جلالی: انتقادات در کشور با انتقام بودجه‌ای مواجه می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در کشور ظرفیت انتقادات پایین است و گاهی انتقادات با انتقام بودجه‌ای مواجه می‌شود.

جلالی: انتقادات در کشور با انتقام بودجه‌ای مواجه می‌شود
کد خبر: 149607
|
۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| کاظم جلالی در ششمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز (دوشنبه 27 آذرماه) در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: گردهمایی امروز به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش و با هدف تکریم امر پژوهش و ارج نهادن به تلاش های محققان فعال در قوه مقننه برگزار شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پژوهش و توسعه با یکدیگر دیده می شوند و امسال 6 سال است که درباره پژوهش و قانونگذاری سخن می گوییم و امیدواریم با عمل همراه باشد.

وی با اشاره به مقوله مهم "حکمرانی خوب" گفت: یکی از ابعاد آن بی تردید قانونگذاری است، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران و مجلش شورای اسلامی در دهه 70، مرکز پژوهش پارلمانی خود را دایر کرد و روسای مراکز پارلمانی و پژوهشی در جلسات سالیانه گردهم می آیند، در حالی که در کشورهای دیگر این کار با تاخیر اتفاق می افتد.

جلالی ادامه داد: در حوزه مربوط به پژوهش کارهای زیادی انجام شده است؛ نظیر روند تساعدی شمار درخواست‌های کارشناسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش ها، تعداد فزاینده اظهارنظرهای کارشناسی مرکز در مورد طرح ها و لوایح، ارائه گزارش های مکرر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ابتکارهای رو به رشد پیشنهاد طرح در حوزه های مختلف از سوی همکاران و کارشناسان، خدمات مرکز پژوهش ها در سطح بررسی لایحه بودجه می توان اشاره کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 37 دستور کار مهم برای این مرکز به منظور مقابله با چالش ها پیش بینی شده است، بیان کرد: دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین زمان انجام کارها شدند؛ به طور مثال در مورد تامین اجتماعی راهکارها در مجلس شورای اسلامی ارائه شد و همچنین در مورد پروژه های عمرانی نیمه تمام کارهایی انجام شد.

وی یادآور شد: ما در حوزه های مختلف اقدامات مناسبی انجام داده ایم، به طور مثال در معاونت سیاسی و حقوقی اقداماتی که در زمینه تعدیل مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شد، بسیار حائز اهمیت است. در معاونت امور فرهنگی و اجتماعی، آسیب های اجتماعی و راه های مقابله با آن مورد پژوهش قرار گرفت.

جلالی ادامه داد: در معاونت اقتصادی، مرکز در امور مهمی چون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تهیه پیش نویس قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی، تهیه پیش نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده و تدوین پیش نویس قانون بودجه ریزی تمرکز دارد. مسائل ریشه ای اقتصاد ایران در حوزه هایی همچون نظام بودجه ریزی، نظام بانکی نیز در دستور کار قرار دارند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات زیربنایی بیان کرد: موضوعاتی چون بحران آب و پیامدهای آن به دقت و فوریت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به موانع مرکز پژوهش گفت: موانع بودجه ای یکی از مشکلات است، به نظر می رسد انتظارات پژوهشی و کارشناسی مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش ها متناسب با بودجه نیست که در اختیار آن قرار می گیرد.

جلالی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ظرفیت انتقادها پایین است و در مقابل انتقادات مرکز پژوهش ها، رنجیدگی خود را در بودجه نشان می دهند و انتقادات با انتقام بودجه ای مواجه می شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موانع این مرکز اظهار داشت: از آنجایی که وظیفه مرکز پژوهش ها ارائه خدمات به مجلس شورای اسلامی است، طبیعی است که ارتباط سهل الوصول میان نمایندگان محترم و کارشناسان و پژوهشگران مرکز امری ضروری است. کارکنان این مرکز برای رفت و آمد و ارتباط با مجلس و شرکت در کمیسیون ها با سختی مواجهند، بنابراین خواستار اقدامات هر چه سریعتر در رابطه با ساخت ساختمان مرکز پژوهش های مجلس هستیم.

منبع: خانه ملت
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها