موانع رسیدن به تورم ۲ درصدی؛

ژاپنی‌ها به کاهش قیمت خو کرده‌اند/ مخاطرات افزایش نرخ‌ها

اقتصاد ژاپن در حال رشد است اما خرده‌فروشان و رستوران‌های زنجیره‌ای برای بالا بردن قیمت‌ها با مشکل مواجه هستند چرا که می‌ترسند مشتریان خود را که ۲ دهه به کاهش قیمت خو گرفته‌اند، از دست بدهند.

ژاپنی‌ها به کاهش قیمت خو کرده‌اند/ مخاطرات افزایش نرخ‌ها
کد خبر: 153304
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| اقتصاد ژاپن درحال قدرت گرفتن است، سود شرکت‌ها به سطح رکوردی خود رسیده است و شرکت‌ها در نظر دارند دستمزدها را افزایش دهند( بالابردن دستمزدها نیازمند آن است که قیمت فروش محصولات افزایش یابد)، اما خرده‌فروشان و رستوران‌های زنجیره‌ای برای بالا بردن قیمت‌ها با مشکل مواجه هستند چراکه می‌ترسند مشتریان خود را که بیش از ۲ دهه به کاهش قیمت‌ها خو گرفته‌اند، از دست بدهند.

این وضعیت دشوار می‌تواند دوام بهبود وضعیت اقتصادی ژاپن را به خطر بیاندازد و نشان می‌دهد که حتی نزدیک شدن به سطح تورم هدف ۲ درصدی بانک مرکزی، تا چه اندازه برای این بانک مشکل خواهد بود. بسیاری از خرده‌فروشان قیمت‌های پایین را برای راضی نگاه داشتن مشتریان مقتصد و صرفه‌جوی ژاپنی، ضروری می‌دانند. بزرگترین خرده فروش ژاپن، آئون، اعلام کرده است که تخفیفاتی که بر روی مواد غذایی برند خود ارائه کرده است، واقعا باعث تقویت سود این شرکت در ربع سوم شده است. این شرکت روز جمعه اعلام کرد تخفیفات خود را به ۱۰۰ آیتم روزانه دیگر تا ۱۰ درصد، بسط خواهد داد که این در برگیرنده کالاهایی از نان گرفته تا پاک‌کننده ظرف‌شویی می‌باشد.

سوئیچی اوکازاکی، رییس خرده‌فروشی آئون می‌گوید: رقیبان ما هر لحظه قیمت‌ها را چک می‌کنند و آنها هم در مقابل قیمت‌های خود را به صورت رقابتی پایین می‌آورند. من معتقدم اگر ما هم همین کار را نکنیم بازی را خواهیم باخت. من انتظار دارم این رفتار ادامه پیدا کند.

تورم منفی (کاهش قیمت‌ها) اصلی‌ترین عاملی‌ است که به خاطر آن بهبود اقتصادی ژاپن پس از ترکیدن اقتصاد حبابی آن در دهه ۱۹۹۰، بسیار به طول انجامیده است. مشتریان دست از مصرف کردن و هزینه کردن کشیدند و شرکت‌ها قیمت‌ها را پایین آوردند که این به چرخه‌ای معیوب تبدیل شد که در آن همیشه انتظار بر این است که قیمت‌ها پایین بیایند.

بانک ژاپن که ناامیدانه به دنبال این است که تورم منفی را یکبار و برای همیشه شکست دهد، اعلام کرده است که تا زمانی که تورم به ۲ درصد برسد به برنامه مشوق‌های پولی عظیم خود ادامه خواهد داد.

آخرین تورم شاخص قیمت اصلی مصرف‌کننده ژاپن ۰.۹ درصد بوده است که با توجه به این که سال‌ها قیمت در حال افت یا ثابت بوده است، پیشرفت خوبی محسوب می‌شود اما هنوز خیلی از سطح هدف بانک مرکزی پایین‌تر است.

منبع: مهر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها