کد خبر: 146640
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» ادعای یک عضو کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر بسته‌شدن پرونده بورسیه‌ها را بررسی کرد

پرونده بورسیه‌ها هنوز در جریان است/ وزیر علوم صحبتی مبنی بر مبالغه‌آمیز بودن بحث‌ بورسیه‌ها نداشت

برخی نماینده‌های کمیسیون آموزش مجلس ادعا می‌کنند که منصور غلامی وزیر علوم در جلسه با اعضای این کمیسیون پایان پرونده بورسیه‌ها را اعلام کرده و پذیرفته که در این پرونده مبالغه شده بود اما سخنگوی کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین هر دو خبر را تکذیب کرد.

پرونده بورسیه‌ها هنوز در جریان است/ وزیر علوم صحبتی مبنی بر مبالغه‌آمیز بودن بحث‌ بورسیه‌ها نداشت
کد خبر: 146640
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | فاطمه رجبی- باز شدن ابعاد تازه بورسیه‌هایی که وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد اعطا کرده بود در سال 93 چنان جنجالی به پا کرد که بعضی‌ها رضا فرجی دانا وزیر علوم روحانی را قربانی افشاگری درباره آن می‌دانند حتی بعدتر وقتی محمدعلی نجفی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب شد به دلیل صراحتش در ارائه آمار و اعداد در مورد تخلفات صورت گرفته و اعطای بورسیه‌های غیرقانونی متهم شد.

همان موقع اعلام شد که تقریباً 3 هزار و 700 بورسیه بدون رعایت ضوابط به افراد مختلف واگذار شده است حتی نجفی در یک نشست خبری از اعطای بورسیه‌ها عجیب مانند تحصیل در رشته ادبیات فارسی در یکی از شهرهای اروپایی پرده برداشت اما کمیسیون اصل نود مجلس که بعد از تذکر رهبری در این زمینه تشکیل کارگروه داده بود در نامه‌ای به وزارت علوم به‌صورت رسمی اعلام کرد که به‌جز ۳۶ مورد که مندرجات خود را خلاف واقع درج کرده‌اند سایر بورسیه‌های اعطاء شده قانونی بوده است اما کمی بعد مشخص شد این 36 نفر فقط تعداد کسانی بوده که از ادامه تحصیلشان مطلقاً جلوگیری شده است و تعداد دیگری از کسانی که پرونده‌شان آمیخته به تخلف بود با جریمه‌های دیگری روبه‌رو شدند. در دوم آبان ۱۳۹۳ وزارت علوم با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو بورس دکترای ۸۴۰ نفر خبر داد و اعلام کرد که احتمال لغو بورس ۱۲۴۱ نفر دیگر هم وجود دارد. لغو بورسیه به این معنی است که آنها باید هزینه تحصیل در دانشگاه را خودشان بپردازند و پولی هم که تاکنون از محل بورسیه گرفته‌اند را به دولت پس بدهند.

روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتشار گزارش مفصلی دراین‌باره، تأکید کرد که اگر این ۱۲۴۱ نفر تا بهمن‌ماه نتوانند از دانشگاه‌ها اعلام نیاز برای عضویت در هیئت‌علمی بگیرند باید با هزینه شخصی ادامه تحصیل دهند. این آخرین خبری بود که درباره بورسیه‌ها خبری به رسانه‌ها راه پیدا کرد چون به نظر می‌رسید سیاست محمد فرهادی آخرین وزیر علوم دولت یازدهم سکوت در این مورد بود تا اینکه علیرضا سلیمی عضو اصولگرای کمیسیون آموزش اعلام کرد که وزیر علوم در جلسه با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده است که درزمینهٔ بورسیه‌ها مبالغه شده و در نهایت تنها 24 نفر در این زمینه متخلف شناخته شده‌اند. او از زبان وزیر علوم بسته شدن پرونده بورسیه‌ها را هم اعلام کرد اما حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین این نقل‌قول‌ها را تکذیب کرد و گفت: «در جلسه‌ای که با وزیر علوم داشتیم ایشان صحبتی نکردند که نشان دهد معتقد به مبالغه‌آمیز بودن بحث‌ها درزمینهٔ بورسیه‌ها هستند فقط اعلام کردند که 36 نفر که تخلفاتشان محرز و در حدی بود که به‌هیچ‌وجه صلاحیت تحصیل نداشتند، با توقف کامل در تحصیل مواجه شدند. تعدادی هم که تخلفات مربوط به پرونده‌شان جزئی‌تر بود باید هزینه تحصیلشان را خودشان پرداخت کنند.»

میرزاده نقل‌قول وزیر علوم در مورد بسته شدن پرونده بورسیه‌ها را هم دقیق ندانست و گفت: «ایشان نگفتند که تمام ماجرا حل‌وفصل شده است بلکه گفتند مراحل قانونی طی شده و در حال اجرای قانون هستند. در واقع یک عده جایابی شده‌اند و عده‌ای دیگر مشغول جایابی هستند و باید دانشگاهی را برای فعالیت به عنوان عضو هیئت‌علمی پیدا کنند. در این مورد عدد و رقمی ارائه ندادند و عددهایی را هم که قبلاً اعلام شده بود تکذیب نکردند.»

فرهاد فلاحتی عضو اصولگرای کمیسیون آموزش و تحقیقات هم از زاویه‌ای دیگر بر بسته نبودن پرونده بورسیه‌ها تأکید کرد و به اعتمادآنلاین گفت: «وزیر علوم تأکیدی بر اینکه پرونده بورسیه‌ها بسته‌شده نداشتند. به نظر ما هم نباید این پرونده بسته شود و باید طوری باشد که اگر کسی اعتراض دارد و فکر می‌کند در حقش ظلم شده بتواند اعتراض کند.»





اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها