کد خبر: 147472
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

تحلیل یک نشریه آمریکایی درباره منازعات عربستان و ایران؛

استراتژی تفرقه انداختن و حکومت کردن از سوی عربستان شکست خورده است/ هیچ خللی در نفوذ ایران به وجود نیامده است

اخیرا ریاض برای کاهش قدرت ایران درمنطقه از راهکار تفرقه انداختن و حکومت کردن استفاده کرده است، اما موفقیت چندانی نداشته و خللی در نفوذ منطقه‌ای ایران ایجاد نکرده است.

استراتژی تفرقه انداختن و حکومت کردن از سوی عربستان شکست خورده است/ هیچ خللی در نفوذ ایران به وجود نیامده است
کد خبر: 147472
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| الهه شهبازی- پس از چندین دهه که ریاض نقش کمتری داشته و عمدتا با استفاده از ثروت نفتی خود در امور جهانی مداخله کرده است، رفتارهای نامناسب و متغیر عربستان سعودی ، سوال‌های زیادی را در سراسر جهان به وجود آورده است .

به گزارش گروه بین‌الملل اعتماد‌آنلاین به نقل از هفته‌نامه آمریکایی «نیشن»، دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی عربستان در حال پیگیری جنگی وحشیانه در یمن هستند، قطر را تا حدودی تحریم و لبنان را بی‌ثبات کرده‌اند. در این حین که شاهزاده محمد بن سلمان، قدرت را در دستان خود دارد، رقابت مقامات عربی و ایرانی بر سر تسلط بر منطقه است.

این نشریه آمریکایی همچنین در ادامه تحلیل خودش می‌نویسد: نفوذ ایران در دهه ی ۱۹۹۰ تقریبا صفر بود اما اکنون یکی از قدرت‌های برجسته خاورمیانه است. شبه نظامیان حوثی شیعه در سال ۲۰۱۴ دولت را در یمن در دست گرفتند که سال بعد قدرتشان در کشور را افزایش داد. این اقدام عمدتا یک مسئله داخلی بود اما ریاض، ایران را در آن دخیل می‌داند.

«نیشن» در تحلیلی که منتشر کرده معتقد است: منازعات عربستان سعودی با ایران کاملا به مسائل ملی و امنیت مربوط است و هیچ ارتباطی با اقتصاد ندارد. آن ها برای بازارهای صادراتی رقابت نمی‌کنند.

بنا بر تحلیل این نشریه آمریکایی عربستان از قابلیت‌های پیاده نظام قابل توجهی برخوردار نیست به همین دلیل نمی‌تواند ایران را به سمت یک جنگ متعارف سوق دهد و به این نتیجه رسیده است که بهترین راه برای کاهش نفوذ ایران در منطقه، تفرقه انداختن و حکومت کردن است.

به عنوان مثال در لبنان یک چهارم شیعه و سنی و یک سوم مسیحی هستند. هنگامی که مسیحیان راستِ میانه‌رو با سنی‌ها متحد می‌شوند، همانطور که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، سنی‌ها می‌توانند نخست وزیری قوی داشته باشند. ( در لبنان، رییس جمهور همیشه مسیحی، نخست وزیر سنی و سخنگوی مجلس شیعه است.)

هفته گذشته، حریری به بیروت جایی که استعفای خود را لغو کرد، برگشت. او مانند عربستان سعودی در مخالف نفوذ ایران و حزب الله در منطقه است، اما واضح است که با استراتژی‌های ریاض چندان موافق نیست.

این نشریه آمریکایی در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: اگرچه ریاض هزینه‌های زیادی پرداخت کرد، اما تلاش عربستان سعودی در تفرقه انداختن و حکومت کردن در لبنان با شکست مواجه شد. در مناطق دیگر نیز این استراتژی با موفقیت کمی رو‌به‌رو شد. در یمن تنها توانست که کشور را به بدترین بحران انسانی در جهان تبدیل کند و انتظار می‌رود بیش ۵۰ هزار کودک در سال جاری از گرسنگی یا بیماری جان خود را از دست بدهند. سیاستمداران طرفدار ایرانیان شیعه در عراق کاملا تثبیت‌شده هستند و به نظر نمی‌رسد که بشار اسد، دشمن سخت ریاض، کنار برود.

تلاش محمد بن سلمان در متقاعد کردن قطر برای شکستن روابط با ایران، در دراز مدت نتیجه عکس داشت و موجب شد تا دوحه و تهران روابط نزدیک‌تری داشته باشند و عملا شورای همکاری خلیج فارس با گروه‌بندی کویت، بحرین، عمان و امارات متحده عربی به علاوه قطر که ابزار اعمال قدرت عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس بود تضعیف شد. تفرقه انداختن و حکومت کردن عربستان سعودی تنها به عنوان یک عامل بی‌ثبات‌کننده منطقه شناخته می‌شود و هیچ خللی در نفوذ ایران به وجود نیاورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها