کد خبر: 150960
|
۱۳۹۶/۱۰/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

سوار بر موج اعتراضات بحق مردم

مصطفی درایتی نوشت: مخالفان دولت باید توجه داشته باشند که بانی این‌گونه مشکلات اقتصادی چه جریانی بوده و حالا دولت باید تاوان دهد. امروز دیگر فضای اطلاع‌رسانی به مردم محدود نیست و این‌گونه نیست که مردم متوجه نباشند مدیریت جریان اصولگرا چه میراثی برای مردم باقی گذاشته است که حالا سامان‌دادن به آن به سادگی میسر نیست.

سوار بر موج اعتراضات بحق مردم
کد خبر: 150960
|
۱۳۹۶/۱۰/۰۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مصطفی درایتی در روزنامه اعتماد نوشت: چند روز پیش از برگزاری تظاهرات و اعتراض‌‌ها در مشهد فراخوانی در مقابل پوسترهای طراحی شده در فضای مجازی به چشم می‌خورد. این فراخوان‌ البته نام و نشان مشخصی نداشت و قرار بود تنها در اعتراض به گرانی و شرایط اقتصادی باشد. از همین روی گروه‌های سیاسی هم این فراخوان را ماجرای جدی تلقی نکردند. در واقع فراخوانی بود برای اعتراض به گرانی که زمان و مکان این تجمع را مشخص می‌کرد اما به هر حال نوع طراحی این پوسترها نشان می‌داد که چه جریانی پشت آن قرار دارد. یکی دو روز پیش از برگزاری این تجمع در مشهد هم فرمانداری مشهد اعلام کرد برای برگزاری تجمع تقاضایی داده ‌نشده و اگر تجمعی برگزار شود، غیرقانونی است.

محل برگزاری این تجمع بر‌اساس آنچه در پوسترهای تبلیغاتی این فراخوان دیده می‌شد میدان شهدای مشهد بود؛ میدانی که رفت‌و آمد محدودی در آن صورت می‌گیرد و معمولا تجمع آنچنانی در آن دیده نمی‌شود. بنابراین کنترل این تجمع از پیش تعیین شده قطعا کار مشکلی به نظر نمی‌رسید. با این حال این تجمع هر‌چه گذشت گسترده‌تر شد و تیپ‌های مختلف و حضور افراد متفاوتی در آن به چشم می‌خورد.

طبعا در مشهد به دلیل مسائلی که در مورد «پدیده شاندیز» و برخی دیگر از موسسات مالی و اعتباری به وجود آمد و اقشار مختلف مردم را درگیر مسائل اقتصادی اینچنینی کرد بحث معیشت و اقتصاد به شکلی جدی مطرح است و مطالبات اقتصادی وجود دارد. افراد مالباخته هم به هر حال آمادگی بیشتری برای حضور در چنین تجمعاتی دارند تا پیگیر مطالبات و حقوق‌شان باشند. با این حال ترکیب افراد حاضر در تجمع زمانی که رو به افزایش می‌رفت تا حدودی نشان می‌داد که اعتراضات صرفا محدود به مقوله گرانی و وضعیت اقتصادی نیست. شعارها به سمت‌و‌سوی دیگری پیش رفت و شکل دیگری به خود گرفت. در واقع به نظر می‌رسید این تجمع از دست کسانی که طراحان آن بودند هم خارج شد. در این زمان بود که پلیس مداخله کرد و درگیری‌هایی صورت گرفت.

مشابه این اتفاق در بیرجند، شاهرود، نیشابور و چند شهر دیگر هم رخ داد و مشخص بود برنامه‌ریزی صورت گرفته اما در میانه از برنامه‌ریزی صورت گرفته طراحان فراتر رفته است. قطعا مردم مطالبات برحقی دارند که باید برآورده شود اما به نظر می‌رسد آنچه برنامه‌ریزی شده بود با آنچه اتفاق افتاد بسیار تفاوت داشت. این اتفاق قطعا هشداری جدی برای طراحان تجمعات این‌چنینی بود. کسانی که مشکلات اقتصادی را بهانه کنند تا مشکلاتی را برای دولت به وجود آورند اما باید بدانند که همه‌چیز به همین جا ختم نمی‌شود.

واکنش‌هایی که به این اعتراضات از سوی برخی چهره‌های شاخص مشهد صورت گرفت، نشان داد تحلیل‌هایی در مورد راه‌اندازی اعتراضات از سوی مخالفان دولت مستند است. اینکه ابتدا برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته اما قرار نبوده تا این حد گسترده شود.

کسانی که تصور می‌کنند از دنبال کردن مخالفت‌ها با این سبک و سیاق چیزی نصیب‌شان می‌شود باید در نظر داشته‌ باشند که با این روش ممکن است مشکلات جدی‌تری برای کشور رخ بدهد. به هر صورت اگر دعواهای سیاسی به کف خیابان کشیده ‌شود، معلوم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد، همان‌طور که در این اعتراضات شاهد بودیم. آغاز این اعتراضات گرچه با مخالفان دولت بود اما جریان‌های دیگر بر این موج سوار شدند. انباشتگی مطالبات به ویژه در حوزه اقتصادی کم نیست ولی این‌گونه رفتارهایی که از برخی مخالفان دولت سر می‌زند و شعارهایی که علیه ریس‌جمهوری مستقر و قانونی سر می‌دهند ممکن است از طرف دولت تحمل شود و اتفاقی چندان غریب به حساب نیاید اما نباید از خاطر برد که اگر این انباشتگی‌ها به سمت و سویی دیگر بروند قطعا از کنترل خارج خواهد شد. مطالبات را باید ساماندهی کرد. صدای مردم را باید شنید و به اعتراضات طبیعی مردم اهمیت داد اما نباید به این اعتراضات شکل تصنعی داد.

مخالفان دولت باید توجه داشته باشند که بانی این‌گونه مشکلات اقتصادی چه جریانی بوده و حالا دولت باید تاوان دهد. امروز دیگر فضای اطلاع‌رسانی به مردم محدود نیست و این‌گونه نیست که مردم متوجه نباشند مدیریت جریان اصولگرا چه میراثی برای مردم باقی گذاشته است که حالا سامان‌دادن به آن به سادگی میسر نیست.

این فراخوان‌ها مسبوق به سابقه بوده اما هیچ‌وقت منجر به این اعتراضات گسترده نشده است. در واقع به نظر می‌رسد گروهی می‌خواستند اعتراضی را علیه دولت آغاز کنند اما برنامه‌ریزی‌کنندگان تصورش را هم نمی‌کردند افرادی ورود کنند که مسبب همه اتفاقات را دولت نمی‌دانند و ماجرا از اعتراض به گرانی و معیشت فراتر برود.

این اعتراضات که از روز پنجشنبه در شهر مشهد آغاز شد در حال حاضر متوقف شده است. پلیس در مکان‌های حساس شهر مستقر و فضای فعلی این شهر امنیتی است.

منبع: روزنامه اعتماد
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها