خبرهای اقتصادی یکشنبه

لایحه بودجه سال 97، اقتصاد کشور را شخم زد

لایحه بودجه سال 97 را چگونه باید ارزیابی کرد؟ اعداد و ارقام و کارشناسان، در این مورد نظر داده‌اند.

لایحه بودجه سال 97، اقتصاد کشور را شخم زد
کد خبر: 148751
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| این بسته خبری، در فضای اقتصادی سال 97 سیر می کند.

امروز لایحه بودجه سال 97 به مجلس تقدیم شد. واکنش‌ها به این لایحه متفاوت بود. گرانی‌ها از اهمیت خاصی در بودجه برخوردار بودند. قرار است گازوییل 20 درصد گران شود. در لایحه بودجه سال ۹۷ آمده که درآمد حاصل از افزایش ۲۰ درصدی قیمت هر لیتر نفت گاز در سال ۹۷ به میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

در لایحه، سطح درآمد نفتی دولت کاهش پیدا کرد. اما در عوض مالیات را افزایش دادند . در حالی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ امروز به مجلس ارائه شده که جزئیات منابع درآمدی آن نشان‌دهنده افزایش سهم مالیات در بودجه است. دولت برای سال آینده حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به ۱۱۲ هزار میلیارد لایحه سال جاری تا ۱۶ هزار میلیارد تومان رشد دارد.

آب هم گران شد. بر اساس لایحه بودجه ۹۷ وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه‌ بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری به‌ازای هر مترمکعب آب شرب مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

اگر تمایل به خواندن ادامه بسته خبری دارید، باید بگوییم که ۱۹ هزار میلیارد از سهم یارانه‌های نقدی حذف شد . تاکنون دولت در هر سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی پرداخت کرده است که این رقم را برای سال آینده تا ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. با کاهش 19 هزار میلیاردی هزینه یارانه نقدی باید در انتظار حذف گسترده یارانه‌بگیران بود.

این لایحه، به نوشابه هم رحم نکرد. قیمت نوشابه‌های تولید داخل 10 درصد و نوشابه‌های وارداتی 30 درصد افزایش می‌‌یابد.

سیگاری‌ها هم از عنایات لایحه برخوردار شدند. افزایش 13 درصدی مالیات سیگاری‌ها، در سال 97 اتفاق می‌افتند.

اما این لایحه نکات مثبتی هم داشته است. توجه به حذف خط فقر و توجه به حل مشکل بیکاری از جمله نکات مثبت این لایحه پر سر و صدا است.



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها