کد خبر: 146468
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

فاضل میبدی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» و در واکنش به مهلت قانونی به احزاب برای تطبیق با قانون جدید

باید از قانون تبعیت کرد/ تلاش می‌کنیم تا 14 آذر کنگره برگزار کنیم/ هر کسی که می‌خواهد کار حزبی انجام دهد باید به قوانین آن هم تن دهد

یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم می‌گوید: کمیسیون ماده 10 احزاب به عنوان متولی، قانونی را به اجرا گذاشته است و هر کسی که به عنوان حزب ثبت شد باید تسلیم قانون باشد. اگر نقد نسبت به قانون وجود دارد می توان نوشت و نقد کرد اما نمی توان به آن عمل نکرد و گفت که من قبول ندارم، این موجب بلبشو می شود.

باید از قانون تبعیت کرد/ تلاش می‌کنیم تا 14 آذر  کنگره برگزار کنیم/ هر کسی که می‌خواهد کار حزبی انجام دهد باید به قوانین آن هم تن دهد
کد خبر: 146468
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| ساماندهی احزاب موضوعی است که براساس قانون تازه تصویب شده احزاب در دستور کمیسیون ماده 10 احزاب قرار گرفته است. بر این اساس همه احزاب ملی و استانی برای ادامه کار باید با این قانون خود را تطبیق دهند. محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم در گفت وگو با « اعتمادآنلاین » برهمین اساس تاکید دارد که این مجمع ثبت شده و تابع قانون است.

یک سری شرایطی در قانون احزاب در نظر گرفته شده برای ساماندهی احزاب در کشور؛ مانند اینکه احزاب باید کنگره تشکیل دهنده و به یک میزان خاص عضو داشته باشند. آیا از مجمع مدرسین و محققین هم برای رعایت این شرایط درخواست شده است و شما به آن قائل هستید؟

بله از ما هم خواسته اند تا کنگره برگزار کنیم؛ بالاخره قانون است و باید از آن تبعیت کرد.

به طور کل نظرتان درباره قانون احزاب چگونه است؟

به نظر من قانون خوبی است به هر حال هر حزبی باید سالی یک بار وزن خود را به جامعه نشان دهد. باید مشخص باشد که چقدر نیرو دارد و چه پیام و حرفی دارد. من بر این باورم که گذاشتن این کنگره ها برای هر حزبی سالی یک بار حداقل کاری است که می توان انجام داد و عقلانی است.

پس شما خود را در چارچوب حزب تعریف می کنید و به آن قائل هستید؟

بله ما حزب ثبت شده هستیم و به قانون هم تن می دهیم. به هر حال کسی که می خواهد کار حزبی انجام دهد باید به قوانین آن هم تن دهد.

تا این مهلت 14 آذر که مشخص شده کنگره برگزار خواهید کرد؟

مجبور هستیم که برگزار کنیم. در فکر مقدمات آن هستیم.

مشخص است که چه روزی برگزار می شود؟

نه آن هنوز مشخص نیست.

اما تا 14 آذر برگزار می شود؟

به دنبال انجام این کار هستند اما اینکه حتما تا آن روز برگزار شود یا نه آن موضوع هنوز روشن نیست.

یعنی ممکن است که آن مهلت شش ماهه را هم درخواست کنید؟

بله ممکن است که تاخیری هم به وجود آید. به هر حال مهم کنگره است اینکه 14 آذر یا یک ماه بعد از آن اهمیتی ندارد؛ شما سخت نگیرید.

به این دلیل می پرسم که برخی مجامع و جوامع اصولگرا قائل به چارچوب حزبی نیستند؛ می خواستم بدانم که مجمع مدرسین چه وضعی دارد؟

کمیسیون ماده 10 احزاب به عنوان متولی قانونی را به اجرا گذاشته است و هر کسی که به عنوان حزب ثبت شد باید تسلیم قانون باشد. اگر نقد نسبت به قانون وجود دارد می توان نوشت و نقد کرد اما نمی توان به آن عمل نکرد و گفت که من قبول ندارم، این موجب بلبشو می شود. من ممکن است که به قانون اساسی هم نقد داشته باشم اما به هر حال باید تن به قانون که بدهم!

پس تبعیت نکردن را سرپیچی از قانون می دانید؟

بله بالاخره قانون احزاب قانونی است که باید به آن عمل کرد اگر نقدی دارند در روزنامه ها نقد کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها