در گفتگو با «اعتمادآنلاین» مطرح شد:

معاون اتحادیه طلا و جواهر تهران: بازار سکه حباب 200 هزار تومانی دارد/ بانک مرکزی مقصر اصلی حباب در بازار سکه است

معاون اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد افزایش قیمت سکه در بازار می‌گوید: از آنجا که بانک مرکزی متولی این امر است، یقینا عامل اصلی ایجاد حباب در قیمت سکه، بانک مرکزی است. بانک مرکزی اگر تزریق لازم را به بازار انجام می‌داد، یقینا این حباب شکل نمی‌گرفت.

معاون اتحادیه طلا و جواهر تهران: بازار سکه حباب 200 هزار تومانی دارد/ بانک مرکزی مقصر اصلی حباب در بازار سکه است
کد خبر: 146814
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| سیدمسعود آریادوست- میزان حباب در بازار سکه 200 هزار تومان است. ابراهیم محمدولی معاون اتحادیه طلا و جواهر تهران، از دلایل این حباب سخن گفت. به گفته او عملکرد بانک مرکزی از دلایل عمده این حباب است.

ابراهیم محمدولی معاون اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به حراج سکه از سوی بانک مرکزی در بانک کارگشایی و تاثیر این تصمیم بر روی قیمت سکه گفت: اگر این مساله ادامه‌دار باشد، طبیعا می‌تواند حباب قیمت سکه را از بین ببرد. ولی اگر تصمیم بانک مرکزی مقطعی و موقت باشد، طبیعتا ممکن است این حباب با توجه به سطح عرضه و تقاضای موجود بازهم افزایش پیدا کند و دچار نوسانات بیشتر شود.

وی افزود: اگر این تصمیم ادامه‌دار باشد و بر اساس تقاضا، عرضه سکه هم صورت بگیرد، مشکلاتِ حال حاضر بازار سکه، حل و رفع خواهد شد.

محمدولی با مطرح کردن حباب 200 هزار تومانی در بازار سکه تصریح کرد: در حال حاضر بازار سکه نسبت به بازار طلا دارای حباب است. سکه نسبت به طلا حدودا 200 هزار تومان اختلاف قیمت دارد. سکه نباید تا این میزان با طلا اختلاف قیمت داشته باشد. چالش‌هایی که در بازار وجود دارد، منجر به این حباب 200 هزار تومانی شده است؛ در واقع کمبود عرضه و فراوانی تقاضا از جمله دلایل مهم این موضوع است.

محمدولی در ادامه از عملکرد بانک مرکزی در قبال قیمت سکه انتقاد کرد و گفت: طبیعتا عملکرد بانک مرکزی در این موضوع تاثیر دارد؛ چرا که بانک مرکزی متولی این امر است. عملکرد بانک مرکزی چندان در این مورد مناسب نبوده است؛ اگر عملکرد بانک مرکزی مناسب بود، یقینا شاهد حباب نبودیم.

محمدولی افزود: از آنجا که بانک مرکزی متولی این امر است، یقینا عامل اصلی ایجاد حباب در قیمت سکه، بانک مرکزی است. بانک مرکزی اگر تزریق لازم را به بازار انجام می‌داد، یقینا این حباب شکل نمی‌گرفت.

او با اشاره به تاثیرگذاری نرخ ارز بر روی نرخ سکه در بازار ابراز داشت: مسئله دیگر که باز هم به عملکرد بانک مرکزی مربوط می‌شود و از سویی نیز در قیمت سکه تاثیرگذار بوده، قیمت ارز است. بانک مرکزی در این مورد هم عملکرد خوبی از خود نشان نداده است. مشکلات بازار ارز در نهایت به بازار سکه سرازیر شده و منجر به ایجاد حباب شده است.

معاون اول اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به برخی اظهارات که با توجه به میزان نرخ تعیین شده در حراج سکه، بانک مرکزی در پی کسب سود است و نه ترکاندن حباب بازار تصریح کرد: من اگر نگویم که بانک مرکزی مستقیما به دنبال چنین سودی است، می‌گویم که شاید شانس یا اتفاق عامل این تصمیم از سوی بانک مرکزی است!

وی افزود: اگر ما ظاهر قضیه را نگاه کنیم، باید گفت که بانک مرکزی در حال تکمیل مراحلی است که بتواند سود بیشتری را کسب کند و هزنیه‌های خود را از این طریق جبران کند. هر چند که شاید اصل موضوع چیز دیگری باشد و بانک مرکزی به صورت ناخواسته در این مسیر قرار گرفته باشد؛ اما ظاهر قضیه این را به ما نشان می‌دهد.

محمدولی ادامه داد: انشاالله در آینده نزدیک شاهد روند اصلاح بازار باشیم. امیدواریم در قیمت سکه اتفاقی رخ ندهد که شاهد افزایش قیمت بیشتر شویم. البته این روال باز هم دست بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید به بازار ترزیق کند تا بازار بهبود یابد.

ابراهیم محمدولی همچنین اظهار داشت: ما که نمی‌توانیم بگوییم مردم چه کار کنند. کسانی که وارد بازار خرید و فروش سکه می‌شوند، طبیعتا باید بدانند چه تصمیمی بگیرند. ما معتقدیم که بازار سکه و طلا هرچقدر آرامش داشته باشد، رونق کسب و کار نیز بیشتر خواهد بود. صنف طلا و جواهر نیز به دنبال این است که بازار، آرامش مطلوبی به خود بگیرد.

وی ضمن ابراز عدم ارتباط 4 ماهه اخیر با بانک مرکزی گفت: قبلا با بانک مرکزی ارتباطاتی داشته‌ایم، اما حدود 4 ماه است که در این مورد با بانک مرکزی ارتباطی نداریم.

محمدولی افزود: این میزان حباب در قیمت سکه، بی نظیر و بی سابقه بوده است. البته قبلا هم با شرایط مشابهی نیز مواجه شده بودیم؛ اما واقعا این شرایط کاملا خاص و بی‌سابقه است. انشاالله مسئولین بانک مرکزی شرایطی را مهیا کنند که این اوضاع التیام یابد.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها