کد خبر: 146451
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رییس بانک مرکزی آمریکا استعفا کرد

«ژانت یلن» رییس فعلی بانک مرکزی آمریکا پس از آنکه جانشین وی برای تصدی این سمت سوگند یاد کرد، این بانک را ترک خواهد کرد.

رییس بانک مرکزی آمریکا استعفا کرد
کد خبر: 146451
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| یلن که دوره وی در این سمت، فوریه 2018 (بهمن-اسفند 1396) به پایان می رسد در نامه ای خطاب به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد، وقتی «جی پاول» مسئولیت ریاست بانک مرکزی را بر عهده بگیرد، وی هیات مدیره این بانک را ترک خواهد کرد.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس اعلام کرد، یلن می توانست تا ژانویه 2024 (دی-بهمن 1403) در سمت رییس بانک مرکزی آمریکا باقی بماند، اما ترامپ تصمیم گرفته است وی را در این کرسی ابقا نکند.

این تصمیم بدان معنی است که ترامپ چهار کرسی خالی در هیات عامل هفت عضوی بانک مرکزی این کشور خواهد داشت که یکی از آنها کرسی معاون رییس است که در اکتبر (مهر-آبان) گذشته توسط استنلی فیشر خالی شد.

این یعنی، بانک مرکزی آمریکا با یک دوره تغییرات در بالاترین سطوح روبرو خواهد بود آن هم در زمانی که این بانک تصمیم گیری های خطیری را پیش رو دارد.

یکی از تصمیماتی که پاول با آن روبروست، این است که چطور نرخ تورم بسیار پایین این کشور را با نرخ بیکاری و بازارهای مالی اشباع شده در تعادل قرار دهد.

نرخ بیکاری آمریکا اینک به کمترین سطح در 100 سال گذشته رسیده است.

پاول (گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی ریاست بانک مرکزی آمریکا) هفته آینده باید تاییدیه مجلس سنا را بگیرد.

یلن که پیش تر رییس بانک مرکزی ایالت سانفرانسیسکو بود، در اکتبر 2010 (مهر-آبان 1389) معاون رییس هیات مدیره بانک مرکزی آمریکا شد؛ در آن زمان نرخ بیکاری این کشور پس از بحران مالی سال 2008 جهان به 9.4 درصد رسیده بود.

وی در سال 2014 به سمت ریاست بانک مرکزی آمریکا منصوب شد؛ اکنون نرخ بیکاری آمریکا به 4.1 درصد رسیده است.

یکی از مهمترین اقدام های بانک مرکزی آمریکا در دوره ریاست یلن، افزایش نرخ بهره موثر در این کشور بود و انتظار می رود در ماه دسامبر آینده (آذر - دی) برای سومین بار نرخ آن افزایش یابد.

یلن در نامه خود نوشته است، از نیرومند شدن سیستم مالی و رشد اقتصادی در خور توجه کشور پس از بحران مالی سال 2008 خرسندم.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها