عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

تجدید نظر در بودجه از اوجب واجبات است/ مجلس و دولت عملاً اختیاری برای کم یا زیاد کردن بودجه برخی نهادها ندارند/ راه‌حل جلوگیری از اعتراضات برطرف کردن مشکلات است/ قبلا تذکر داده بودیم که تحمل جامعه در حال تمام شدن است

غلامرضا حیدری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه گزارش‌های واقع‌بینانه به رهبری را یک ضرورت فوری می‌داند و می‌گوید: به نظر من در حال حاضر وقت آن است که افرادی مانند رئیس جمهور و رئیس مجلس گزارش‌های لازم را از تنگناهای مالی و وضعیت اقتصادی مردم خدمت مقام معظم رهبری ارائه کنند.

تجدید نظر در بودجه از اوجب واجبات است/ مجلس و دولت عملاً اختیاری برای کم یا زیاد کردن بودجه برخی نهادها ندارند/ راه‌حل جلوگیری از اعتراضات برطرف کردن مشکلات است/ قبلا تذکر داده بودیم که تحمل جامعه در حال تمام شدن است
کد خبر: 151462
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| دیروز رئیس جمهور در دیدار با روئسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به اعتراض‌های خیابانی چند روز اخیر واکنش نشان داد و از آنجایی که بخش بزرگی از این اعتراض‌ها به مسائل معیشتی مردم بر می‌گردد سعی کرد شرایط دولت را توضیح بدهد. او در بخشی از حرف‌هایش اعلام کرد که نزدیک به نیمی از بودجه کشور در اختیار دولت نیست.

غلامرضا حیدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «حکومت ما از قوای مختلف تشکیل شده است که قوه مجریه یکی از آنها است، در کنار قوا که هر کدام بودجه‌ای در اختیار دارند نهادهای مختلف هم قرار دارند مانند صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی، همچنین بخش بزرگی از بودجه کشور صرف امور نظامی می‌شود. همه اینها در جای خود نیاز به بودجه دارند و باید به آنها پرداخته شود اما بحث اصلی بر سر این است که آیا رئیس جمهور و حتی مجلس اختیاری برای کم و زیاد کردن بودجه این بخش‌ها دارد؟ از نظر قانونی این اختیار داده شده اما عملاً با یک سری توجیهات این اختیار محدود می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی این اختیار محدود باشد دیگر نمی‌توان به درستی از این نهادها توقع پاسخگویی داشت و برخی انتقادهای ما مؤثر واقع نمی‌شود. مثلاً در مورد همین صدا و سیما، شما نگاه کنید ببینید که این نهاد چقدر در سال بودجه می‌گیرد و چقدر بازدهی دارد و بیننده‌هایش را راضی می‌کند؟ رئیس صدا و سیما از دوستان قدیمی من است و ما قبل از انقلاب هم‌دانشگاهی و هم‌رشته‌ای بودیم اما واقعاً باید انصاف داشت و وقتی پای تقسیم بودجه به میان می‌آید بهره وری و اولویت‌های مردم را در نظر گرفت.»

او به بودجه نظامی کشور هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «رقم بودجه نظامی ما هم خیلی بالا است و برای این موضوع دلایل متعددی ذکر می‌شود اما باید به اقتضائات کشور هم توجه کرد، باید اولویت‌ها و منابع مالی را در نظر گرفت.»

حیدری ادامه می‌دهد: «به خاطر دارم که زمان حضرت امام، درست چند ماه مانده به پذیرش قطعنامه با وزیر برنامه و بودجه وقت که از آشنایان ما بودند دیدار داشتم و ایشان می‌گفت که وضعیت اقتصادی واقعاً بد است و حتی به اندازه مایحتاج روزمره رزمنده‌ها مانند غذا و پوشاک هم مشکل داریم. من به ایشان گفتم چرا این گزارش‌ها را به حضرت امام نمی‌دهید؟ گفتند فعلاً بالاتر از من دو مقام رئیس جمهور و نخست وزیر قرار دارند که باید ببینیم آنها چه تصمیمی می‌گیرند. بعدتر گویا این گزارش‌ها به دست امام رسید و طولی نکشید که قطعنامه پذیرفته شد. به یاد دارم که ایشان در نامه‌ای خصوصی به کارگزاران نظام یکی از دلایلشان برای پذیرش قطعنامه را همین گزارش وزیر برنامه و بودجه اعلام کرده بودند. ما دیدیم که در آن شرایط حضرت امام به وضعیت اقتصادی کشور توجه کرد و چنان تصمیم بزرگی گرفت.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ارائه گزارش‌های واقع‌بینانه به رهبری را یک ضرورت فوری می‌داند و می‌گوید: «به نظر من در حال حاضر وقت آن است که افرادی مانند رئیس جمهور و رئیس مجلس گزارش‌های لازم را از تنگناهای مالی و وضعیت اقتصادی مردم خدمت مقام معظم رهبری ارائه کنند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که ایشان طبق اصل 110 قانون اساسی تعیین‌کننده سیاست‌های کلی نظام و فرمانده کل قوا هستند و در عین حال عده زیادی با استفاده از اسم ایشان به شخص رهبری ظلم می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از بزرگ‌ترین هزینه سازی هایی که به رهبری وارد می شود از سوی نهادهایی است که به اسم رهبری،مصالح نظام را در نظر نمی گیرند.برای مثال وقتی نماینده‌های مجلس دست روی موضوعات متعدد می‌گذارند،این آقایان اعلام می کنند که این موضوع مربوط به نظر رهبری است وباید با اذن ایشان انجام شود در حالی که شاید به واقع نظر رهبری هم این نباشد.

وی افزود: این اقدام و رفتار نه تنها خدمت به رهبری انقلاب نیست که بی تردید آسیب وارد کردن به وجهه ایشان است. مجلس به هر حال می‌خواهد نظرات مقام معظم رهبری را لحاظ کند اما این نفی ارائه گزارش‌های واقعی خدمت ایشان نیست. شاید اگر ایشان به درستی در جریان برخی امور قرار بگیرند تصمیمات دیگری اتخاذ کنند.»

حیدری می‌گوید: «در نهایت فکر می‌کنم تجدید نظر در تخصیص بودجه از اوجب واجبات است و باید هرچه زودتر برای ساماندهی شرایط فعلی فکری کرد.»
او در واکنش به منتقدان دولت که می گویند انتشار جزئیات بودجه موجب اعتراضات اخیر شده است، می‌گوید: «چنین نقدی را به هیچ وجه قبول ندارم. راه حل جلوگیری از اعتراضات برطرف کردن مشکلات است نه اینکه جلوی همین مقدار شفافیتی که وجود دارد گرفته شود. اتفاقاً فکر می‌کنم اقدام دولت در زمینه انتشار لایحه بودجه بسیار اقدام شجاعانه‌ای بود و باعث آگاهی مردم شد. به این ترتیب هرکس دغدغه‌ای درباره نحوه تخصیص بودجه دارد می‌تواند لایحه را مطالعه کند و نظرش را اعلام کند. نمی‌شود که مردم را در ناآگاهی نگه داشت به این بهانه که اعتراضی صورت نگیرد. اتفاقاً باید به جنبه مثبت این اقدام توجه کرد که ممکن است موجب تجدید نظر در اشکالات بودجه شود.»

حیدری ادامه می‌دهد: «ضمناً این را هم بگویم که به هیچ وجه قبول ندارم که انتشار بودجه یا هر اقدام جدید دیگری موجب اعتراض مردم شده است، ما خیلی قبل‌تر تذکر داده بودیم که تحمل جامعه در حال تمام شدن است. من در آخرین نطقم در کمیسیون، در بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفته بودم که آستانه تحمل مردم کم شده و جامعه در حال عبور از مرز تحمل است چون فشار معیشت چیزی نیست که مردم بتوانند به مدت زیادی آن را تحمل کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها