کد خبر: 153246
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

پیامد‌های مختلف دو نرخی بودن ارز؛

دو نرخی بودن ارز عامل رانت و فساد

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: دو نرخی بودن ارز موجب می‌شود هیچگاه نتوانیم به یک شرایط متعادل برسیم و برنامه ریزی درستی انجام دهیم.

دو نرخی بودن ارز عامل رانت و فساد
کد خبر: 153246
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| کیوان کاشفی افزود: افرادی که می‌توانند ارز مبادله‌ای بگیرند هرچه وارد کنند سود خواهند برد ضمن اینکه دو نرخی بودن ارز موجب می‌شود هیچگاه نتوانیم به یک شرایط متعادل برسیم و برنامه ریزی درستی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: افزایش بهای دلار بر صادرات بخشی از تولیدات داخلی اثر منفی می گذارد و با کاهش ارز آوری به کاهش عرضه ارز دامن می‌زند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه هنوز هم زمینه بالا رفتن بیشتر قیمت دلار در بازار وجود دارد و این امر می‌تواند منجر به گران شدن کالاها شود افزود: پیش بینی نوسانات نرخ دلار موضوع پیچیده‌ای نیست و اگر دولت سیاست‌های خاصی در این زمینه پیش نگیرد، شاهد ادامه بالا رفتن قیمت دلار خواهیم بود.

کاشفی درباره دلایل بالا رفتن نرخ دلار افزود: کشور ما همواره دارای یک نرخ تورم است و با وجود کنترل شدن قیمت‌ها، اکنون این شاخص به 10 درصد رسیده است و این امر باعث می‌شود قیمت تمام شده تولیدات ما هر سال نسبت به دیگر کشورها که نرخ تورم کمتر و یا صفر دارند، بالا برود و به همین میزان هم قدرت صادرات (وارد شدن ارز) را از دست می‌دهیم و هم با ادامه پیدا کردن این روند، به یک باره شاهد پرش نرخ ارز خواهیم بود.

وی ادامه داد: قیمت دلار به عنوان یک کالا تابع عرضه و تقاضاست اما در شرایط کنونی عرضه و تقاضای این کالا از حالت تعادل خارج شده که نتیجه آن بالا رفتن قیمت دلار است یعنی تقاضا برای دلار در بازار، بیشتر از واردات آن به داخل کشور است.

کاشفی گفت: در ماه‌های پایان سال معمولا به دلیل سفرهای نوروزی و افزایش تقاضا برای ارز، یک پیک مصرف ارز در کشور وجود دارد که اگر مدیریت نشود دوباره باعث بالا رفتن قیمت خواهد شد و دولت باید در این شرایط ارز وارد بازار کند.

وی افزود: در حال حاضر دولت برخی اقدامات برای کنترل نرخ ارز انجام داده که مهار واردات از جمله این اقدامات است و نمونه آن را در بالا رفتن تعرفه خودروهای وارداتی و اعمال محدودیت برای واردات برخی اقلام مانند گندم شاهد هستیم.

کاشفی درباره پیامدهای بالا رفتن نرخ دلار گفت: هرچه قیمت دلار بالا برود، بعد از دو ماه تا یک سال (بسته به نوع کالا) بر روی قیمت انواع کالاها در بازار نیز اثر خواهد گذشت و کاهش قدرت خرید مردم را در پی خواهد داشت و همچنین وقتی کالایی با نرخ ارز جدید وارد بازار شود، کالاهای قدیمی نیز به سرعت خود را به همین سطح از قیمت خواهند رساند.

کاشفی درباره تاثیر افزایش قیمت دلار بر فعالیت صادرکنندگان نیز گفت: تجربه نشان داده است بالا رفتن نرخ ارز به سود همه صادر کنندگان نخواهد بود، مگر افرادی که مواد اولیه آنها از داخل کشور و عمدتا از دل طبیعت به دست می‌آید اما برای بسیاری از تولید کنندگان که مواد اولیه خود را وارد می‌کنند بالا رفتن نرخ ارز بر تامین مواد اولیه این واحدها اثر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه اگر نرخ ارز متعادل باشد همه بخش‌ها خود را بر اساس آن تنظیم خواهند کرد، گفت: مدیریت، مهمترین موضوع نرخ ارز است تا آن را به یک ثبات مشخص برساند، زیرا حتی کاهش آن نیز مضرات خاص خود را خواهد داشت. متاسفانه در این سال‌ها سیاست مشخص و کاملی درباره نرخ ارز نداشته ایم.

کاشفی اضافه کرد: اگرچه همیشه اعلام می‌شود نرخ ارز باید شناور مدیریت شده ؛ باشد، اما به آن عمل نمی‌شود. ارز شناور مدیریت شده به این معنا است که هر سال مابه التفاوت نرخ تورم کشور بامیانگین کشورهای خارجی را به نرخ ارز اضافه کنیم و این نرخ را برای یک سال ثابت نگه داریم.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: دولت باید بتواند ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف به ویژه تولیدکنندگانی را که مواد اولیه وارداتی دارند ، تامین کند، متاسفانه در عمل این اتفاق نمی‌افتد. گاهی تولیدکنندگان ماه‌ها در نوبت ارز مبادله‌ای هستند یا به صورت ناگهانی ارز مبادله‌ای برای برخی کالاها حذف می‌شود که نتیجه این امر روی آوردن به سمت بازار آزاد و بالا رفتن قیمت ارز است.

کاشفی با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز، افزود: متاسفانه بارها شعار تک نرخی شدن داده شده، اما هیچوقت به آن عمل نشده و همیشه شاهد تفاوت معنا داری بین ارز مبادله‌ای و بازار آزاد هستیم و هم اکنون نیز در شرایطی که نرخ ارز در بودجه سال آینده کشور 3500 تومان تعیین شده، اما قیمت آن در بازار آزاد 4300 تا 4400 تومان است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها