کد خبر: 151667
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نقش مواضع رئیس‌جمهور امریکا در تضعیف فرایند صلح؛

چرا تهدید ترامپ به قطع کمک‌ها به فلسطینیان خطرناک‌تر از تغییر پایتخت اسرائیل است؟

ترامپ در حساب توییتر خود فلسطینی‌ها را با «قطع کمک‌های امریکا» به دولت فلسطین و «آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی» تهدید کرد. تغییر پایتخت اسرائیل به قدس و انتخاب دیوید فریدمن به عنوان سفیر امریکا در رژیم صهیونیستی نمونه‌های دیگر اقدامات رئیس جمهور امریکا در برهم زدن فرایند صلح فلسطین و اسرائیل است. کارشناسان معتقدند قطع کمک‌های امریکا به فلسطین عملاً باعث تقویت نیروهای جهادی نظیر حماس خواهد شد.

چرا تهدید ترامپ به قطع کمک‌ها به فلسطینیان خطرناک‌تر از تغییر پایتخت اسرائیل است؟
کد خبر: 151667
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- ترامپ در توییت اخیر خود نوشت به این دلیل که فلسطینی‌ها قصد ندارند در فرایند صلح با اسرائیل همکاری کنند، تهدید کرد که امریکا ممکن است کمک‌های خود را به «آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی» قطع می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، گاردین با اشاره به اقدام اخیر ترامپ نوشت، وی پس از گماشتن دامادش، جرد کوشنر به عنوان مشاور منطقه‌ای و دیوید فریدمن به عنوان سفیر ایالات متحده در اسرائیل دومین اشتباه بزرگ خود را در مورد فلسطین مرتکب شد. فریدمن از طرفداران سرسخت شهرک‌سازی در کرانه باختری است.

اما اقدام اخیر ترامپ و تهدید به قطع کمک‌ها به دولت فلسطین و «آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی»، که یک نهاد بین‌المللی حامی پناهندگان فلسطینی است، بسیار خطرناک‌تر از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. این اقدام نشان می‌دهد که ترامپ شناخت خوبی از مکانیسم ظریف حفظ صلح بین اسرائیل و فلسطین ندارد.

گاردین در ادامه نوشت، رویکرد ترامپ چند مسئله را کاملاً آشکار می‌‌کند: دولت اخیر از کمک‌های خارجی به عنوان ابزار استفاده می‌کند و استراتژی‌‌های دولت‌های پیشین ایالات متحده را شکست‌خورده و محتاج به ابزاری جدید می‌داند.

علاوه بر مسئله فوق، اقدام اخیر ترامپ را می‌توان واکنشی به محکومیت انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس عنوان کرد. گاردین سیاست‌های ترامپ در قبال فلسطین را با «قلدری‌های سر میز معامله مسکن» مقایسه می کند.

اردوگاه‌هایی که «آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی» مدیریتشان می‌کند تعداد زیادی از فقیرترین و بی‌پناه‌ترین فلسطینی‌ها را اسکان می‌دهند. در این اردوگاه‌ها، مکان‌هایی نظیر رام‌الله، نابلوس و جنین در کرانه باختری - و نوار غزه، بسیاری از جریان‌های جهادی زندگی می‌کنند. در همین اردوگاه‌ها بود که انتفاضه اول و دوم، همچنین گروه‌هایی نظیر فتح و حماس شکل‌گرفتند.

با پایان انتفاضه دوم سلاح‌های موجود در این اردوگاه‌ها توسط نیروهای امنیتی فلسطینی تحت امر محمود عباس ضبط و نگهداری شد. این مسئله نگرانی‌های بسیاری از ناظران بین‌المللی را از آغاز انتفاضه سوم سبب شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها