کد خبر: 148752
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

ایالات متحده چگونه مذاکرات صلح را از بین می‌برد؟

تصمیم ترامپ در خصوص اورشلیم گام دیگری برای بی‌ثباتی در منطقه

پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، درگیری‌های بسیاری در شرق اورشلیم رخ داده است. اسپوتنیک این موضوع را با اران نیسان، هماهنگ کننده برنامه‌ها و پروژه‌ها در یک سازمان غیرانتفاعی اسرائیلی که خود را مخالف تصمیمات ترامپ می‌داند، مورد بحث قرار داده است.

تصمیم ترامپ در خصوص اورشلیم گام دیگری برای بی‌ثباتی در منطقه
کد خبر: 148752
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین | الهه شهبازی- تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اورشلیم را به عنوان پایتخت یهودی در اوایل این هفته شناخت، افزایش یافته است. درگیری های خشونت آمیز در بیت لحم، غزه و شرق اورشلیم رخ داد.

به گزارش گروه بین الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، اران نیسان هماهنگ‌کننده پروژه و برنامه در یک سازمان غیرانتفاعی اسرائیلی می‌گوید: درگیری اسرائیل و فلسطین، قطبی‌ترین مسئله در سیاست و جامعه اسرائیل است. این موضوع چیزی است که جناح چپ و راست را در سیاست اسرائیل از هم جدا می‌کند. به طوری که شاهد واکنش‌های متفاوتی هستیم.

به گفته نیسان سیاستمداران چپ و شهروندان چپ از نهادهای مدنی اظهارات و اعلامیه‌ها را به عنوان یک قدم منفی و عقبگرد در روند صلح می‌بینند؛ در حالی که شهروندان و سیاستمداران جناح راست از اظهارات دونالد ترامپ شاد و راضی هستند.
وی همچنین اظهار داشت که این اتفاق گام دیگری برای بی‌ثبات کردن منطقه‌ای است که در حال حاضر با یک وضعیت بسیار وخیم مواجه است؛ زیرا اورشلیم بسیار ناپایدار است و اکنون در شرق بیت المقدس درگیری‌های خشونت‌آمیز وجود دارد.

او معتقد است که «خشونت هرگز به معنای پایان دادن به جنگ نیست.» نیسان در مورد تصمیم رییس‌جمهور آمریکا می‌گوید که متاسفانه ترامپ تصمیم گرفته است حرکتی یک جانبه را علی‌رغم اعتراضات گسترده و بی‌نظیر رهبران عرب و اروپایی، انجام دهد.

او همچنین در ادامه افزود: امیدوارم که واکنش یا عواقب اعلامیه‌های ترامپ، جنگ نباشد که مردم در آن کشته شوند. امیدوارم که او حرکت یک جانبه دیگری انجام ندهد. حتی اگر اورشلیم شرقی را هم به عنوان پایتخت فلسطین اعلام کند، باز هم به روند صلح کمک نخواهد کرد. آنچه ما نیاز داریم مذاکرات است. ما به قدرت‌های جهانی مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا روسیه به عنوان یک واسطه منصفانه بین دو طرف نیاز داریم.

نیسان در آخر تاکید کرد: آنچه که انجام می شود شانس اعتماد بین طرفین و مذاکرات مفید برای حل و فصل کردن درگیری‌ها را از بین می‌برد.

گفتنی است که بر اساس گزارش‌ها، دو مبارز فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه کشته شده‌اند.

طی جنگ شش روزه در سال 1967، اسرائیل اورشلیم را از اردن گرفت. از آن زمان جامعه بین‌الملل پیوستن اورشلیم شرقی را به اسرائیل تایید نمی‌کند و معتقد است که وضعیت آن باید با موافقت فلسطینی‌ها که می خواهند دولت خود را داشته باشند و در اورشلیم مستقر باشند، تعیین شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها