کد خبر: 149612
|
۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

توسعه گلخانه، تنها راه نجات کشور از بحران کم آبی

رییس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: افزایش حداقل 10 برابری مصرف آب و تولید نسبت به فضای گلخانه و فضای آزاد تاثیر بسزایی در نجات کشور از بحران کم آبی است.

توسعه گلخانه، تنها راه نجات کشور از بحران کم آبی
کد خبر: 149612
|
۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| علی اشرف منصوری رییس جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت گلخانه ها اظهار کرد: استان تهران با مجموع 3 هزار و 160 هکتار در بخش توسعه کشت گلخانه جایگاه نخست در بین سایر استان ها را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در هشت ماه نخست سال، حدود 260 هکتار گلخانه ای جدید احداث شد در حالیکه برنامه استان تهران تا پایان سال، 140 هکتار بوده است.

به گفته منصوری، با توجه به بحران منابع آبی در صددیم که میزان سطح زیر کشت گلخانه ها را تا پایان سال به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

این مقام مسوول، با اشاره به اینکه استان تهران تا قبل از شروع کار دولت یازدهم فاقد شهرک گلخانه ای فعال بود، بیان کرد: در شرایط کنونی شهرک گلخانه ای واقع در شهرستان ملارد با 180 هکتار سطح زیر کشت به متقاضیان واگذار شده است و همچنین 30 درصد کارهای واگذاری شهرک گلخانه ای در ورامین انجام شده است که این امر دستاوردی بزرگ برای استان تهران تلقی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی های اخیر، انتظار می رود که وزارت نیرو در توسعه شهرک های گلخانه ای حداکثر همکاری در زمینه تخصیص آب و ایجاد زیر ساخت های لازم را با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.

رییس جهاد کشاورزی استان تهران، با اشاره به اینکه کشور با چالش جدی بحران منابع آبی روبروست، تصریح کرد: انتقال کشت محصولات آب بر نظیر سبزی و صیفی از فضای آزاد به گلخانه، یکی از مهم ترین پروژه های تاثیر گذار در ایجاد اشتغال،تولید، افزایش 10 برابری مصرف آب و توسعه صادرات به شمار می رود.

منصوری با اشاره به اینکه هزینه تولید در گلخانه نسبت به فضای آزاد 35 درصد کمتر است، گفت: همچنین احداث گلخانه ها و شهرک های گلخانه ای در افزایش بازار پسندی محصولات، اقتصادی کردن تولید، کاهش ضایعات و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی نقش بسزایی دارند.

وی اضافه کرد: بنابرفرمایش مقام معظم رهبری، توسعه شهرک های گلخانه ای به سبب افزایش ارزآوری حاصل از صادرات، یکی از محوری ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود که با شتاب بیشتری باید از سوی وزارتخانه های مربوط پیگیری شود.

منصوری با بیان اینکه توسعه گلخانه ها تنها راه نجات کشور از بحران کم آبی است، یادآورشد: افزایش حداقل 10 برابری مصرف آب، گسترش تولید، ایجاد اشتغال مستقیم برای 10 نفر به ازای هر هکتار را از دیگر مزیت های توسعه گلخانه نسبت به فضای آزاد می توان برشمرد.

رییس جهاد کشاورزی استان تهران در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه محدودیتی در ارائه تسهیلات به کشاورزان وجود ندارد، گفت: اکنون تسهیلات برای احداث واحد های گلخانه با نرخ 4.5 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که با توجه به اهمیت بالای این موضوع در تلاشیم که نرخ تسهیلات اعطایی به کشاورزان را کاهش دهیم.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها