خاطرنشان کرد: برای اسکان موقت نیز برای شهروندان زلزله‌زده مبلغ 5 میلیون تومان و برای روستاییان 3 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته شهروندان می‌توانند مکانی را برای خود اجاره کنند. با توجه به قرارداد قرارگاه خاتم و بنیاد مسکن، قرارگاه خاتم متولی بازسازی روستاها شدند.

او در خصوص استفاده از کانکس برای زلزله‌زدگان گفت: با توجه به اینکه ابعاد این زلزله بسیار گسترده بود، نمی‌توانیم از کانکس برای همه مردم استفاده کنیم، البته استفاده از کانکس برای مدارس و برخی ادارات مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و ادارات تا جایی که امکان دارد، صورت می‌گیرد، اما برای همه مردم این امکان وجود ندارد.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های سیار نیز به منطقه گسیل شده اما نیازهای کامل را برطرف نمی‌کند، اما امیدواریم بتوانیم تا جایی که نیاز است مشکل مردم را برطرف کنیم.

او با بیان اینکه آواربرداری به سرعت در منطقه در حال انجام است، گفت: آواربرداری ظرافت‌های خاص خود را دارد و با نظارت مالک صورت می‌گیرد و خوشبختانه کار به خوبی در حال پیشرفت است و ارگان‌هایی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، در حال حاضر ماشین‌آلات سنگین خود را به منطقه گسیل کرده‌اند، البته به دلیل پروژه‌های عمرانی که قرارگاه خاتم در آن منطقه در حال انجامش بود، هزار دستگاه خودرو سنگین در منطقه حضور داشت و برای آواربرداری به منطقه زلزله‌زده گسیل شد.

معاون وزیر کشور در خصوص دام‌های روستاییان که در این حادثه از بین رفتند نیز خاطرنشان کرد: متولی درباره این امر جهاد کشاورزی است، اما در جلسه‌ای که با حضور معاون اول برگزار شد، مقرر شد برای افرادی که در این حادثه انبار علوفه یا بخشی از دام‌های خود را از دست داده‌اند، علوفه از طریق نهادهای دامی در اختیارشان قرار بگیرد و دولت هزینه آن را پرداخت کند.

نجار در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از مردم می‌خواهیم در منطقه حضور نداشته باشند، چرا که یکی از بزرگترین مشکل ما در منطقه ترافیک است و نیروهای امدادی نمی‌توانند به سرعت به محل‌های مورد نظر برسند. مردم امکانات و هدایای خود را به هلال احمر در استان‌ها تحویل دهند. در حال حاضر نیاز به امکانات خاصی نیست و باید با توجه به نیاز منطقه اقلام در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

او ادامه داد: البته اکنون وسایل گرمایشی از جمله پتو و والر مورد نیاز است. همچنین از صنعتگران می‌خواهیم در صورت امکان کانکس‌هایی برای سرویس‌بهداشتی و حمام سیار و مدارس در اختیار ما قرار دهند. همچنین کمک‌های نقدی می‌تواند تاثیر گذار باشد و مردم می‌‌توانند کمک‌های نقدی خود را به حساب 100 امام و بنیاد مسکن که مسئول بازسازی منطقه است، واریز کنند تا زودتر سرپناهی برای آن‌ها فراهم شود.

منبع: ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها