کد خبر: 146813
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در گفت وگو با اعتمادآنلاین:

مطرح شدن واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها، سیاسی است/ نظر نمایندگان مشخص نیست/ گزینه‌های دیگری جز واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان وجود دارد

رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها با اشاره به بحث های مطرح شده درباره واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان اظهار داشت: قطعا در کشور هر موضوعی که مطرح می شود یک بحث سیاسی به دنبال دارد و در خصوص مطرح شدن بحث واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها نیز این موضوع صدق می کند. اگر مسئله سیاسی پشت این بحث ها نباشد باید تعجب کرد.

مطرح شدن واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها، سیاسی است/ نظر نمایندگان مشخص نیست/ گزینه‌های دیگری جز واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان وجود دارد
کد خبر: 146813
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| محمد محمودی شاه نشین نماینده شهریار و رئیس هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها در گفت و گو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، در خصوص واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان، گفت: این بحث ها صحبت های جدیدی نیست. اینها حرف است و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

وی درباره نظر نمایندگان در خصوص واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها، تصریح کرد: هر نماینده نظر خاص خود را دارد. 150 نماینده در نامه ای از نظارت بر انتخابات شوراها ابراز رضایت کرده اند و تعدادی هم نامه زدند و شکایت کردند. زمانی نظر نمایندگان مشخص می شود که طرح یا لایحه ای در این خصوص به مجلس بیاید و رای گیری شود و اگر اکثریت نمایندگان رای دادند آن نظر مجلس است.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارنظرهای برخی نمایندگان، خاطرنشان کرد: این که هر کس نظر خودش را به عنوان نظر نمایندگان اعلام کند جالب و قابل استناد نیست. نظر افراد محترم است اما این اظهارنظرها نظر مجلس نیست.

محمودی شاه نشین یادآور شد: برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان سپرده شود و دلیلشان هم این است که شورای نگهبان سازوکار خوبی برای نظارت از نظر نیروی انسانی و زیر ساختها دارد. چون مجلس به صورت موقت بر انتخابات شوراها نظارت می کند.

وی از اظهار نظر در خصوص واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان خودداری کرد و اظهارداشت: چون مسئولیت کمیته با من است اظهار نظر من باعث می شود که تلقی شود نظر کمیته ای که موضوع نظارت بر انتخابات شوراها را بررسی می کند، همین است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراها تصریح کرد: موضوع واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان به دلیل نحوه نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراها نیست. نظارت بر انتخابات شوراها در این دوره نقاط ضعف و قوتی داشت.

محمودی شاه نشین، ادامه داد: کسانیکه بحث واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها را مطرح می کنند معتقدند که مجلس دستگاه نظارتی است و سازوکار تشکیلات دائم برای نظارت بر انتخابات شوراها را ندارد و با مشکلاتی مواجه است. بنابراین این مسئولیت را باید به نهادی مانند شورای نگهبان بدهند که مهارت کافی را دارد. اما در سالهای قبل که این موضوع مطرح شد شورای نگهبان نپذیرفت باید دید در حال حاضر نظر شورای نگهبان چیست.

وی تاکید کرد: قطعا در کشور هر موضوعی که مطرح می شود یک بحث سیاسی به دنبال دارد و در خصوص مطرح شدن بحث واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها نیز این موضوع صدق می کند. اگر مسئله سیاسی پشت این بحث ها نباشد باید تعجب کرد.

این عضو کمیسیون شوراها، اظهارداشت: در کمیته ای که نظارت بر انتخابات شوراها در حال بررسی است گزینه های دیگری بجز واگذاری نظارت به شورای نگهبان نیز مطرح است. برای مثال مطرح شده که یک دبیرخانه دائم برای نظارت بر انتخابات شوراها در مجلس تشکیل شود و در این دبیرخانه بجز چند نماینده ای که از سوی مجلس انتخاب می شوند چند عضو حقوقی از جمله دادستان کل کشور، دیوان عدالت اداری، بازرسی کل کشور و چند معتمد حضور داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها