نقوی‌حسینی:

تمدید تعلیق تحریم‌ها و تعیین شروطی از سوی ترامپ نشان از تناقض آمریکایی‌هاست/ آژانس تنها مرجع بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکیدکرد: ترامپ برای فرار از تحمیل هزینه‌های خروج از برجام از سویی و عدم تمایل به ادامه شرایط کنونی، شروطی را برای توافق مکمل برجام مطرح کرده است.

تمدید تعلیق تحریم‌ها و تعیین شروطی از سوی ترامپ نشان از تناقض آمریکایی‌هاست/ آژانس تنها مرجع بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران است
کد خبر: 153325
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| سیدحسین نقوی‌حسینی در خصوص تمدید ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق مکمل برجام و طرح شروط چهارگانه طی مذاکرات جدید، گفت: تمدید تعلیق تحریم‌ها و تعیین شروطی از سوی ترامپ نشان از تناقض آمریکایی‌هاست که به طور جدی با آن مواجه شده‌اند. در حقیقت آمریکایی‌ها به دنبال بر هم زدن برجام و خروج از توافق بین المللی بوده تا به تعهدات خود عمل نکنند.

شروط 4گانه ترامپ تناقضی با هدف فرار از تحمیل هزینه خروج از برجام
نماینده پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری هزینه سنگین برهم زدن برجام برای آمریکایی‌ها، تصریح کرد: این اقدام برای آمریکا در عرصه بین‌المللی هزینه سنگینی در بر خواهد داشت، ضمن آنکه اعتماد سایر هم پیمانان آمریکا در منطقه و خارج از منطقه از انها سلب خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر آمریکایی‌ها تمایلی به ادامه برجام ندارند،بنابراین دچار تناقض شدند، البته در دوره‌ای با افزایش فشارهای و با تبلیغات رسانه‌ای سعی کردند تا ایران را مسبب برهم زدن و توقف برجام شده تا هزینه بین المللی را ندهند، اما ایران هوشمندانه و با سناریو مشخص کار را ادامه دادند.

نقوی حسینی معتقد است:در شرایط تناقض پیش آمده آمریکایی‌ها به مضحکه‌گویی پرداخته‌اند،زیرا ترامپ به خوبی می‌داند برجام توافق بین المللی بین ایران و 5+1 و مورد نظر تایید شورای امنیت و حمایت اتحادیه اروپا و جوامع بین‌المللی قرار گرفته لذا یک کشور نمی‌تواند شروطی برای ما تعیین کند؛اما آمریکا برای بهانه‌تراشی به هر اقدامی دست می‌زند.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مذاکره در حوزه موشکی جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست زیرا موضوع داخلی بوده و به هیچ قدرت و کشوری ارتباط ندارد،از این رو ایران برای دفاع از کشور و تقویت دفاعی به هر موضوعی دست پیدا می‌کند.

آژانس تنها مرجع بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا حق دخالت ندارد
وی درخصوص شرط بازدید از مراکز هسته‌ای و سایر سایت‌ها،گفت: بازدید از این مراکز به آمریکا ارتباطی ندارد، تنها مرجع رسمی بازرسی و راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که می‌‌تواند در چارچوب NPT، پروتکل الحاقی و برجام نظارت و اقدام کند.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه آمریکا و ترامپ در جایگاه تعریف شروط مذکور نیستند، یادآور شد: این مضحکه گویی نشان از قرار گرفتن آمریکایی‌ها در بن بست است؛لذا دنبال چاره‌ای برای خود هستند، البته با شنیدن این شروط نظریه پزشکان در موردد عدم تعادل ذهنی و روانی ترامپ شفاف می‌شود.

اروپایی‌ها بر اجرای وضع فعلی برجام تاکید دارند
وی در ادامه بخش دیگری از اظهارت ترامپ در مورد تعامل با اروپایی‌ها برای توافق مکمل برجام را یادآور شد و گفت: تاکنون دولت‌های اروپایی در موضع گیری و اعلام نظر بر اجرای وضع فعلی برجام تاکید کردند،البته مقامات فرانسوی موضع‌گیری متفاوت داشته به نوعی که به مذاکره بخش‌های از برجام اشاره داشته اما موضع 5 کشور دیگر اجرای کامل برجام بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی در شرایط کنونی با مواضع و سناریو مشخص حرکت می‌کند، لذا در صورت خروج آمریکا از برجام و تاکید پنج کشور اروپایی نسبت به ادامه اجرای برجام و تعهدات و جبران خسارت خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی به تعهدات خود همانند شرایط کنونی به تعهدات پایبند خواهد ماند در غیر این صورت قطعا برنامه مفصلی خواهیم داشت که به موقع اعلام می‌شود.

ترامپ با صدور فرمانی اعلام کرد که تعلیق تحریم ها علیه ایران در ارتباط با برجام را برای یک دوره زمانی دیگر تمدید کرد. همچنین4 شرط را برای تمدید تعلیق تحریم ها در سه ماه آینده مطرح کرده است: دائمی بودن محدودیت‌های هسته ای ایران، تضمین عدم حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، دسترسی فوری بازرسان آژانس اتمی به همه سایت‌های ایران و عدم تفکیک بین برنامه موشکی و هسته‌ای ایران به گونه‌ای که فعالیت‌های موشکی ایران، مستوجب تحریم های شدیدتر باشد.

منبع: خانه ملت
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها