کد خبر: 153155
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

علی خرم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

ترامپ از برجام خارج نمی‌شود ولی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کند/ بعید است تغییر مفاد برجام عملیاتی شود/ خروج از برجام باعث اجماع علیه آمریکا می‌شود

یک کارشناس مسائل بین المللی اعلام کرد: فکر می‌کنم که ترامپ برجام آن را رد نمی‌کند و یا از آن خارج نمی‌شود ولی سعی می‌کند که که تحریم‌هایی را به بهانه های مختلف علیه ایران اعمال کند.

ترامپ از برجام خارج نمی‌شود ولی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کند/ بعید است تغییر مفاد برجام عملیاتی شود/ خروج از برجام باعث اجماع علیه آمریکا می‌شود
کد خبر: 153155
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| علی خرم کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تأثیر حمایت اروپایی‌ها از برجام در مقابله با اقدامات ترامپ اظهار کرد: من فکر می کنم که تا حدود زیادی اروپایی ها می توانند شریک خود را برای عدم خروج از برجام قانع کنند. نه فقط به خاطر اروپایی‌ها بلکه چون برجام یک تعهد حقوقی است که نه تنها آمریکا بلکه اروپایی‌ها هم به رعایت آن ملزم هستند و نمی‌توانند این تعهد حقوقی را نقض کنند. به همین خاطر ترامپ اگر بخواهد از برجام خارج شود یک تعهد حقوقی را نقض کرده است.

خرم ادامه داد: به عبارت دیگر برجام جنبه‌های دیگری هم غیر از تعهد حقوقی دارد. خروج از برجام از جنبه سیاسی باعث می شود که اجماعی علیه آمریکا شکل بگیرد. همچنین از جنبه فنی هم ممکن است ایران فعالیت‌های هسته ای خود را به حالت پیش از برجام برگرداند و دیگران به همین خاطر آمریکا را شماتت کنند. به همین دلایل می توان گفت که حمایت اروپایی ها به نوعی باعث حل مسئله می شود.

این کارشناس مسائل بین المللی اضافه کرد: اما به هرحال ممکن است که ترامپ با عناوین و بهانه های دیگری از جمله نحوه برخورد با اعتراضات مردمی در ایران تحریمی را علیه ایران برپا کند. به ترتیبی که موضوع اصلی این تحریم ها هسته ای نباشد اما همان اثر را داشته باشند. از این رو اعلام وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر تدارک تحریم جدید علیه ایران را می توان در همین چارچوب دانست که بخواهند با بهانه ای دیگر ایران را تحریم کنند.

خرم درباره احتمال تغییر در مفاد برجام گفت: این یکی از راه حل ها بود ولی چون که رسیدن به آن مستلزم این است که ایران نیز آن را قبول کند و اگر ایران آن را قبول نکند به نتیجه نمی رسد به همین خاطر بعید است که این راه حل بتواند عملیاتی شود. اگر هم بشود در دراز مدت ممکن است.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها