کد خبر: 147731
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تغییر الگوی ابتلا به ایدز زنان را تهدید می‌کند/ بیشترین راه انتقال ایدز در ایران از طریق روابط جنسی است

تا همین دو سال پیش اصلی‌ترین راه انتقال ایدز در کشور سرنگ‌های آلوده معتادان بود اما امروز هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز خبر می‌رسد که ابتلا به این بیماری از طریق رابطه جنسی در ایران از بقیه راه‌های انتقال پیشی گرفته است و این یعنی آمار زنان مبتلا به ایدز هم افزایش می‌یابد.

تغییر الگوی ابتلا به ایدز زنان را تهدید می‌کند/ بیشترین راه انتقال ایدز در ایران از طریق روابط جنسی است
کد خبر: 147731
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | دو سال پیش قائم‌مقام وزارت بهداشت درباره راه‌های عمده انتقال ایدز در کشور گفت: «سه نوع راه انتقال ایدز وجود دارد. اول ، انتقال از راه تزریق‌های غیربهداشتی اعتیاد است. دوم از راه انتقال خون‌آلوده و سوم از راه آمیزش‌های جنسی است که مورد آخر در کشور ما خیلی شیوع ندارد.»

معلوم نیست نظر ایرج حریرچی اشتباه بوده یا در این دوسال اتفاق خاصی افتاده که پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین می‌گوید: «روابط جنسی با داشتن سهم 47 درصدی، تبدیل به بیشتری راه انتقال ایدز در کشور شده است.»

او در جواب اینکه چه اتفاقی باعث تغییر الگوی ابتلا به ایدز شده است؟ می‌گوید: «به‌درستی نمی‌توان در این مورد نظر داد. ممکن است این اتفاق به دلیل افزایش روابط پر خطر جنسی در کشور باشد. از طرفی ممکن است سیاست‌هایی که در رابطه با کنترل معتادان تزریقی اعمال‌شده نتیجه داده و با کاهش تعداد کسانی که از این طریق به اچ آی وی مبتلا می‌شوند، درصد گروه‌های دیگر بالا رفته باشد. به هر حال باید در این زمینه مطالعات دقیقی صورت بگیرد.»

افسر کازرونی این تغییر الگو را اتفاق مهمی می‌داند و می‌گوید: «سال‌ها نهادهای مرتبط به بیماری ایدز با این نگرش جلو رفته‌اند که اعتیاد تزریقی عامل اصلی ابتلا به ایدز در ایران است به همین دلیل هم تمام تمرکزها در این بخش گذاشته‌شده است حالا مدتی است که با روشن شدن تغییر الگوی ابتلا باید به سمتی برویم که در زمینه آموزش‌های جنسی و آگاهی بخشی به مردم موج ابتلا از طریق رابطه جنسی را کنترل کنیم. از آنجایی که این حوزه، حوزه سخت‌تری است و ممکن است با مقاومت در بخش‌های سنتی جامعه مواجه شود باید گفت که مسیر پیچیده‌ای در پیش رو داریم.»

افسر کازرونی یکی از عواقب تغییر الگوی ابتلا به ایدز را درگیری بیشتر زنان با این بیماری می‌داند و می‌گوید: «وقتی الگوی ابتلا به ایدز از تزریق با سرنگ آلوده به سمت روابط جنسی پیش برود، انتظار می‌رود که زنان بیشتری هم به این ویروس آلوده شوند. اگرچه در گذشته هم همسران مردان تزریقی و یا زنانی که خودشان اعتیاد تزریقی داشتن در معرض این بیماری قرار می‌گرفتند اما در حال حاضر خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند. طبق جدیدترین آمارها زنان 33 درصد مبتلایان به اچ آی وی را تشکیل می‌دهند که این نسبت به گذشته افزایش داشته است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها