کد خبر: 151655
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

پشت‌پرده‌های حمایت‌ کاپیتالیسم امریکایی؛

آمریکا چگونه از ناآرامی‌های ایران سوء استفاده می‌کند؟/ واشنگتن به دنبال نابود کردن برجام و افزایش تحریم‌ها

ترامپ حدود دو هفته بعد باید در مورد چند ضرب‌الاجل تصمیم بگیرد: آیا ایالات متحده باید تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند؟ تحریم‌هایی که پیش‌تر به خاطر توافق برداشته شده بود. آیا باید علیرغم مخالفت‌های اتحادیه اروپا توافق را ناکارآمد کند؟ برخی از کارشناسان سیاسی امریکا معتقدند تداوم ناآرامی‌ها درایران ترامپ را برای منحل کردن توافق هسته‌ای و افزایش تحریم‌ها علیه ایران ترغیب خواهد کرد.

آمریکا چگونه از ناآرامی‌های ایران سوء استفاده می‌کند؟/ واشنگتن به دنبال نابود کردن برجام و افزایش تحریم‌ها
کد خبر: 151655
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- حمایت‌های کامل ترامپ از اعترضات مردمی ایران این احتمال را پیش می‌کشد که آیا اکنون او باید توافق هسته‌ای ایران و دولت اوباما را پاره کند یا نه.

ترامپ حدود دو هفته بعد باید در مورد چند ضرب‌الاجل تصمیم بگیرد: آیا ایالات متحده باید تحریم‌های جدیدی را بر ایران وضع کند؟ تحریم‌هایی که پیش‌تر به خاطر توافق برداشته شده بود. آیا باید علیرغم مخالفت‌های اتحادیه اروپا توافق را منحل کند؟

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، ترامپ در توییت جدیدش با تکرار مواضع خصمانه خود علیه دولت ایران، این نکته را افزود که «آن‌همه پولی که رئیس جمهور اوباما احقمانه به آن‌ها داد خرج تروریسم شد یا به «جیب‌های» آن‌ها سرازیر شد». نیویورک تایمز در این باره با اشاره به باور عده‌ای از تحلیل‌گران نوشت، «سخنان ترامپ علیه اوباما و توافق هسته‌ای پیام او را بسیار مبهم می‌کند. او توجه را از شکست‌های اقتصادی ایران [...] منحرف می‌کند به مجادلات طولانی در واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای».

فیلیپ گوردون، از مقامات ارشد شورای امنیت ملی دولت اوباما در گفت‌وگو با نیویورک تایمز با اشاره به تداوم ناآرامی‌ها درایران گفت، در این شرایط به سختی می‌توان تصور کرد ترامپ دست به کاری نزند.

آقای گوردون در ادامه گفت اتفاقاً از میان بردن توافق می‌تواند باعث تقویت آمریکا ستیزی در ایران شود. حتی عده‌ای از منتقدان توافق هسته‌ای در امریکا معتقدند این کار ترامپ، بیشتر او را ترغیب می‌کند که توافق را منحل کند تا اینکه برای بهتر کردنش تلاشی کند.

این مسئله در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از فرماندهان نظامی امریکا و مقامات واشنگتن علاقه‌ دارند در بهترین وضعیت ممکن برای مقابله و فشار بر ایران دست به اقدامات بزنند. ژنرال جوزف ال. وتل، رئیس مرکز فرماندهی پنتاگون مدتی پیش در بحرین در این باره مدعی شد «ما به دنبال جنگ علیه ایران نیستیم، اما تلاش می‌کنیم آن‌ها را برای کارهایی که کرده‌اند مقصر بدانیم».

به گفته تحلیل‌گران، اگر ترامپ واقعاً طرفدار مردم ایران بود ممنوعیت مهاجرت را برای ایرانیان تسهیل می‌کرد. سوزان ملونی، تحلیل‌گر اندیشکده بروکینگز در این باره گفت «مردم ایران ممنوعیت مسافرت را مسئله‌ای شخصی می‌بینند»



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها