کد خبر: 153212
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از هشتمین حراج تهران گزارش می‌دهد

شب 15 میلیارد تومانی هنر معاصر ایران

گرانترین اثر این حراجی تابلوی «بدون عنوان» منیر فرمانفرماییان بود که در نهایت با قیمت 1 میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش رسید. فرمانفرماییان یکی از هنرمندانی بود که با دو اثر در هشتمین حراج تهران حاضر بود. اثر «بدون عنوان» دیگری از او نیز در این حراجی در نهایت 280 میلیون تومان به فروش رفت تا نام این هنرمند به عنوان یکی از پرفروش های هشتمین حراج تهران ثبت شود.

شب 15 میلیارد تومانی هنر معاصر ایران
کد خبر: 153212
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| علی مطلب‌زاده- هشتمین حراج تهران با عنوان حراج «هنر معاصر ایران» شب گذشته با فروش 120 اثر از هنرمندان معاصر ایرانی برگزار شد و در نهایت با مجموع فروش 14 میلیارد و 952 میلیون تومان به کار خود پایان داد. گرانترین اثر این حراجی تابلوی منیر فرمانفرماییان بود که در نهایت با قیمت 1 میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش رسید.



این اثر «بدون عنوان» در حالی با این قیمت به فروش رسید که پیش از این 1 میلیارد و 200 میلیون تا 1 میلیارد و 600 میلیون تومان قیمت خورده بود. فرمانفرماییان یکی از هنرمندانی بود که با دو اثر در هشتمین حراج تهران حاضر بود. اثر «بدون عنوان» دیگر او هم در این حراجی در نهایت 280 میلیون تومان به فروش رفت تا نام فرمانفرماییان به عنوان یکی از هنرمندان پرفروش حراج تهران ثبت شود.

تابلوی دولته‌ای «فقط تو» از مجموعه کوزه‌های فرهاد مشیری در نهایت یک میلیارد تومان به فروش رسید. این اثر در حالی نام خودش را به عنوان دومین اثر گرانقیمت هشتمین حراج تهران ثبت کرد که پیش از این 500 تا 700 میلیون قیمت خورده بود. اثر دیگری از مشیری هم در این حراجی با قیمت پایه 400 تا 600 میلیون تومان عرضه شده بود. این اثر با عنوان «کاسه سیاه کوچک» در نهایت 550 میلیون تومان فروش رفت تا رکورد دیگری برای مشیری به عنوان پرفروش‌ترین هنرمند حاضر در هشتمین حراج تهران ثبت شود.


تابلویی از کامران یوسف‌زاده (وای. زی. کامی) که از سوی یک گالری در نیویورک عرضه شده بود هم در این حراجی در نهایت یک میلیارد تومان چکش خورد تا در کنار اثر مشیری در جایگاه دوم گرانترین اثر بایستد. قیمت پایه این اثر از ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

منوچهر یکتایی در این دوره با تابلویی «بدون عنوان» مربوط به سال ۱۳۵۱ حاضر بود. این اثر که با قیمت پایه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود در نهایت 500 میلیون تومان چکش خورد.

اثر «بدون عنوان» از مجموعه دکتر مصدق زنده‌یاد فریده لاشایی با قیمت پایه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در نهایت ۴۶۰ میلیون تومان فروخته شد تا این اثر یکی دیگر از گرانقیمت‌‌های هشتمین حراج تهران باشد. تابلوی دیگری از لاشایی هم در این حراجی حاضر بود. این نقاشی که با قیمت پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود در نهایت ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.
اثری «بدون عنوان» از حسین زنده رودی مربوط به سال ۱۳۵۷ شمسی با قیمت پایه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیز توانست در نهایت فروشی ۴۶۰ میلیون تومانی داشته باشد. همچنین اثر دیگری از حسین زنده‌رودی با عنوان «برای دسته» در این حراج حاضر بود که با قیمت پیشنهادی ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در نهایت ۲۶۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلو نقاشی از رضا درخشانی با نام «پیکار زرفام» با قیمت پیشنهادی ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد. رضا درخشانی یکی دیگر از هنرمندانی بود که با دو اثر در هشتمین حراج تهران حاضر بودند. تابلوی دیگری از مجموعه «خسرو و شیرین» این هنرمند هم در نهایت 280 میلیون تومان فروخته شد. قیمت پیشنهادی برای این اثر درخشانی ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بود.



از آیدین آغداشلو نیز اثری از مجموعه «خاطرات انهدام» در این حراج عرضه شد این اثر که در نهایت ۴۴۰ میلیون تومان چکش خورد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

تابلوی منصور قندریز با قیمت پایه ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان با فروش ۳۴۰ میلیونی در رتبه بعدی ایستاد. نقاشی دولته‌ای دیگری از قندریز هم با قیمت اولیه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، فروش ۱۷۰ میلیون تومانی را تجربه کرد.

نقاشی «پرتره» اثر کوروش شیشه‌گران نیز در نهایت به فروش ۳۲۰ میلیون تومانی دست یافت. این اثر پیش از این ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

مجسمه امیرمسعود اخوان جم با عنوان «بالرین» که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد قیمت داشت در نهایت 300 میلیون تومان فروش رفت. تابلویی از قاسم حاجی‌زاده نیز 300 میلیون تومان فروش داشت. قیمت پایه این اثر «بدون عنوان» ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود. تابلوی دیگری از قاسم حاجی‌زاده با عنوان «پهلوان» هم در این حراجی حضور داشت که در نهایت ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد.



اثر حجمی محمدحسین عماد به نام «دیوار» با قیمت پیشنهادی ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در نهایت ۲۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از مرحوم پرویز کلانتری از مجموعه «شبانه‌ها»ی این هنرمند با قیمت اولیه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نهایت ۲۲۰ میلیون تومان فروش رفت. پرویز کلانتری هم از هنرمندانی بود که با دو اثر در هشتمین حراج تهران حاضر بودند و به این ترتیب اثر «بدون عنوان» او هم که پیش از این ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورده بود ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.



اثری از کارگردان فقید عباس کیارستمی از مجموعه «سفید برفی» او که قیمت پیشنهادی آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده بود در نهایت ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلویی از خسرو حسن‌زاده با عنوان «یکصد تختی» ۱۹۰ میلیون تومان فروخته شد. قیمت پایه این اثر ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان بود. تابلو «جنگ کارناوال» اثر امین منتظری هم با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در نهایت شگفتی ۱۸۵ میلیون تومان فروخته شد.

جایگاه بعدی فروش های حراج تهران به «امپراطور مطرود» اثر واحد خاکدان رسید. قیمت اولیه این اثر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شده بود و در نهایت ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از شهریار احمدی با عنوان «به سرکردگی براق» از مجموعه «اصطبل اساطیر» هم که ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قیمت خورده بود در نهایت ۱۶۰ میلیون تومان فروخته شد. تابلویی از محمدعلی ترقی‌جاه هم در حالی فروش 160 میلیونی را تجربه کرد که پیش از این قیمت آن ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

از زنده یاد هانیبال الخاص نیز اثری مربوط به دهه ۷۰ شمسی در هشتمین حراج تهران عرضه شد. این اثر با قیمت پایه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان در نهایت ۱۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری نقاشی‌خط از صداقت جباری با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در جایگاه بعدی ایستاد تا ۱۳۰ میلیون تومان چکش بخورد. مجسمه‌ای از بهمن دادخواه از مجموعه «گروگان‌ها» هم به فروش ۱۲۰ میلیون تومانی رسید. این اثر ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی که قیمت پایه آن 100 تا 150 میلیون تومان برآورد شده بود در نهایت ۱۱۰ میلیون تومان فروش رفت. اثر عین‌الدین صادق‌زاده هم در حالی به همین مبلغ به فروش رسید که قیمت پایه آن۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

سه اثر هم در هشتمین حراج تهران فروش 100 میلیونی را تجربه کردند. اثر حجمی سعید شهلاپور با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۰۰ میلیون تومان فروش رفت. تابلو نقاشی ژازه تباتبایی با عنوان «هدیه به باغ طلا» با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در نهایت به فروش ۱۰۰ میلیون تومانی دست یافت و نقاشی افشین پیرهاشمی با عنوان «مصائب مسیح» هم ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد. قیمت پیشنهادی این اثر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بود.

تابلوی علیرضا اسپهبد با عنوان «اصل انواع» به قیمت ۹۵ میلیون فروخته شد. قیمت پایه این اثر ۷۰ تا ۹۰ میلیون پیشنهاد شده بود.

نقاشی «بدون عنوان» پروانه اعتمادی با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در نهایت زیر قیمت پایه و به قیمت ۹۵ میلیون تومان فروخته شد. اثر دیگری از پروانه اعتمادی هم در این حراج عرضه شده بود. این اثر از مجموعه «دخترشاه پریان» این هنرمند 50 تا 70 میلیون تومان قیمت خورده بود که در نهایت 50 میلیون تومان چکش خورد.

اثری از زنده یاد مارکو گریگوریان با عنوان «هیروشیما» هم فروش 95 میلیون تومانی را تجربه کرد. قیمت اولیه این اثر ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان عنوان شده بود. اثری از آویش خبره‌زاده هم با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در نهایت ۹۵ میلیون تومان چکش خورد.

اثری از ناصر اویسی با عنوان «دو اسب عاشق» که ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود ۸۰ میلیون تومان فروش رفت. تابلوی «بهشت هشتم» اثر محمد بزرگی هم با همین قیمت فروخته شد. مجسمه برنزی فرناز ربیعی‌جاه با عنوان «همدردی» هم که با قیمت پایه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان در هشتمین حراج تهران عرضه شده بود در نهایت 80 میلیون تومان فروش رفت

اثری حجمی از بهروز دارش ۷۵ میلیون تومان فروخته شد. قیمت پیشنهادی این اثر ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان برآورد شده بود. اثری از جلال شباهنگی از مجموعه «کویر» با قیمت پایه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان هم ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی یعقوب امدادیان دیگر اثر 70 میلیون تومانی این حراج بود. قیمت اولیه این اثر ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان برآورد شده بود. اثری از بهمن بروجنی با قیمت پایه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هم در نهایت فروش ۷۰ میلیون تومانی را تجربه کرد.

اثر «بدون عنوان» از مهدی سحابی از مجموعه «دیوار نوشته‌ها»ی این هنرمند ۶۵ میلیون تومان فروخته شد. تابلوی نقاشی حسین محجوبی با عنوان «خاطره بهار در کوهین» با قیمت پایه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان هم در نهایت 60 میلیون تومان چکش خورد. تابلوی دولته‌ای از هادی جمالی نیز در حالی ۶۰ میلیون تومان فروش رفت که قیمت پایه آن ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان عنوان شده بود. از منوچهر معتبر نیز اثری مربوط به سال ۱۳۵۵ در هشتمین حراج تهران عرضه شد. این اثر هم در نهایت ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.


عکسی تک نسخه‌ای از سعید صادقی با عنوان «کربلای ۵» با قیمت پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان در نهایت فروشی ۵۵ میلیون تومانی را تجربه کرد.

اثری از رامیز شهوق که ۵۰ تا ۷۰ میلیون قیمت پایه داشت با کف قیمت پایه یعنی ۵۰ میلیون تومان فروخته شد. برای اثر منوچهر نیازی هم همین شرایط تکرار شد تا این اثر با قیمت پایه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان در نهایت ۵۰ میلیون تومان چکش بخورد.

اثری از محمود زنده‌رودی با عنوان «ستایش» با قیمت پایه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در نهایت ۴۸ میلیون تومان فروخته شد. تابلوی نصرت‌الله مسلمیان هم که با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان عرضه شده بود در نهایت ۴۸ میلیون تومان فروخته شد.

اثر «بدون عنوان» پریوش گنجی از مجموعه «شب روز شب»، اثری از مهدی فلاح، تابلو نقاشی گلناز فتحی و مجسمه حامد رشتیان با نام «برده شیر» هر کدام فروش ۴۶ میلیون تومانی را تجربه کردند.

اثر زنده یاد بهمن جلالی با عنوان «تصویر خیال» ۴۴ میلیون تومان چکش خورد. قیمت پایه این اثر ۴۰ تا ۶۰ میلیون برآورد شده بود.

تابلو نقاشی وحید چمانی با عنوان «اسید آمینه‌ها» با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در نهایت ۴۴ میلیون تومان فروش رفت. اثر علیرضا آستانه با قیمت پایه ۲۸ میلیون تومان هم در نهایت ۴۴ میلیون تومان فروخته شد. مجسمه کامبیز صبری با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان دیگر اثر ۴۴ میلیون تومانی حراج تهران بود.

اثری از فریدون امیدی با قیمت اولیه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در نهایت ۴۲ میلیون تومان چکش خورد. اثری از مجموعه «فرشتگان سرگردان در خیابان» از خسرو خسروی هم به همین قیمت فروخته شد.

اثر کوروش گلناری با عنوان «انباشت» به سقف قیمت پایه، ۴۰ میلیون تومان فروخته شد. تابلوی «در ستایش طبیعت» اثر مهرداد صدری، اثری از سحر صالحی، یک نسخه از عکس ۶ نسخه‌ای صادق تیرافکن با عنوان «پرده انسانی»، نقاشی «بدون عنوان» از مجموعه «بیا تا گل برافشانیم» همایون سلیمی و اثری از مرتضی دره‌باغی هم دیگر آثار 40 میلیون تومانی حراج تهران بودند.

تابلوی حسینعلی ذابحی با عنوان «پادشاه جوان» که با قیمت پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان در این حراجی حضور داشت در نهایت ۳۸ میلیون تومان چکش خورد. تابلوی نقاشی‌خط رضا رینه‌ای و تابلویی از ناصر پلنگی هم هر کدام ۳۸ میلیون تومان فروخته شدند.

تابلویی از کامبیز درم‌بخش نیز ۳۶ میلیون فروش رفت. قیمت پایه این اثر ۲۵ تا ۳۵ میلیون بود. مجسمه طاهر شیخ‌الحکمایی شرایطی مشابه با اثر درم‌بخش داشت و با همان قیمت پایه در نهایت ۳۶ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از مجتبی تاجیک با قیمت پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان فروش ۳۵ میلیون تومانی را تجربه کرد. تابلوی «بدون عنوان» رضوان صادق‌زاده از مجموعه دیوار این هنرمند که با قیمت پایه با ۲۵ تا ۳۵ میلیون عرضه شده بود در نهایت ۳۴ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی بهرنگ صمدزادگان با عنوان «آشوب» ۳۴ میلیون تومان چکش خورد. قیمت پیبشنهادی این اثر ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان بود. اثری از رضا خدادادی از مجموعه «حیرانی» هم در نهایت ۳۴ میلیون تومان فروخته شد. «اسلحه صلح» از کامبیز شریف دیگر اثر ۳۴ میلیون تومانی این حراج بود.

اثری از احمد مرشدلو در حالی فروش ۳۲ میلیون تومانی را تجربه کرد که پیش‌تر ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت خورده بود. اثری از مریم سالور با عنوان «قاصدک شماره ۱۲» هم با قیمت پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان ۳۲ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از کامران دیبا، اثری از آنه محمدتاتاری، مجسمه امیر موبد با نام «آفرینش»، اثر نقاشی‌خط حمید عجمی و اثر امیرصادق طهرانی هم هر کدام 30 میلیون تومان فروش رفتند.

تابلو نقاشی گیزلا وارگا سینایی با عنوان «باغ گل‌ها» از مجموعه «گل و مرغ» ۲۸ میلیون تومان فروخته شد. اثری از علی ندایی هم که قیمت پایه آن ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده بود در نهایت ۲۸ میلیون تومان فروخته شد. اثری از محمد طباطبایی از مجموعه «صلح غمگین» دیگر اثر 28 میلیون تومانی حراج تهران بود. از عنایت‌الله نظری نوری نیز یک تابلو با عنوان «با تو در امواج» در این دوره از حراج تهران عرضه شد که در نهایت ۲۸ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو نقاشی دیجیتال اثر حسین خسروجردی با عنوان «ماتادور» با قیمت پایه ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان در نهایت ۲۷ میلیون تومان فروخته شد.
اثر حبیب‌الله صادقی هم فروش ۲۴ میلیون تومانی را تجربه کرد. تابلوی ارسیا مقدم نیز با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در نهایت ۲۴ میلیون تومان فروش رفت. تابلوی ژیلا کامیاب با عنوان «ناکجاآباد» دیگر اثر ۲۴ میلیون تومانی حراج لقب گرفت.

اثری از شنتیا ذاکرعاملی با قیمت پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان، ۲۲ میلیون تومان چکش خورد. اثر سعید احمدزاده نیز با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در نهایت ۲۲ میلیون تومان چکش خورد. اثری از طلیعه کامران هم در نهایت ۲۲ میلیون تومان فروخته شد.

اثر محمدعلی بنی اسدی، تابلویی از میترا کاویان به همراه اثری از مرتضی اسدی هم هر کدام 20 میلیون تومان فروخته شدند.



اثری «بدون عنوان» از مجموعه «شبانه‌ها» کاری از وحید محمدی، 19 میلیون تومان فروخته شد. اثری از امیرنصر کم‌گویان از مجموعه «شهزادگان سرندیپ» با قیمت پایه ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان هم فروش ۱۹ میلیون تومانی را تجربه کرد. تابلوی «کوچ» از مجموعه «طردشده‌ها»ی فلورا فیض‌بخش هم به همین قیمت چکش خورد.

اثری از مقداد لرپور با عنوان «دریاچه بختگان»؛ ۱۸ میلیون تومان، تابلوی رضا حسینی؛ ۱۷ میلیون تومان، اثر «شب-روز» از مجموعه «طبیعت بیجان» فرح سیدابوالقاسم؛ ۱۷ میلیون تومان، اثر حمیدرضا رحیمی‌نژاد؛ ۱۶ میلیون تومان، عکسی از علیرضا فانی با عنوان «روی بام ۲»؛ ۱۵ میلیون تومان، تابلوی «زلف نشاط شانه کن» اثر محمدرضا جوادی؛ 15 میلیون تومان، «فرشتگان گمشده» اثر شهناز زهتاب؛ 15 میلیون تومان و عکس تک‌نسخه‌ای مجید کورنگ بهشتی؛ ۱۴ میلیون تومان هم دیگر آثار به فروش رفته در هشتمین حراج تهران بودند.

اما دو اثر عرضه شده در هشتمین حراج تهران هم به فروش نرفتند. «چیزی که نمی‌توان آن را دید» از حسین صدری در این حراج با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان عرضه شد و در نهایت فروخته نشد. از علی شیرازی هم یک نقاشی‌خط در این حراج با قیمت پایه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان عرضه شده بود که فروش نرفت.

به کانال تلگرام اعتمادآنلاین بپیوندید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها