کد خبر: 146966
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

محمدامین رضازاده مدیرکل سیاسی سابق وزارت کشور و دبیر سابق ماده ۱۰ کمسیون احزاب در گفت وگو با «اعتمادآنلاین»

اصولا گروه‌ها و تشکل‌هایی که فعالیت سیاسی می‌کنند باید مجوز بگیرند/ گروه‌هایی که مجوز ندارند به صورت رسمی نمی‌توانند فعالیت کنند

محمدامین رضازاده که تا همین هفته های اخیر مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر ماده ۱۰ کمسیون احزاب بود و در جریان برنامه های این کمیسیون قرار دارد، در گفت وگو با «اعتمادآنلاین» تاکید دارد که تشکل هایی که فعالیت سیاسی دارند باید مجوز بگیرند و احزابی هم که مجوز دارند باید تلاش کنند تا در مهلت قانونی خود را با شرایط آن تطبیق دهند.

اصولا گروه‌ها و تشکل‌هایی که فعالیت سیاسی می‌کنند باید مجوز بگیرند/ گروه‌هایی که مجوز ندارند به صورت رسمی نمی‌توانند فعالیت کنند
کد خبر: 146966
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- مهلت تعیین شده کمیسیون ماده 10 احزاب برای احزاب مجوزدار کشور امروز به پایان رسید. هرچند به جز مهلت تعیین شده 14 آذر، مقرر شده احزاب با درخواست رسمی می توانند 6 ماه دیگر هم برای هماهنگی با قانون جدید فرصت بگیرند. اما آنچه در این میان اذهان را به خود مشغول داشته این است که آیا درنهایت وزارت کشور می تواند احزاب قانونی کشور را ساماندهی کند؟ همچنین شاید موضوعی که کنجکاوانه تر به آن نگریسته می شود این است که بالاخره تشکل ها و مجامعی که از روحانیون کشور تشکیل می شوند و اتفاقا برخی هم مجوز لازم برای فعالیت سیاسی را ندارند؛ تن به این قانون خواهند داد یا همچنان تاکید دارند که باوجود فعالیت سیاسی که انجام می دهند به دلیل روحانی بودن فراحزبی و فراقانونی عمل خواهند کرد.
بر همین اساس «اعتمادآنلاین» در گفت وگوهایی با اعضای جامعتین و مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نظر آنها را درباره قانون احزاب و الزام این قانون برای مجوز داشتن به منظور فعالیت سیاسی رسمی را جویا شده است. موضوعی که دو جامعه اصولگرا نسبت به آن بی‌اعتنا هستند و خود را فراحزبی می‌دانند و دو مجمع اصلاح‌طلب با تاکید براینکه مجوز رسمی حزب دارند خود را ملزم به رعایت قانون می دانند.

محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره می‌گوید: سوال این است که آیا افرادی که خود اعتبار دارند و در رابطه با مسائل سیاسی اظهارنظر می کنند و موضع می‌گیرند باید بروند مجوز بگیرند؟ این دلیل است که چون موضع گیری سیاسی می کنند باید حزب باشند؟ نه چنین چیزی نیست.

سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه عده ای آخوند هستند که قصد راهنمایی دارند، بیان کرد که خود را نه تنها در قالب حزب که حتی تشکل هم نمی‌دانند و فراتر از این هستند که بخواهند در مجموعه و زیرمجموعه تعریف شوند.

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز درباره اینکه کمیسیون ماده 10 موظف کرده همه احزاب از قانون احزاب جدید تبعیت کنند، تاکید کرد: مجمع روحانیون از سال ها قبل ثبت شده و مجوز دارد، اما در بحث جدید قانون احزاب وارد گفت وگو و مشورت نشده اند. طبیعتا مجمع روحانیون مبارز یک شرایط ویژه دارد به این دلیل که مجموعا یک مجموعه روحانی هستند و از یک طرف هم تنها تشکیلاتی است که با تایید رسمی امام خمینی (ره) کار خود را شروع کرده و ادامه داده است. با همه این اوصاف مجمع به فعالیت خود چه در قالب قانون جدید و چه خارج از این قانون ادامه می‌‌دهد.

همچنین محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تاکید می کند: کمیسیون ماده 10 احزاب به عنوان متولی، قانونی را به اجرا گذاشته است و هر کسی که به عنوان حزب ثبت شد باید تسلیم قانون باشد. اگر نقد نسبت به قانون وجود دارد می توان نوشت و نقد کرد اما نمی توان به آن عمل نکرد.

در ادامه سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علیمه قم که تشکیلات او اتفاقا زیرمجموعه احزاب شناسنامه دار است و مجوز دارند، معتقد است که فعالیت سیاسی داشتن از نظر شرعی و قانونی بلامانع است و گروه های بدون مجوز صرفا از حمایت وزارت کشور محروم می‌شوند و الزامی به رعایت این قانون یا دریافت مجوز ندارند.

اما محمدامین رضازاده که تا همین هفته های اخیر مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر ماده ۱۰ کمسیون احزاب بود و در جریان برنامه های این کمیسیون قرار دارد، در گفت وگو با «اعتمادآنلاین» تاکید دارد که تشکل هایی که فعالیت سیاسی دارند باید مجوز بگیرند و احزابی هم که مجوز دارند باید تلاش کنند تا در مهلت قانونی خود را با شرایط آن تطبیق دهند.


در قانون احزاب که احزاب موظف شده اند تا خود را با آن تطبیق بدهند آیا شامل جوامع و مجامع روحانیتی هم می شود؟

هر حزبی که رسمی مجوز گرفته باشد را شامل می شود.

یعنی به عنوان نمونه جامعه روحانیت مبارز که فعالیت سیاسی انجام می دهد چه حالتی دارد؟

اصولا هر حزبی را که از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز می گیرد ما حزب به حساب می آوریم و به صورت رسمی می تواند فعالیت کند. همچنین باید با قانون جدید هم خود را تطبیق دهد.

شما برای همه احزابی که ثبت شده اند و مجوز دارند درخواست فرستاده اید که خود را با قانون جدید تطبیق دهند؟

بله، از همه احزاب مجوزدار خواسته شده تا خود را با قانون جدید تطبیق دهند و از آن پیروی کنند.

تکلیف آن تشکل هایی که به عنوان حزب ثبت نشده اند اما فعالیت می کنند چه می شود؟

اصولا گروه ها و تشکل هایی که فعالیت سیاسی می کنند، باید بیایند و مجوز بگیرند.

روحانیونی که تحت عنوان فعالیت سیاسی می کنند تکلیفشان چیست برای آنها درخواست ارسال کرده اید و خواسته اید که بیایند تشکل خود را ثبت کنند و براساس قانون جدید عمل کنند یا چون خود را فراحزبی می دانند کاری با آنها ندارید؟

در تبریز یک جامعه روحانیت مبارز ثبت شده و فعالیت آنها رسمی است. در قم و تهران هم مجمع روحانیون و اینها مجوز دارند و آنهایی که مجوز ندارند؛ به صورت رسمی نمی توانند فعالیت کنند.

شما صحبت از فعالیت رسمی می کنید. اما موضوع این است که افرادی با هم گعده تشکیل می دهند و در این جلسات تصمیمات سیاسی می گیرند و تاثیرگذار است. جامعه روحانیت مبارز که آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل آن هستند و می گویند خود را حزب نمی دانیم و نیاز به مجوز نیست و فراحزبی هستیم؛ در حال حاضر چه وضعیتی به وجود می آورد؟

وزارت کشور اصولا احزابی را که شناسنامه می گیرند به رسمیت می شناسد.

پس برای این گروه ها درخواستی ارسال نشده است؟

برای چه کسانی؟

جامعه روحانیت مبارز که دبیرکل آن آیت الله موحدی کرمانی است و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ؟

یک جامعه روحانیت مبارز در تبریز وجود دارد که مجوز دارد. من بیش از این نمی توانم توضیح دهم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها