کد خبر: 147979
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

هادی قوامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

هیچ یک از اهداف وصول مالیات بر ارزش افزوده تحقق نیافته است/ مالیات بر ارزش افزوده صرفا محلی برای درآمد دولت‌ها شده است/سال 96 مالیات بر ارزش افزوده از مالیات مستقیم پیشی گرفت

هدف از مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد شفاف سازی در اقتصاد کشور، کاهش فشار مالیاتی بر بخشهای مولد، صداقت مالیاتی، نظارت بر کنترل قیمتها بود. اما با 10 سال وصول مالیات بر ارزش افزوده، تا چه میزان به این اهداف نزدیک شده‌ایم؟ یک نماینده مجلس معتقد است که مالیات بر ارزش افزوده صرفا محلی برای درآمدزایی دولت شده است و به هیچ یک از اهداف تعیین شده نرسیده است.

هیچ یک از اهداف وصول مالیات بر ارزش افزوده تحقق نیافته است/ مالیات بر ارزش افزوده صرفا محلی برای درآمد دولت‌ها شده است/سال 96 مالیات بر ارزش افزوده از مالیات مستقیم پیشی گرفت
کد خبر: 147979
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| سیدمسعودآریادوست- مالیات‌ها در کجای کشور هزینه می‌شوند؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده است. هادی قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی، به این سوال جواب می‌دهد.

هادی قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف مختلف از وصول مالیات بر ارزش افزوده گفت: از جمله اهدف مالیات بر ارزش افزوده عبارت بود از شفاف‌سازی در اقتصاد کشور، کاهش فشار مالیاتی بر بخشهای مولد، صداقت مالیاتی، نظارت بر کنترل قیمتها و ... که هیچ یک از این اهداف تا کنون محقق نشده‌اند.

وی افزود: تنها هدفی که در این میان اخذ شد، صرفا کسب درآمد برای دولت‌ها بود نه چیز دیگر.

این نماینده مجلس ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده، در کشور به درستی اجرایی نشد و در اجرای آن مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد.

قوامی تصریح کرد: نوع معافیتهای اعمالی بر مالیات ارزش افزوده نیز صحیح نیست. در حال حاضر به عنوان مثال تولید شیر از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. اما همینکه شیر برای تهیه ماست و دوغ وارد کارخانه شد، مالیات بر ارزش افزوده بر آن تعلق می‌گیرد. به عبارتی، از کالا اولیه شاید مالیات بر ارزش افزوده اخذ نشود، اما وقتی این ماده یا کالا، ماده اولیه کالایی دیگر می‌شود، مالیات ارزش افزوده از آن اخذ می شود.

هادی قوامی با اشاره به مشکلات تولید کنندگان در زمینه مالیات بر ارزش افزوده گفت: بر اساس قانون تولید کنندگان نباید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند؛ بلکه مصرف کننده نهایی است که باید این مالیات را بپردازد. اما به جهت ضعف تولید کننده در انتقال دریافت این مالیات به مصرف کننده نهایی، در نهایت مالیات مذکور را تولید کننده پرداخت می‌کند و نه مصرف کننده.

قوامی افزود: همین مشکل نیز در مورد پیمانکارانی که برای دولت کار کرده اند وجود دارد. با وصف اینکه این پیمانکاران از دولت طلب دارند ولی دولت پولی ندارد که به این پیمانکاران پرداخت کند. این در حالی است که از همان ابتدا مالیات بر ارزش افزوده بر شانه‌های پیمانکار، سنگینی می‌کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید گفت که تنها هدفی که از مالیات بر ارزش افزوده کسب شده است، کسب درآمد بود و سایر اهداف دیگر به هیچ وجه کسب نشد. البته این نوع رویکرد به مالیات بر ارزش افزوده در مجلس توسط نماینده‌ها در حال بررسی و اصلاح شدن است.

این نماینده ادوار مجلس از میزان درآمدهای دولت از مالیات بر ارزش افزوده سخن گفت و تصریح کرد: در سال 95 به میزان 49 هزار و 500 میلیارد تومان مالیات مستقیم وصول شده است. مالیات بر ارزش افزوده نیز در همین سال 34 هزار میلیارد تومان بوده است. عوارض شهرداریها و دهیاری‌ها هم در این سال برابر با 13 هزار 500 میلیارد تومان بوده است.

قوامی ادامه داد: در هفت ماه نخست سال 96 وصول مالیات مستقیم 27 هزار میلیارد تومان بوده است. مالیات بر ارزش افزوده در همین دوره زمانی، برابر یا 21 هزار میلیارد تومان بوده است. عوارض شهرداریها و دهیاریها نیز 9 هزار میلیار د تومان بوده است. جمعا دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده 30 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.
وی افزود: در سال 96 عملا مالیات بر ارزش افزوده از مالیات مستقیم پیشی گرفته است. در سال 87، مالیات بر ارزش افزوده، با نرخ 3 درصد شروع شده. اما امروزه به 9 درصد رسیده است. بار عظیم این مالیات بر دوش تولید کننده‌ها است. به این ترتیب تولید کننده‌ها به مامور مالیاتی تبدیل شده‌اند. در حال حاضر این اوضاع نابسامان طی لایحه‌ای در مجلس در حال بررسی و اصلاح است.

وی در پاسخ به این سوال که این مالیاتها در کجای کشور هزینه می‌شود گفت:مالیتهایی که از شهرداریها و دهیاری‌ها اخذ می‌شوند، باید بر اساس برنامه و در جای خود هزینه شوند. سایر مالیتهای اخذ شده نیز صرف هزینه‌های عمومی دولت می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها