کد خبر: 149328
|
۱۳۹۶/۰۹/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

پاریس اقدام عملی را ترجیح می‌دهد؛

سکوت فرانسه در برابر «مدارک» مورد ادعای امریکا علیه فعالیت‌های موشکی ایران در یمن

روز جمعه وزیر خارجه فرانسه در قبال «مدارک» ارائه شده امریکا علیه برنامه موشکی ایران اظهار داشت که پاریس در زمنیه مدارک و شواهد آمریکا درباره تامین موشکی یمن توسط ایران با احتیاط برخورد می‌کند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه قرار است دوشنبه آینده به واشنگتن سفر کند و درباره مساله ایران با مقامات آمریکایی رایزنی کند. وی سپس اوایل ژانویه عازم تهران خواهد شد.

سکوت فرانسه در برابر «مدارک» مورد ادعای امریکا علیه فعالیت‌های موشکی ایران در یمن
کد خبر: 149328
|
۱۳۹۶/۰۹/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- روز جمعه وزیر خارجه فرانسه در قبال «مدارک» ارائه شده امریکا علیه برنامه موشکی ایران اظهار داشت که پاریس در زمینه مدارک و شواهد آمریکا درباره تامین موشکی یمن توسط ایران با احتیاط برخورد می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، و به نقل از رویترز، مقامات فرانسوی در پاسخ ادعای دولت امریکا بیان داشتند: ما هنوز اطلاعات آمریکا را مطالعه نکرده‌ایم و سازمان ملل نیز هیچ گونه نتیجه گیری نهایی نکرده است.

تنش‌ها میان ایران و فرانسه پس از موضع ایمانوئل مکرون در هفته‌های اخیر تیره‌تر شده است. مکرون پیش‌تر اظهار داشت که تهران باید در منطقه کمتر تهاجمی رفتار کند و برنامه موشکی خود را روشن کند.

الکساندر ژورژینی معاون وزیر خارجه فرانسه از پاسخ به این پرسش طفره رفت که «آیا مدارک آمریکا درباره ایران غیرقابل انکار است؟»

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل هیچ نتیجه گیری در این زمینه نکرده است. فرانسه باید اطلاعات موجود را بررسی کند.

ژورژینی در ادامه گفت: فرانسه همچنان نگران برنامه موشکهای بالستیک ایران است و قطعنامه 2231 شورای امنیت کاملا آن را منع می‌کند.

بر اساس قطعنامه 2231، که توافق هسته‌ای تاریخی ایران با قدرت‌های جهانی در آن مندرج است، از ایران خواسته شده تا فعالیت‌های مربوط به موشک‌های قادر به حمل سلاح هسته‌ای را متوقف کند. از جملۀ این فعالیت‌ها استفاده از تکنولوژی مربوطه است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه قرار است دوشنبه آینده به واشنگتن سفر کند و درباره مساله ایران با مقامات آمریکایی رایزنی کند. وی سپس اوایل ژانویه عازم تهران خواهد شد.

با این حال پیش‌تر نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از برخی مقامات دفاعی امریکا نوشت، آن‌ها اعلام کرده‌اند هیچ یک از این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیستند؛ این مقامات اذعان کرده‌اند با اینکه هیچ مدرک دقیقی در مورد ارسال این سلاح‌ها از سوی ایران به حوثی‌ها وجود ندارد؛ اما اگر چنین فرضی هم مورد پذیرش قرار گیرد نمی‌توان به دقت ادعا کرد این سلاح‌ها پس از قطعنامه شورای امنیت در مورد یمن به این کشور ارسال شده باشد. این بدان معنا است که چنین اقدامی حتی در صورت وقوع، ناقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت نخواهد بود.

این مقامات همچنین به نیویورک تایمز گفته‌اند حتی نمی‌توان صحت ادعا و زمانبندی دقیق ارسال پهپاد قاصف ۱ به حوثی‌ها را نیز تائید و یا اعلام کرد.

ایران «مدارک» ارائه شده امریکا را ساختگی عنوان کرد. جواد ظریف، پیش‌تر در توییتر خود این اقدام امریکا را با ادعای دروغین کالین پاول پیش از حمله به عراق مقایسه کرد و آن را اتهامی بی‌اساس قلمداد کرد.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها