کد خبر: 151068
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

حسن بیادی دبیرکل حزب آبادگران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

مردم روز به روز در حال فقیرتر شدن هستند/ سوالات مردم بدون پاسخ باقی می‌ماند/ اعتراضات مردم ریشه اقتصادی دارد/ دولت به مردم بگوید چه کسانی مانع تحقق شعارهایش می‌شوند/ اگر می‌ترسند و شجاعت ندارند نباید کاندیدا می‌شدند/ هر کسی به اندازه مسئولیتی که دارد باید

دبیرکل حزب آبادگران می‌گوید: چون ساختار مدیریت اجرایی کشور به دلایل گوناگون از جمله عدم وجود احزاب فراگیر و موثر و عدم استقرار مدیریت‌های یکپارچه معیوب است و در نتیجه به جای آنها باندهای متصل به قدرت و ثروت با مدیریتهای جزیره‌ای مسقر و حاکم می‌شوند، بنابراین با این اوضاع هر مسئله اقتصادی و یا اعتراضی به میان می‌آید خود به خود جلوه سیاسی پیدا می کند. در این میان آنهایی هم که باید سوءاستفاده کنند، استفاده خود را می‌برند بنابراین جدای از دولت، قوای مقننه و قضائیه و نهادهای ملی دیگر با این تغییر وضعیت باید اقدامی جدی و هماهنگ و یکپارچه داشته باشند و نباید بصورت جزیره‌ای به معضلات نگاه کنند و هر کس برای حذف دیگری و رقیب به این آشوب‌ها دامن بزند.

مردم روز به روز در حال فقیرتر شدن هستند/ سوالات مردم بدون پاسخ باقی می‌ماند/ اعتراضات مردم ریشه اقتصادی دارد/ دولت به مردم بگوید چه کسانی مانع تحقق شعارهایش می‌شوند/ اگر می‌ترسند و شجاعت ندارند نباید کاندیدا می‌شدند/ هر کسی به اندازه مسئولیتی که دارد باید
کد خبر: 151068
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در روزهای گذشته افزایش قیمت‌ها و وضعیت معیشتی موجب شده بخشی از مردم برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان به خیابان ها بیایند و تجمع هایی داشته باشند. موضوعی که حسن بیادی دبیرکل حزب آبادگران در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» مسبب آن را نه تنها دولت بلکه همه بخش‌های نظام عنوان می کند و تاکید دارد که دولت باید شجاعت داشته باشد و در برابر کم‌کاری‌ها محکم بایستد.

در چند روز گذشته تجمعات و اعتراض‌هایی در شهرهای مختلف کشور اتفاق افتاده است. منشا این اتفاقات را در چه می‌دانید؟


این اتفاقات از نظر من ریشه اقتصادی و مدیریتی دارد. چندیست که مسئولان ما متاسفانه توجهی به خواسته‌های منطقی مردم نمی‌کنند و از نجابت مردم سوءاستفاده می کنند؛ یعنی تصمیمی را به نمایندگانی از مردم می گیرند در حالی که نه قاطبه نمایندگان به فکر مردم هستند و نه مسئولان دستگاههای اجرایی در قوه مجریه و قوه قضائیه. فلذا اکثرا احساس امپراطوری و یا بی تفاوتی به حقوق مردم می کنند. ظاهراً عقاید و تفکرشان نسبت به مردم برعکس شده و خودشان را ولی نعمت مردم می‌دانند. مثلا همه دست‌اندرکاران دولت و مجلس خط فقر را می‌دانند که بطور خوش‌بینانه حداقل دو میلیون تومان است اما پیشنهاد آنان به مجلس نهصد هزار تومان است خوب سوال اینجاست این بندگان خدا بقیه کسری درامد خود را از کجا و چگونه باید تأمین کنند. در واقع حقوق مدیران طراز اول متری حساب می شود ولی حقوق کارگران میلی‌متری، مقام معظم رهبری چندین بار به نقش نفوذی ها در شکل گیری این نارضایتی ها هشدار داده‌اند اما متاسفانه نوعا بی توجه و بعضا بی حیا شده‌اند، مردم از قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اطاعت از دستورات امام (ره) و مقام معظم رهبری هر کاری برای این نظام لازم و واجب و حتی مستحب بوده‌ صادقانه به انجام رسانده‌اند آیا ارزشمندتر از ایثار مال و جان و آبرو چیز دیگری وجود دارد که تقدیم انقلاب نکرده باشند، دیدید برای بزرگداشت روز 9 دی و دفاع از حریم انقلاب و رهبری چقدر عاشقانه حضور پیدا کردند اما شایسته است که اعتراضات به حق آنان را هم عاشقانه شنید و هم عاشقانه حل و فصل کرد. بنابراین پاسخ این حضور شایسته نباید گرانی، بیکاری، فساد خانمان برانداز اداری و سوء استفاده‌های مالی از بیت المال و از بانکها و زیر پاگذاشتن حقوق مردم توسط آنان باشد. این حضور مردم نباید پاسخ منفی داشته باشد. تاکنون بخاطر بی توجهی و سهل انگاری مسئولان اکثرا ضررها متوجه مردم بوده‌ است، با همه این تفاسیر شاهد آن هستیم افرادی که این وضعیت را به وجود آورده اند پست ها و حقوق هایشان روز به روز بالاتر هم می رود و برعکس مردم روز به روز در حال فقیرتر شدن هستند و همچنان سوالاتشان بدون پاسخ باقی می ماند. اکثرا مدیران اجرایی از سر اجبار و با بی میلی کارها را انجام و نوعا مانند یک امپراتور با مردم صحبت و برخورد می کنند .

این افرادی که از آنها یاد می کنید دقیقا چه کسانی مدنظرتان هستند؟

بخش عمده و مهمی از دولت و مجلس و قوه قضائیه‌اند اگرچه دیگر نهادهایی که بودجه بی زبان را با آرامش کامل استفاده و یا میل می کنند از این امر مستثنی نیستند.

یعنی این تحلیلی که مطرح است مبنی براینکه این اعتراضات به دلیل عملکرد منفی دولت است را قبول دارید؟

مردم معترض اصولا کاری ندارند که چه کسی مسبب این وضعیت است چرا که اکثر کارهای حساس و اقتصادی را در دست و از چشم دولت و دولتمردان می بینند البته اگر باندهای متصل به قدرت و ثروت و نفوذی ها بگذارند، به هر حال اعتراضات مردم ریشه اقتصادی دارد و سوال اینجاست که آیا دولت بخش مهمی از حکومت هست یا خیر؟ به همان اندازه که مسئولیت دارند بیایند و پاسخگو باشند. سؤال اینجاست که پیشنهاد گران شدن ها را چه کسی جز دولت می دهد؟ پس خود او هم باید پاسخگوی باشد، بنابراین در سیستم و نظام برنامه و بودجه‌ریزی دولت نماینده همه کشور و حکومت است. یعنی اگر گفته می شود دستگاه نظامی و انتظامی، وزیر دفاع نماینده آنهاست اگر از دستگاه های امنیتی صحبت می شود نماینده آنها وزارت اطلاعات و نماینده قوه قضائیه هم وزارت دادگستری است.

نهادهای مستقل و موازی دیگری هم هستند که با دولت کاری ندارند؟

بالاخره بودجه آنها را هم دولت تامین و یا رد می کند. در هر صورت رئیس جمهور باید محکم بایستد و شجاع باشد .

نظریه ای مطرح است که این وضعیت را به دلیل شکست های دولت در امور اجرایی می دانند، شما با این نظر موافق هستید؟

بله بطور طبیعی همین طور است، علی رغم اینکه زحمات زیادی هم می کشند. به عنوان نمونه محاسبه کنید که در گران شدن خودرو با جلوگیری از واردات چه کسانی دخیل بوده و چه کسانی با سوءاستفاده از نجابت مردم سود برده‌اند. ببیند چند هزار خودرو در کشور منتظر فروش بوده است و با این گران شدن ها عمده پول ها به جیب مبارک چه کسانی می رود. اما همین که حرف از حقوق به میان می آید مشاهده می کنیم که حقوق مدیران با مقیاس متری افزایش پیدا می کند ولی حقوق کارمندان و کارگران بیچاره بصورت میلیمتری.

پس شما مسائل سیاسی و دخالت جریان های مخالف دولت را در این اتفاقات اخیر دخیل نمی دانید؟

بنده اعتقاد دارم چون ساختار مدیریت اجرایی کشور بدلایل گوناگون از جمله عدم وجود احزاب فراگیر و موثر و عدم استقرار مدیریت های یکپارچه معیوب است و در نتیجه بهجای آنها باندهای متصل به قدرت و ثروت با مدیریتهای جزیره‌ای مسقر و حاکم می‌شوند. لذا با این اوضاع هر مسئله اقتصادی و یا اعتراضی به میان می آید خود به خود جلوه سیاسی پیدا می کند. در این میان آنهایی هم که باید سوءاستفاده کنند، استفاده خود را می برند بنابراین جدای از دولت، قوای مقننه و قضائیه و نهادهای ملی دیگر با این تغییر وضعیت باید اقدامی جدی و هماهنگ و یکپارچه داشته باشند و نباید بصورت جزیره‌ای به معضلات نگاه کنند و هر کس برای حذف دیگری و رقیب به این آشوبها دامن بزند.

شما می گویید که مسبب این اتفاقات دولت است چه راهکاری برای بهبود وضعیت وجود دارد؟

همانطور که قبلا توضیح دادم دولت پیشانی حکومت و اکثریت مجاری امور از طریق وزارتخانه‌ها و معاونتها‌ و سازمانهای ذی ربط در هیأت دولت رتق و فتق می شود و نماینده اجرایی همه جامعه هستند بنابراین در زمان رقابتهای انتخاباتی شعارهایی داده اند، باید همان ها را محقق کنند. اگر کسانی نمی گذارند که شعارهایشان براساس قانون محقق شود می‌توانند صادقانه با مردم در میان بگذارند و مطرح کنند که چه کسانی نمی گذارند و مانع هستند، آیا کسی جلویشان را گرفته است؟ اگر می ترسند، شجاعت لازم را ندارند، سواد لازم را ندارند نباید کاندیدا می شدند. اگر شعارها تو خالی بوده است نباید شعار می دادند لااقل عذرخواهی کنند اگر برنامه مدون براساس نظرات کارشناسی نداشته‌اند نباید آن را در جامعه طرح و ارائه می داده‌اند. قرار بر این بوده که گرانی ها کاهش پیدا کند، اشتغال ایجاد شود ولی شاهد آن هستیم که قدرت خرید بسیاری از مردم واقعا به زیر خط فقر رسیده است و ‌علاوه بر آن قشر متوسط هم به سمت فقر کشیده شده اند. باز هم تاکید میکنم در این زمینه فقط ساختار سازمانی دولت مقصر نیست بلکه همه کسانیکه از بیت‌المال و انفال استفاده می کنند و در ساختار مدیریت های اجرایی کل کشور نقش داشته و مسئول هستند بطور یکپارچه و به اندازه سهم خودشان باید پاسخگوی مردم باشند. یادمان نرود که حقوق و رای مردم قابل احترام و همیشه ولی نعمت مسئولان به حساب می آیند اگر هم این تفکر را قبول ندارند بدون تنش و ‌در کمال آرامش کنار بروند و بدون غوغاسالاری جای خود را به نخبگان و شایستگان دیگر بدهند تا با توکل بخدا و حمایت مردم خوب و ایثارگر بتواند از این نظام مقدس و دستاوردهای مبارک آن حفظ و حراست کنند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها