کد خبر: 148059
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

جنگی که نباید نادیده گرفت

فروپاشی اتحاد حوثی‌ها و آغاز جنگ‌های خیابانی در صنعا

تمایل عبدالله صالح برای مصاحله با ائتلاف ضدحوثی به رهبری عربستان، صنعا را به صحنه نبردی خیابانی بدل کرد و اتحاد نیروهای انصارالله و طرفداران صالح را گسست.

فروپاشی اتحاد حوثی‌ها و آغاز جنگ‌های خیابانی در صنعا
کد خبر: 148059
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- صدای شلیک اسلحه گرم روز یکشنبه در خیابان‌های صنعا، پایتخت یمن، فروشگاه‌ها و مدارس را به تعطیلی کشاند. جنگ سه سالۀ یمن اکنون بیشتر بدل به «نبردی خیابانی» شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ،خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: اتحاد مخالفان حوثی با عده‌ای از طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، پس گفت‌وگوی او با ائتلاف به رهبری عربستان در حال فروپاشی است.

روز شنبه دفتر سیاسی حوثی‌ها، صالح را به «کودتا» علیه «اتحادی که هرگز به آن اعتقاد نداشت» متهم کرد.

طرفداران صالح، روز یکشنبه در مقابل تهدیدات احتمالی حوثی‌ها تعدادی از خیابان‌های مرکز صنعا را مسدود کردند و در حالت آماده باش قرار گرفتند. این اتفاق زمانی رخ داد که به گزارش منابع امنیتی درگیری‌ها در خیابان‌ها و فرودگاه بین‌المللی صنعا حدود 60 کشته برجای گذاشت.

به گفتۀ یک شاهد عینی مادامی که نیروهای حوثی با داشتن دهها وسیله نقلیه مجهز به مسلسل مواضع خود را تقویت می‌کردند، طرفداران صالح نیز تسلط خود را بر منطقه الجراف تقویت کردند.

یکی از فعالان سیاسی که با سازمان بین‌المللی مهاجرت در صنعا همکاری دارد، بیان داشت: «صنعا اکنون بدل به شهر ارواح شده. جنگ خیابانی درگرفته است و مردم در خانه‌های خویش اسیرند.»

شکست اتحاد حوثی-صالح اکنون پس از سه سال تلاش برای بیرون راندن نیروهای عبد ربه منصور هادی از صنعا تغییری کلیدی در جنگ پیچیدۀ یمن محسوب می‌شود.

صالح پس از اتحاد یمن شمالی و جنوبی در سال 1990 به مدت 33 سال رئیس جمهور یمن باقی ماند.

عبدالله صالح، متحد طولانی مدت عربستان سعودی، شش بار علیه حوثی‌ها و شیعیان زیدی‌ در شمال یمن مبارزه کرد.

عبدالله صالح، رئیس جمهور مستعفی یمن، در سال 2014 و با عقب نشینی دولت هادی به عدن اعلام کرد که برای باز پس گیری پایتخت و تشکیل دولت موازی با نیروهای حوثی متحد خواهد شد.

این اتفاق سبب شد که نیروهای نظامی ائتلاف به رهبری عربستان برای حمایت از دولت هادی جنگی را علیه یمن آغاز کنند که تاکنون بیش از 8750 کشته بر جای گذاشته و به تعبیر سازمان ملل بدترین بحران انسانی جهان را پدیده آورده است.

روز شنبه، آقای صالح گفته بود در صورت توقف حملات نیروهای ائتلاف علیه شهروندان یمنی، آماده است با کشورهای عضو ائتلاف وارد مذاکره شود و «فصل تازه‌ای» را در روابط با آنها آغاز کند. اما در مقابل، حوثی‌ها او را به «کودتا علیه اتحاد ما» متهم کردند.

روز یکشنبه، نیروهای نظامی به رهبری عربستان مواضع حوثی‌ها در بلندی‌های جنوب صنعا را بمباران کردند. با این حال مشخص نیست که این حملات با هدف تقویت نیروهای صالح انجام شده باشد.

امارات متحده عربی، یکی از اعضای کلیدی این ائتلاف،ادعای حمله موشکی انصارالله به تاسیسات در حال ساخت هسته‌ای ابوظبی را تکذیب کرد.

نیروهای حوثی پیش‌تر در شبکه خبری خود، المسیرة، اعلام کردند نیروگاه براکه را با شلیک موشکی از یمن هدف قرار داده‌اند.

ماه گذشته، حوثی‌ها با شلیک موشکی که در فرودگاه بین‌المللی ریاض مهار شد، ائتلاف با رهبری عربستان را تحریک کرد که حلقه محاصره فرودگاه صنعا و بنادر دریایی تحت کنترل حوثی‌ها را تنگ‌تر کند.

حوثی‌ها در مقابل، به عربستان سعودی و متحدانش هشدار دادند که به خاطر «خیانت بزرگِ» صالح «بهای سنگینی را در پایتخت‌هایشان» خواهند پرداخت.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها