هادی حق‌شناس در گفتگو با اعتمادآنلاین:

توجه به حذف خط فقر، از نکات مثبت لایحه 97 است/ در لایحه 97 نگاه مثبتی به حل مشکل بیکاری شده است

لایحه بودجه 97 توسط دکتر حسن روحانی به مجلس تقدیم شد. هادی حق شناس از نکات مثبت این لایحه سخن گفت.

توجه به حذف خط فقر، از نکات مثبت لایحه 97 است/ در لایحه 97 نگاه مثبتی به حل مشکل بیکاری شده است
کد خبر: 148738
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| سید مسعود آریادوست - لایحه بودجه سال 97 به مجلس تقدیم شد. از همان ابتدا این لایحه با مخالفان و موافقانی همراه بود. هادی حق شناس، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه، در گفتگو با « اعتمادآنلاین » از نکات مثبت و منفی این لایحه صحبت به میان آورد.

بودجه عمومی کشور

هادی حق‌شناس اقتصاددان و مدرس دانشگاه گفت: همانطور که پیش بینی می شد، لایحه بودجه سال 97، در بخش بودجه عمومی، تقریبا با یک رشد 10 درصدی مواجه شد. این میزان از 380 هزار به 424 هزار میلیارد تومان رسید. بودجه کل کشور نسبت به سال گذشته تفاوت معناداری ندارد. این نشان می‌دهد که بودجه شرکت‌ها و بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، ظاهرا افزایشی نداشته است و یا افزایشی ناچیز داشته‌اند. این نکته مهمی در بودجه سال 97 است.

وی افزود: در سنوات گذشته، شرکت‌هایی که در قالب خصوصی سازی واگذار شدند، مجموع واگذاری‌ها این انتظار را به وجود آورده بود که دیگر شاهد افزایش بودجه بانک‌ها و موسسات وابسته به دولت نباشیم. به نظر می‌رسد که ارقام بودجه شرکت‌های وابسته به دولت، نشان می‌دهد که این واگذاری‌ها که تحت اصل 44 قانون اساسی بوده، در بودجه نمایان شده است. این نکته مثبتی در بودجه 97 است.

حذف خط فقر

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نکته مهم دیگری در سال 97 ، توجه دولت به حذف خط فقر توسط دولت است. دولت در جداول لایحه اینگونه خط فقر را تعریف کرده است: «کسانی که دریافتی‌شان کمتر از خط حمایتی کمیته امداد باشد». طبیعتا کسانی که کمتر از خط حمایتی کمیته امداد دریافتی دارند، وظیفه دولت در قبال آنها این است که در بودجه 97 به آنها توجه کند.

توجه به بیکاران جامعه

حق شناس گقت: نکته دیگر این است که ما همچنان با نرخ بیکاری 2 رقمی مواجه هستیم. این نرخ بیکاری یکی از چالشهای بزرگ کشور است. به خصوص که نرخ مذکور برای جوانانِ 20 تا 30 سال که عمدتا جوانان تحصیل کرده هستند، برای دختران، بیش از 50 درصد و برای پسران حدودا 25 درصد است.

وی تصریح کرد: در بودجه 97، دولت مکانیزمی را در نظر گرفت که با ترکیب منابع صندوق ذخیره ارزی و بانکی و مابه‌التفاوت یارانه‌ها، به تسهیلاتی جهت پرداخت به بنگاههای اقتصادی تبدیل شود. نرخ وجوه ارائه شده، کمتر از نرخ تسهیلات بانکی است. اگر دولت موفق شود این وجوه را به کسانی که کارآفرین هستند و بنگاههای واقعی اقتصادی محسوب می‌شود، پرداخت کند، طبیعتا می تواند هدف ایجاد 1 میلیون اشتغال را تحقق ببخشد. به هر حال بر اساس آمار بانک مرکزی، سالانه حدود 700 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود. به نظر می رسد با این مکانیزمی که دولت در بودجه 97 در نظر گرفته است، می‌تواند منشا اشتغال در سال 97 باشد.

بیمه سلامت

این استاد دانشگاه افزود: طرح بیمه سلامت که با آن گستردگی در دولت یازدهم اجرا شد، نهایتا در دولت دوازدهم مشمول خدمات بیمه‌ای خواهد شد. دریافت خدمات مذکور مستلزم این است که گیرندگان تسهیلات خدماتی، مشارکت مالی داشته باشد. به نظر می رسد که این مساله نیز یک رویکرد جدی در بودجه سال 97 باشد که امری درست محسوب می‌شود.

معافیتهای مالیاتی و یک حقیقت تلخ در اقتصاد ایران

حق شناس ادامه داد: در بودجه 97، معافیت مالیاتی به 24 میلیون رسیده است. طبیعتا، این معافیت مالیاتی نیز مشمول کارکنان دولت و همچنین بنگاه‌های کوچک اقتصادی خواهد شد که منابع درآمدی ناچیزی دارند. مسئله دیگر اینکه متاسفانه پایه‌های مالیاتی در بودجه 97 پیش‌بینی نشده و در قانون جداگانه‌ای دیگر پیش بینی شده است. به هر حال این واقعیت تلخ اقتصادی ایران است که تنها 40 درصد اقتصاد ایران مالیات می دهند. این در حالی است که ظرفیت مالیاتی کشور بیش از این میزان است.

وی در پایان گفت: متاسفانه نهادهایی که قبلا معاف از مالیات بودند، کماکان از این معافیت برخوردار هستند و مالیات خود را در سال 97 پرداخت نمی کنند. این نهادها مدعی‌اند که ما دارای معافیت مالیاتی هستیم و خودمان در مناطق محروم درآمدهایمان را توزیع می کنیم.



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها